23948sdkhjf

Regeringen följer upp kvaliteten på bilverkstäderna

Konsumentminister Per Bolund har kallat branschföreträdare för bilverkstäder och konsumentrepresentanter till ett nytt möte om vilka åtgärder som vidtagits för att förbättra kvaliteten på bilservice och reparationer. Mötet ska äga rum den 5 februari.

Det var den 2 december 2014 som konsumentminister Per Bolund bjöd in till det förra mötet med anledning av reportage i media om bilverkstäder. Nu vill konsumentministern vid ett uppföljningsmöte diskutera vilka åtgärder som har vidtagits sedan det förra mötet.

Efter kritik från bland andra konsumentminister Per Bolund (MP) tog de båda branschföreträdarna Motorbranschens Riksförbund, MRF och Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, fram ett förslag till frivilliga, kvalitetssäkrande riktlinjer för bilverkstäder. Dessa avser verkstäder som utför service och reparationer av personbilar och lätta transportbilar upp till 3,5 ton.

-Det var väntat att vi skulle få en kallelse till Per Bolund igen, säger Bo Ericsson på SFVF.

-Samtidigt är jag glad över att få berätta om vilka mått och steg som SFVF har vidtagit. Förändringen som har skett avseende juridikutbildningar, verkstans reparationsvillkor och mycket annat kommer visa ministern att ”förändringsvindar blåser” och aldrig har så mycket skett på så kort tid, avslutar Bo Ericsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063