Fordonstillverkare ska lockas att etablera sig i Sverige

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Ska Sverige få ännu en fordonstillverkare? Det är syftet med den informella arbetsgrupp som har bildats mellan leverantörsindustrin, regionalt näringsliv och kommuner i Västsverige.
Främst är det kinesiska personbilstillverkare utan tillverkning i Europa som är intressanta för direktinvesteringar, nyetableringar, i Sverige, skriver branschtidningen Fordonskomponenten.

Efter ett debattutspel från FKG, publicerat i Göteborgs-Posten i oktober, har en intressentgrupp bestående av Västra Götalandsregionen (näringslivsorganisationen BRG), Innovatum i Trollhättan, Business Sweden, Trollhättans kommun, SP och FKG bildats, rapporterar tidningen. Tillsammans arbetar konstellationen med att ta fram ett erbjudande att presentera för intressanta fordonstillverkare.
– I nuläget arbetar Business Swedens Kina-kontor med att kartlägga ett antal kinesiska och andra asiatiska fordonstillverkare som idag finns på den europeiska marknaden eller som kan tänkas vara på väg dit men som står utan produktion i Europa idag.
– Vi tittar även på tunga fordon och bussar, och är inte heller låsta vid Kina eller övriga Asien, utan det handlar om att ta fram ett antal tillverkare som vi skulle kunna kontakta för en presentation, berättar Peter Bryntesson som deltar i arbetsgruppen för FKG:s räkning.

Till tidningen berättar Peter Bryntesson att den starka svensk infrastrukturen utan problem skulle kunna driva ytterligare en fordonstillverkare. Men också det finns knäckfrågor som nationella stödformer för att locka företagsetableringar som innebär många nya arbetstillfällen som måste hanteras. Inte minst om det rör sig om högförädlande och teknikintensiv fordonstillverkning.
– Där måste vi påvisa att Sverige är så mycket bättre att investera i tack vare den starka infrastrukturen och förmågan att ta idé till en konceptbil och därefter färdig produkt, en bil, inom landets gränser, berättar Peter.

En ny fordonstillverkare i Sverige skulle innebära, uppskattningsvis enligt Fordonskomponenten, 2000 arbetstillfällen direkt i fabriken och minst motsvarande i leverantörsledet. Alltså uppemot 5000 nya arbetstillfällen.
– Vi arbetar med en simuleringsmodell som IUC, Industriellt Utvecklingscenter, har arbetat fram för att beräkna alla intäkter, från de anställda i fabriken till hur den kommer att bära upp det lokala näringslivet, berättar Peter Bryntesson.
Inom en nära framtid kommer att första förslag till presentationsmaterial att ligga framme. Därefter kommer kontaktarbetet att intensifieras, enligt Fordonskomponenten.

länk till debattinlägg

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2864040-vi-har-kunskapen-locka-hit-en-ny-fordonstillverkare


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ARN på skolbänken för att lära sig mer om Praktisk Bilverkstad

Klara Färdiga Kör Du kommer väl till Solvalla?

Kungen överraskade alla – satte sig själv i den autonomt styrda bilen

KBV flyttar fram positionerna

Bosch och Nikola utvecklar framtidens elektriska lastbilar

Olyckor med vildsvin har ökat med 48 procent

Omnicraft reservdelar kommer till Sverige

Arkiv

Öppet brev till den svenska regeringen: Full tillgång till data i fordonet!

Ekström och Audi ett steg närmare mästerskapsseger

Bryntesson och Nilsson erövrade RallyX Nordic-guld i Strängnäs

Kunderna prisar Mekonomen för fjärde året i rad

Att äga en ny Volvo XC40 lika enkelt som att ha en mobiltelefon

Uber och If i partnerskap för innovativ och säker körning

Vi kör bil med en färg som inte matchar personligheten

Felix Rosenqvist förnyar Formel E-kontrakt

Här är nya Volvo XC40 En bil att prenumerera på

BASF investerar i högteknologiska Applied Nano Surfaces Sweden

Anna Nordkvist blir ny förbundsdirektör på Svensk Bilsport

Tvekamp om RallyX Lites-titel i Strängnäs

Framtidsdäck 3D printas efter väder och vind

BIL Sweden om skattehöjningarna i budgeten

2030-sekretariatet kräver tuffare tag

Tjänstebilsexperten: Trängselskatten är mest akut

Dörren till Konkurrensverket på väg att öppnas?

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Se alla Företagens egna nyheter

Nya bromsok på programmet.

Besök oss på Inspirationsdagen 100% verkstad

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

- Vi skapar utbildningar beroende på vad kunden efterfrågar

Smörjmedel, lim, rengöringsmedel - kemikalier är mer än du kanske tänker på i första hand

Tråg med växellådsfilter till Porsche!

Drivaxel till Kangoo

Adapter för växellåds-spolning av Volvo!

Isskrapor från Formac

Stödlager till Quattro, 4x4 och 4motion

Nya kolv-kit för växellådan på lager!

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sidospeglar på galwin.se

Ny drivaxel till BMW Z3

Lagersatser Manuella växellådor

Riskbedömning av kemikalier - detta bör du veta

Synkring till BMW växellådan GS6

Monteringskon

DSG-olja med filter

EcoOnline AB och SFVF har inlett ett samarbete - bättre förutsättningarna för kemikaliehantering

Ny EVO-knut

Slutväxel till Volvo XC-modeller AWD

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Hist...

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Sänd till en kollega

0.143