23948sdkhjf

Guld för Högskolan i Halmstad i tävling med självkörande bilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Team Halmstad, med sex masterstudenter från Högskolan i Halmstad, vann i tuff konkurrens den prestigefulla Grand Cooperative Driving Challenge 2016. I tävlingen, som gick av stapeln i Nederländerna, gjordes en vanlig bil om dels till att kunna vara självkörande, dels till att kunna samverka och kommunicera med andra fordon.

GCDC (The Grand Cooperative Driving Challenge) 2016 avgjordes i helgen som gick. Vinsten är helt ofattbar, säger två av studenterna i Team Halmstad:

– Det känns jättebra. Det är kul att systemet vi utvecklat fungera så pass bra att det tog oss ända till förstaplatsen, säger Viktor Frimodig och Oscar Uddman Jansson.

Konkurrensen var hård. Totalt deltog tio lag, varav fem från Sverige.

– Det var många bra lag, bland annat presterade alla svenska lag väldigt bra, säger Oscar Uddman Jansson.

Under GCDC måste de olika lagen samarbeta med varandra för att kunna genomföra tävlingen. Fordonen kommunicerar med varandra och med olika sensorer utmed vägen, och varje lags fordon fyller en viss funktion. Det handlar om att göra bilen självkörande samt just att få den att kommunicera.

– Vi märkte de sista dagarna innan tävlingen att vårt system är väldigt robust. Vi förstod att vi hade en bra chans hamna i topp tre, men vi hade inte räknat med att vinna, säger Oscar Uddman Jansson.

De tävlande genomförde två moment, dels att köra där två filer går ihop till en genom blixtlåsprincipen, in i ett så kallat fordonståg, dels att anpassa hastigheten för att skapa ett jämt flöde i en vägkorsning.

– Vårt system är byggt med väldigt många olika moduler. Det är en stor fördel när man testar och därför har vi också kunnat utveckla ett så pass stadigt system. Vi har också gjort många datorsimuleringar innan vi testade systemet på riktigt på vägen, det är en annan viktig faktor, säger Viktor Frimodig.

Wojciech Mostowski, universitetslektor och lagledare, bekräftar Team Halmstads glädje.

– Den detaljerade utvärderingen av vår insats har vi inte sett ännu. Men vi tror att vinsten beror på den bergfasta kommunikationsmodulen som vi utvecklade, liksom att vi felfritt utförde scenariot med vägkorsningen, och annat som bidrog till den totala poängen, säger Wojciech Mostowski.

Tony Larsson, professor och handledare för laget, säger att vinsten verkligen är rolig också med tanke på att Högskolan placerade sig väl även förra gången tävlingen hölls.

– Vi kom tvåa i GCDC 2011, med hårfin marginal till ettan. Teamet har jobbat fantastiskt och de har brottats med många oförutsägbara problem kring programvarans integration med bilen, säger Tony Larsson.

I teamet har två personer främst jobbat med kommunikationen, tre personer har fokuserat på integrationen med bilen och kontrollsystemet och en har haft huvudansvar för att ta beslut om de manövrar som bilen ska utföra.

– Det viktigaste är dock att vi varit ett lag, alla har hjälpts åt där det behövts, säger Oscar Uddman Jansson.

Medlemmarna i Team Halmstad studerar alla på Masterprogrammet i inbyggda och intelligenta system på Högskolan i Halmstad. Jérôme Detournay, Golam Shahanoor, Thomas Rosenstatter, Victor Díez Rodrìgues, Oscar Uddman Jansson och Viktor Frimodig har jobbat med GCDC-projektet mer eller mindre sedan oktober förra året. För de flesta av dem är tävlingen en del av examensarbetet på utbildningen.

Lagledare för Team Halmstad i år var förutom Wojciech Mostowski även doktoranden Maytheewat Aramrattana.

– Ledarna har varit fantastiska. Vi har också haft ett väldigt bra stöd från Högskolan och olika företag, säger studenterna.

Volvo sponsrade Team Halmstad med en ny bil. TASS International bidrog med PreScan. en mjukvaruplattform för att simulera trafik och testa automatiserade körapplikationer. Andra som stöttat laget är Viktoria Swedish ICT, Fengco och Safer.

Det är framför allt säkerheten i trafiken som ökar när bilar och lastbilar automatiseras helt eller delvis. Även en minskad bränsleförbrukning och ett bättre utnyttjande av vägnätet är fördelar som lyfts fram. Högskolan i Halmstad bedriver, i nära samarbete med industrin, mycket forskning inom områdena "samverkande intelligenta transportsystem" och "samverkande automatisering".

GCDC
The Grand Cooperative Driving Challenge 2016 avgjordes 28-29 maj på motorvägen mellan Helmond och Eindhoven i Nederländerna. Totalt deltog tio lag, varav fem från Sverige. På andra plats kom KIT Karlsruhe, Tyskland, på tredje kom KTH, Stockholm. GCDC är en del av i-GAME-projektet, ett forskningsprojekt om samverkande och självkörande bilar som stöds av EU-kommissionen. Bakom i-GAME står den holländska forskningsorganisationen TNO, Eindhoven University of Technology, den spanska testmiljön IDIADA and forskningsinstitutet Viktoria Swedish ICT.

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Affärsläget fortsätter att försvagas för industrin

Borås Bil fördjupar samarbetet med KBV

Jaguar ger din I-Pace extra skjuts

85 procent i arbete efter ny satsning i Malmö

Volvo investerar i Autotech Ventures

Termisk sprutning bidrar till mindre utsläpp

Nyhetsbrev

Plus

Tema batterier – Även en elbil har ett 12V-batteri!

Den första bilen som fick elstart för över 100 år sedan hade ett blybatteri som strömkälla och det var så termen startbatteri kom till. Sedan dess har man introducerat alltmer elektronik i bilarna som behöver strömförsörjning. Att säga att ett blybatteri är en beprövad produkt är vara onödigt försiktig.

Arkiv

M Sveriges påstående är "raljerande"

Konsumentorganisationen M Sverige påstår att bilköp online är som att ”köpa grisen i säcken”. Branschen tycker tvärtom.

Generösare gräns för klimatbonus

Naturvårdsverket backar i frågan om nermalda bildelar

Plus

Tema Personlig Utrustning – Med jobbkläder som jobb

Inget lämnas åt slumpen när hos Jobman när man designar arbetskläder. Noga utvalda material och funktioner är nyckeln till ett hållbart och livskraftigt plagg.

Nya gymnasiekurser på förslag

Bilhandlarnas vardag hettar till

Morris gör el-comeback

Volvo investerar i autonom mobilitet

SFVF positiva till fler kontroller av verkstäderna

Allt fler bilverkstäder arbetar svart och en rad insatser görs för att få bukt på problemet. Försäkringsbolagen ställer krav, certifieringar införs, myndigheter samarbetar tätare – men SFVF vill se mer kontroller.

Försäkringsbolagens krav på skadeverkstäder

För att få utfärda arbeten åt ett försäkringsbolag finns en rad krav för skadeverkstäder. De skiljer sig lite olika åt beroende på företag, men alla har ett gemensamt syfte: att verkstaden ska vara seriös.

Skellefteå leder nytt batterisamarbete

Ett nytt europeiskt samarbete för att öka kompetensen inom tillverkning av batterier kommer att ledas av Skellefteå kommun.

Dekra i kvalitetssamarbete med mindre bolag

Upplands motor stödjer Musikhjälpen

Årets Butik: Från garaget till miljoner i omsättning

Det blev andra gången gillt för Hästbackas Bildelar på Motorgalan när man utsågs till Årets Butik. Ett helt korrekt beslut, anser företagets ägare Fabian Hästbacka, med mycket hårt arbete i bagaget.

Vem ska få nyckeln till fordonsdatan?

Arbetet med att ta fram en e-legitimation som ger bilmekaniker tillgång till bilens skyddade tekniska information, Sermi, har pågått länge. Ett viktigt arbete anser Motorbranschens Riksförbund, MRF, men man är osäker på när arbetet kan gå i hamn.

Autoexperten i treårigt samarbete med Svenska Skidskytteförbundet

Premiär för Sveriges största gör-det-själv-biltvättskedja

Rådet: Köp inte begagnad bil online!

1

Ledare #40: Vem ska försvara bilen?

Mer flexibla skatteregler för husbilar ska utredas

1

SFVF: ”Hjälp bilägare som är oroliga för brandrisk!”

Daimler ska säga upp 10 000 anställda

Malte Månson Verkstäder expanderar och förvärvar Hylast

Designade biobränslen ger förbättrad funktion

McLaren Elva skippar vindrutan

Mechanum i Malmö auktoriserad Mercedes-verkstad

Northvolt laddar för tre gånger högre kapacitet

Delningsapp för elbilsladdning lanserad

Polisen avslöjar fuskande verkstäder

Se alla Företagens egna nyheter

Jeep Cherokee Facelift fast och avtagbar dragkrok

Har du behov av kabel på rulle?

i70 Pro: IP67-klassad tablet - leasing från 750 kr/mån.

Det ekosmarta alternativet!

Vi stödjer Musikhjälpen - Buda på våra snygga Hoodies!

Transportföretagen riggar för Automässan

Kostnadsfritt webbinarium den 16 dec kl. 10:00

Galwin fortsätter att utöka turbo sortimentet

Kia Ceed 5 dörrar, avtagbar dragkrok från GDW

Vi kikar närmare på Tyskland

Påverkar klimatförändringen försäljning i vintern?

Vi lockar fram barnet hos dig - se dagens lucka

Ny PURFLUX-katalog 2020 är nu tillgänglig!

Ny skylthållare

G A Lindberg instiftar stipendium för industriell innovation

Audi Q8 dragkrok det nye T60 system från GDW

NT 680 PRO: en enkel och funktionell diagnos

Ny produkt på marknaden - LEGION DIM

Produktnyhet från Purflux!

Luftbälgar och kompressorer till bilar med luftfjädring

Har du öppnat dagens lucka?

Uppdaterad APP från Purflux!

Ford Focus IV dragkrok det nye T60 system från GDW

Fröbergs lanserar webshop för bilbranschen!

Nyhet från Purflux

Sänd till en kollega

0.154