Bilföretaget som vill rädda världen med elbilen Uniti

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
En elbil designad efter vårt sätt att bete oss. Med en sådan kan vi rädda världen, menar det svenska bilföretaget Uniti som kommer till Umeå Tech Arena den 8 december.
Med Umeå Tech Arena vill Uminova Innovation skapa en inspirerande mötesplats för startups, investerare och it-människor. Under temat ”Doing Good” lyfter man denna gång anmärkningsvärda innovationer och idéer som bidrar till att lösa några av vår tids största problem.

Vårt ekologiska fotavtryck är till exempel på tok för stort. Om alla skulle bete sig som vi gör i Sverige skulle det behövas 4,2 planeter, enligt den uppskattning som Världsnaturfonden WWF nyligen gick ut med. Den största livsstilsomställningen måste ske i städerna och vi behöver nya tekniska hjälpmedel.

-Den traditionella bilen är inte anpassad efter våra liv, den är byggd för att rymma en stor förbränningsmotor. När vi kör våra vanliga sträckor, till jobbet eller till affären, så sitter vi en eller max två personer i bilen. Det är inte hållbart, säger Verena Kitowski som jobbar med marknadsföring på Uniti, ett svenskt startupbolag som har bestämt sig för att rädda världen.

Insikterna om våra beteendemönster, väl grundade i forskning vid Lunds universitet, banade vägen för den nya elbil som Uniti nu skapar. En futuristisk minibil för stadstrafik, byggd av återvinningsbara material och med en optisk instrumentbräda utan plastiga knappar eller ens en ratt.

-I stället har vi en joystick som vi intuitivt förstår oss på. Vi har testat den i en virtuell miljö. När vi hade sjuåringar på besök satte de sig i simulatorn och kunde köra direkt. Det var kul att se, säger Verena Kitowski.

2019 kommer vi att se de första Uniti-bilarna rulla ute på vägarna. Men redan nu, innan den första prototypen ens har blivit färdig, har produkten fått stor uppmärksamhet och mött mycket stöd och engagemang, berättar Verena Kitowski.

-När vi la upp vår senaste crowdfunding-kampanj nådde vi vår minimigräns på 36 timmar.

Men det här med att rädda världen… En skeptiker skulle kunna hävda att det är naivt. Verena Kitowski håller inte med.

-Nej, det är inte naivt. I bilindustrin går förändringen otroligt långsamt, men det behövs bara ett par radikala exempel för att inspirera fler. Det finns fler sådana industrier och de omvälvande förändringarna kan mycket väl drivas fram av små företag.


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Premiär idag: Volvo S90 Ambience Concept en riktig lyx-lyx bil

Automotive Engineering - ny mässa öppnar nästa år på Åbymässan i Göteborg

MRF kritiserar bildelsgrossisternas garantihantering

HiQ växer inom fordonsindustrin

BMW-motor blir unik utombordare

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Nyhetsbrev

Ford Mustang är världens mest sålda sportbil för tredje året i rad

Arkiv

Bilia bäst i Sverige med dubbelseger i VISTA

Biltema börjar köra tåg till Norge

Cadillac V16 på stor vårauktion

Circle K fortsätter som huvudpartner till STCC

Halland är cabbtätaste länet

Verkstadsföretagarna på inforesa med Autoexperten

Ytterligare en Porsche slaktad i centrala Stockholm

Kvalitetsläget i fordonsbranschen diskuteras på möte

Krav på synkontroller vid körkortsförnyelse

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Pirelli och hållbarhet – en global process med rötter i Sydostasien

Supersnabba nya BMW M2 Competition

Tesla öppnar nytt i södra Stockholm

Tesla Motors blir bland de sista att etablera sig i bilmekkat Smista Allé, mittemot Bilia och alldeles intill E4 vid Kungens Kurva i Stockholms södra infart.

Snoddas drängar från Atteviks kom på åttonde plats

KBV första kontrollföretag godkänt för Godkänd Bilverkstad

Hedin Bil fortsätter förvärva och har nu totalt 98 bilanläggningar

SFVF inför ny standard för att motverka slarv vid bilreparationer

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Yin och Yang

Mjuk Biltvätt öppnar i Malmö

SFVF certifierar bilvårdsbranschen

Du kan prata med nya Mercedes Sprinter

Minister öppnar för ändring av dubbdäckslagen

MRF/BilSweden: Nya riktlinjer för skadereparationer klara

Riktlinjer skadereparationer: SFVF satsar på europeisk standard

Verkstadsblogg växlar upp

Speciella verktyg för högspänningsfordon

Pirelli Collezione – en däckserie för historiska sportbilar

Se alla Företagens egna nyheter

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Schaeffler Automotive Aftermarket

Formac hjälper Mazda med sin profilering

Ny kardan till VW Amarok

Utförsäljning av framvagnsdelar...

Drivaxel till Peugeot 206+

Nya SOL 3000 från John Bean Snap-on Equipment

NYHEY - Give away-box från Formac

Fläktmotorkol till "alla" fordon

Service och dokumentation gjort enkelt. ✔

V1200 - nu med uppdaterade funktioner

Lastbilar

Formac trycker era unika flaggor

Kardan till Nissan Navara

Sänd till en kollega

0.791