Se upp inför en montering av en begagnad reservdel på kundens bil
Till att börja med lämnar verkstaden enligt Verkstadens Reparationsvillkor en garanti till kunden på arbetet inklusive material på 12 månader eller 1 000 mil beroende på vad som först uppnåtts. Att då handla en begagnad del från en bildemonterare som inte erbjuder någon garanti eller vill ta något ansvar för de delar de säljer kan lätt innebära ett back-jobb för verkstaden. Det blir då i många fall verkstaden som får stå hela kostnaden för demontering av den defekta delen samt montering av den nya delen och eventuellt skadestånd åt kunden.
För att undvika detta rekommenderar SFVF verkstäder att i första hand handla begagnade delar av bildemonterare som är anslutna till Sveriges Bilåtervinnares Riksförbund (SBR). Här har SFVF ihop med SBR och MRF förhandlat fram motsvarande garanti enligt reparationsvillkoren som gäller i 12 månader eller upptill 1 000 mil. Garantin (Green Parts-garanti) är utan självrisk och ersätter verkstaden för arbetskostnaden för demontering av defekt del samt montering av ny del. Affärsrisken minimeras därför väsentligt genom att handla av bildemonterare som erbjuder denna garanti istället för genom en oseriös aktör.
Om verkstaden ändå, trots att detta inte är något att rekommendera, väljer att montera en begagnad del som kunden hittat och som inte omfattas av någon garanti bör verkstaden se till att kunden själv inhandlar delen. Verkstaden bör då förklara för kunden på arbetsorder att reparationen anses som provisorisk och att verkstaden inte kan lämna någon garanti på reservdelen. Eventuellt bör verkstaden även skriftligen avråda från reparation om man misstänker att kundens reservdel kanske inte alls fungerar efter en montering. Ges denna information skriftligt till kunden slipper verkstaden ta ansvar för konsekvenserna av den defekta delen enligt reparationsvillkoren.
Källa: SFVF