Fordonstillverkare ska lockas att etablera sig i Sverige

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Ska Sverige få ännu en fordonstillverkare? Det är syftet med den informella arbetsgrupp som har bildats mellan leverantörsindustrin, regionalt näringsliv och kommuner i Västsverige.
Främst är det kinesiska personbilstillverkare utan tillverkning i Europa som är intressanta för direktinvesteringar, nyetableringar, i Sverige, skriver branschtidningen Fordonskomponenten.

Efter ett debattutspel från FKG, publicerat i Göteborgs-Posten i oktober, har en intressentgrupp bestående av Västra Götalandsregionen (näringslivsorganisationen BRG), Innovatum i Trollhättan, Business Sweden, Trollhättans kommun, SP och FKG bildats, rapporterar tidningen. Tillsammans arbetar konstellationen med att ta fram ett erbjudande att presentera för intressanta fordonstillverkare.
– I nuläget arbetar Business Swedens Kina-kontor med att kartlägga ett antal kinesiska och andra asiatiska fordonstillverkare som idag finns på den europeiska marknaden eller som kan tänkas vara på väg dit men som står utan produktion i Europa idag.
– Vi tittar även på tunga fordon och bussar, och är inte heller låsta vid Kina eller övriga Asien, utan det handlar om att ta fram ett antal tillverkare som vi skulle kunna kontakta för en presentation, berättar Peter Bryntesson som deltar i arbetsgruppen för FKG:s räkning.

Till tidningen berättar Peter Bryntesson att den starka svensk infrastrukturen utan problem skulle kunna driva ytterligare en fordonstillverkare. Men också det finns knäckfrågor som nationella stödformer för att locka företagsetableringar som innebär många nya arbetstillfällen som måste hanteras. Inte minst om det rör sig om högförädlande och teknikintensiv fordonstillverkning.
– Där måste vi påvisa att Sverige är så mycket bättre att investera i tack vare den starka infrastrukturen och förmågan att ta idé till en konceptbil och därefter färdig produkt, en bil, inom landets gränser, berättar Peter.

En ny fordonstillverkare i Sverige skulle innebära, uppskattningsvis enligt Fordonskomponenten, 2000 arbetstillfällen direkt i fabriken och minst motsvarande i leverantörsledet. Alltså uppemot 5000 nya arbetstillfällen.
– Vi arbetar med en simuleringsmodell som IUC, Industriellt Utvecklingscenter, har arbetat fram för att beräkna alla intäkter, från de anställda i fabriken till hur den kommer att bära upp det lokala näringslivet, berättar Peter Bryntesson.
Inom en nära framtid kommer att första förslag till presentationsmaterial att ligga framme. Därefter kommer kontaktarbetet att intensifieras, enligt Fordonskomponenten.

länk till debattinlägg

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2864040-vi-har-kunskapen-locka-hit-en-ny-fordonstillverkare


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Nyhetsbrev

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Arkiv

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Sänd till en kollega

0.206