23948sdkhjf

Fler SUV-däck med tekniken Aramid Sidewall

Från och med början av 2016 ska nästan alla SUV-däck i premiumklass från Nokian Tyres ha förstärkta däcksidor enligt den unika tekniken Nokian Aramid Sidewall. Tekniken ger bättre skydd mot stick- och skärskador på däcksidan och förbättrar både säkerheten och slitstyrkan. Även däck som redan finns på marknaden ska ha den nya tekniken.

Aramid-fibrer i gummiblandningen förstärker däcksidorna och gör dem mer styva, vilket förbättrar skyddet mot skador. Även flygplans- och militärindustrins använder samma slitstarka material.

Bra slitstyrka är en viktig egenskap på SUV-däck som dessutom ska ge personbilslika komfortabla köregenskaper för stora stadsjeepar. Tester visar att det är däcksidorna som är mest utsatta för skador. Körning i potthål eller på trottoarkanter med för lågt lufttryck i däcket är vanliga orsaker till däckskador. Om däcksidan skadas kan däcket oftast inte lagas utan det måste ersättas med ett nytt däck.

- Vår nya innovation ökar däckets slitstyrka i krävande förhållanden, vilket uppskattas högt av SUV-bilsägare. Även däckåterförsäljare gillar vår unika innovation eftersom den ger deras kunder ett mervärde med ett betydligt tåligare och slitstarkare däck både i stadstrafik och på grövre vägar. Vi vill optimera egenskaperna på våra premiumprodukter och därför ska alla våra vinterprodukter, skräddarsydda för vår nordiska marknad, ha denna innovation redan från början av 2016, säger Jon Persson, produktchef på Nokian Däck AB.

Nokian Tyres teknik Aramid Sidewall lanserades först på dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta 8 SUV och därefter på sommardäcken Nokian Hakka Black SUV och Nokian Hakka Blue SUV under 2015. Tekniken implementeras nu även i det nordiska friktionsdäcket Nokian Hakkapeliitta R2 SUV.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062