23948sdkhjf

Fordonstillverkare ska lockas att etablera sig i Sverige

Ska Sverige få ännu en fordonstillverkare? Det är syftet med den informella arbetsgrupp som har bildats mellan leverantörsindustrin, regionalt näringsliv och kommuner i Västsverige.
Främst är det kinesiska personbilstillverkare utan tillverkning i Europa som är intressanta för direktinvesteringar, nyetableringar, i Sverige, skriver branschtidningen Fordonskomponenten.

Efter ett debattutspel från FKG, publicerat i Göteborgs-Posten i oktober, har en intressentgrupp bestående av Västra Götalandsregionen (näringslivsorganisationen BRG), Innovatum i Trollhättan, Business Sweden, Trollhättans kommun, SP och FKG bildats, rapporterar tidningen. Tillsammans arbetar konstellationen med att ta fram ett erbjudande att presentera för intressanta fordonstillverkare.
– I nuläget arbetar Business Swedens Kina-kontor med att kartlägga ett antal kinesiska och andra asiatiska fordonstillverkare som idag finns på den europeiska marknaden eller som kan tänkas vara på väg dit men som står utan produktion i Europa idag.
– Vi tittar även på tunga fordon och bussar, och är inte heller låsta vid Kina eller övriga Asien, utan det handlar om att ta fram ett antal tillverkare som vi skulle kunna kontakta för en presentation, berättar Peter Bryntesson som deltar i arbetsgruppen för FKG:s räkning.

Till tidningen berättar Peter Bryntesson att den starka svensk infrastrukturen utan problem skulle kunna driva ytterligare en fordonstillverkare. Men också det finns knäckfrågor som nationella stödformer för att locka företagsetableringar som innebär många nya arbetstillfällen som måste hanteras. Inte minst om det rör sig om högförädlande och teknikintensiv fordonstillverkning.
– Där måste vi påvisa att Sverige är så mycket bättre att investera i tack vare den starka infrastrukturen och förmågan att ta idé till en konceptbil och därefter färdig produkt, en bil, inom landets gränser, berättar Peter.

En ny fordonstillverkare i Sverige skulle innebära, uppskattningsvis enligt Fordonskomponenten, 2000 arbetstillfällen direkt i fabriken och minst motsvarande i leverantörsledet. Alltså uppemot 5000 nya arbetstillfällen.
– Vi arbetar med en simuleringsmodell som IUC, Industriellt Utvecklingscenter, har arbetat fram för att beräkna alla intäkter, från de anställda i fabriken till hur den kommer att bära upp det lokala näringslivet, berättar Peter Bryntesson.
Inom en nära framtid kommer att första förslag till presentationsmaterial att ligga framme. Därefter kommer kontaktarbetet att intensifieras, enligt Fordonskomponenten.

länk till debattinlägg

http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.2864040-vi-har-kunskapen-locka-hit-en-ny-fordonstillverkare
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063