23948sdkhjf

Bilföretaget som vill rädda världen med elbilen Uniti

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
En elbil designad efter vårt sätt att bete oss. Med en sådan kan vi rädda världen, menar det svenska bilföretaget Uniti som kommer till Umeå Tech Arena den 8 december.
Med Umeå Tech Arena vill Uminova Innovation skapa en inspirerande mötesplats för startups, investerare och it-människor. Under temat ”Doing Good” lyfter man denna gång anmärkningsvärda innovationer och idéer som bidrar till att lösa några av vår tids största problem.

Vårt ekologiska fotavtryck är till exempel på tok för stort. Om alla skulle bete sig som vi gör i Sverige skulle det behövas 4,2 planeter, enligt den uppskattning som Världsnaturfonden WWF nyligen gick ut med. Den största livsstilsomställningen måste ske i städerna och vi behöver nya tekniska hjälpmedel.

-Den traditionella bilen är inte anpassad efter våra liv, den är byggd för att rymma en stor förbränningsmotor. När vi kör våra vanliga sträckor, till jobbet eller till affären, så sitter vi en eller max två personer i bilen. Det är inte hållbart, säger Verena Kitowski som jobbar med marknadsföring på Uniti, ett svenskt startupbolag som har bestämt sig för att rädda världen.

Insikterna om våra beteendemönster, väl grundade i forskning vid Lunds universitet, banade vägen för den nya elbil som Uniti nu skapar. En futuristisk minibil för stadstrafik, byggd av återvinningsbara material och med en optisk instrumentbräda utan plastiga knappar eller ens en ratt.

-I stället har vi en joystick som vi intuitivt förstår oss på. Vi har testat den i en virtuell miljö. När vi hade sjuåringar på besök satte de sig i simulatorn och kunde köra direkt. Det var kul att se, säger Verena Kitowski.

2019 kommer vi att se de första Uniti-bilarna rulla ute på vägarna. Men redan nu, innan den första prototypen ens har blivit färdig, har produkten fått stor uppmärksamhet och mött mycket stöd och engagemang, berättar Verena Kitowski.

-När vi la upp vår senaste crowdfunding-kampanj nådde vi vår minimigräns på 36 timmar.

Men det här med att rädda världen… En skeptiker skulle kunna hävda att det är naivt. Verena Kitowski håller inte med.

-Nej, det är inte naivt. I bilindustrin går förändringen otroligt långsamt, men det behövs bara ett par radikala exempel för att inspirera fler. Det finns fler sådana industrier och de omvälvande förändringarna kan mycket väl drivas fram av små företag.
Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Trafikpoliser i Stockholm på skolbänken för att lära sig mer om riskerna med gas- och elfordon

Det var stort intresse vid en föreläsning om riskerna med i gas och e-fordon för Stockholms läns trafikpoliser. Aktualiserat efter den svåra gasbussolyckan i Stockholm nyligen.

Dramatisk ökning av stenskott/Varje år rapporteras över 400 000 glasskador

Antalet glasskador till följd av stenskott har ökat dramatiskt i Sverige de senaste tjugo åren, visar en genomgång som försäkringsbolaget If gjort.

PWR Racing tar steget till WTCR med erfarna förare

PWR Racing satsar på ung talang och mångårig erfarenhet i WTCR - FIA World Touring Car Cup presenterad av Oscaro. De två förare som kommer att representera PWR och CUPRA Racing i WTCR är 22-årige spanjoren Mikel Azcona, regerande mästare i TCR Europe och Daniel Haglöf, flerfaldig mästerskapsvinnare och medgrundare av PWR Racing.

Här är nya Tesla Model Y

Fords sömndräkt visar faran med trötta förare

Blocket sparkar ut bilhandlare som inte följer ARN:s beslut

Dussintalet bilföretag riskerar sparkas ut från Blocket efter att Sveriges Televisions program Plus avslöjat att de klandrats av Allmänna Reklamationsnämnden.

Nyhetsbrev

Här är elbilen med inbyggda solceller

Arkiv

Nytt rekordår för DEFA

Ingen har sett den men alla vill ha den

Danska Motormagasinet fyller 50 år

SFVF startar säkerhetsgrupp för fordon (SGF)

Mot bakgrund av senare tids händelser och oklarheter kring såväl ansvar som metoder för räddningsarbete vid olyckor med el- och gasbilar inblandade, tar bilverkstadsorganisationen Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF, initiativet till bildandet av en branschöverskridande samarbets- och expertgrupp inom säkerhet och räddning. Gruppen kommer att förkortas SGF.

KGK Workshop erbjuder renare luft på jobbet

KGK har inlett ett samarbete med Branova Nordic. Fokus är att genom konceptet Renare luft på jobbetskapa friskare och piggare medarbetare och därmed bättre hållbarhet och arbetsmiljö.

Ladda elbilen – betala med Swish

Elbilen som ska var nästan fulladdad på fem minuter

VW-koncernen planerar bygga 22 miljoner elbilar på tio år

Närmare 70 nya eldrivna bilmodeller planerar VW under de kommande tio åren – istället för tidigare 50. Som ett resultat kommer antalet fordon som bygger på koncernens elbilsplattformar öka från 15 miljoner till 22 miljoner under nästa årtionde.

Transportstyrelsen varnar – risk för tilläggsavgift i onödan

VEGE-företagen blir helägda av LKQ

Dansk lyfttillverkare såld till Italien

Compilator har förvärvat engelska Inforoute

Compilator storsatsar på mjukvara för fordonsflottor och har förvärvat Inforoute, med bas i England. Inforoute har framgångsrikt erbjudit Inspector Link – en mjukvara för inspektion av däck på fältet samt TTM Vision – en portal för beslutsunderlag och analys.

Fordonsindustrins kvinnliga nätverk i möte på internationella kvinnodagen

VEIDEC i internationell racingsatsning

HRF mötte politiker kring husbilsbeskattning

Efter bussexplosionen i Stockholm SFVF kräver mer säkerhetsåtgärder

Ett av de största problemen när det skett en olycka som den strax utanför Klaratunneln i Stockholm under söndagen, är att snabbt identifiera vilken typ av fordon det handlar om. Hur ska de som är först på plats veta vilket framdrivningssystem fordonet har? Drivs det av el, gas, bensin eller batteri? Alla bränslen har sina risker och därmed olika metoder för att bekämpa exempelvis en eldsvåda.

Felix Rosenqvist fyra i IndyCar-debuten

”Det går åt fel håll”

Så mycket lastade första MB-lastbilen

"Riskerna med elbilar är överdrivna"

Snart kommer nya Land Rover Defender

Opel gör trendbrott med vinst

Ny lacktillbehörsserie från Axalta

Gratis app ger rätt oljekvalitet

Bosch Car Service certifierade 2 verkstäder på 2 dagar

”Man måste vara snabb på bollen”

1

Biltillverkarna nonchalerar att stöldsäkra nyckellösa bilar

Mikaela Åhlin-Kottulinsky fortsätter med PWR Racing

Teknikens Världs PeO Kjellström död

Se alla Företagens egna nyheter

ColorGlo öppnar nu upp i Blekinge

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

Bak- & Arbetsljus

Ny Volvoaxel

Vad gäller angående företagscertifikat för AC-maskiner?

Drivaxel till nyare Volvo och Ford

Drivknut till Dacia Duster

Välkommen Kristian Ljungqvist,

Fordonsel

Fabriksrenoverad original dieselspridare till VW

Säkra din nyckelförvaring

Nokian Tyres återigen ett av de mest hållbara bolagen i världen

Reparationssats till differentialen i Nissan Navara/Pathfinder

Ännu en ny Volvoaxel

Extrem helsyntetisk motorolja för racing

Fordonsbelysning - Volkswagen Caddy

Drivaxel till Dacia Duster

NEXUS Automotive International honors Schaeffler as its Supplier of the Year

Effektiva kemtekniska sprayer för proffs

En av däckindustrins mest moderna fabrik är snart färdigbyggd

Autoglass Restore har flyttat

Verkstadsinredning för framtidens verkstad

Nokian Hakka Blue 2 - Bäst i Aftonbladets sommardäckstest

TRICO Group har förvärvat FRAM filter!

Knutkors till Mercedes Sprinter kardan

Sänd till en kollega

0.13