Hyundai Ioniq med tre drivlinor i samma kaross

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen
Hyundai Ioniq är världens första bil där kunden kan välja mellan tre olika el-drivlinor baserat på en och samma kaross. Bilen anländer i november till landets bilhallar. Först ut är hybriden och elbilen följt av en laddbar hybrid som väntas först nästa höst.

Ioniq är ett stort steg vidare i linje med den globala hållbarhetsstrategi som Hyundai Motor Group inklusive Kia arbetar för. Koncernen var först med att massproducera vätgasdrivna bränslecellsbilen (iX35 Fuel Cell) och innan 2020 ska hela modellfloran kunna erbjudas som elbil, hybrid eller laddhybrid. Satsningen går under namnet 2020.22.2 där siffrorna står för året så satsningen ska vara genomförd, antalet bilmodeller och slutligen målet att då vara världens andra största tillverkare av miljöbilar.

Det nya modellprogrammet är ett jätteprojekt och inkluderar alltså elbilar, hybrider, laddhybrider och vätgasbilar. Som biltillverkare blir Hyundai först med fyra olika elektrifierade miljövänliga drivlinor.

Fördelningen förväntas ligga på ungefär 50 procent hybrider, 40 procent laddhybrider och tio procent elbilar.

Totalt hoppas Hyundai Sverige kunna sälja 1 500 hybridbilar och 500 elbilar av Ioniq-modellen redan under 2016.

För Hyundai skulle det innebära en andel runt 6,5 procent av den totala marknaden i Sverige där det nu rullar 23 500 elfordon. Hyundais säljmål för 2017 är 10 procent av den svenska elbilsmarknaden.

Efter att ha kört hybridversionen av Ioniq, med bensin- och elmotor som laddar batteriet under körning och inbromsning, under en förmiddag i Stockholms innerstad kan vi konstatera att Hyundai har valt att bygga en av de större hybridbilarna i C-segmentet. Som exempel är Ioniq bredare än Golf vilket ger generösa innerutrymmen.

Bilen uppfattas som välisolerad och övergången mellan el- och bensindrift är knappt märkbar. I övrigt bjuder bilen inte på några extra överraskningar vilket får anses normalt i detta segment. Bilen gör det som förväntas av den till minsta möjliga bränslekostnad.

Ioniq har designats helt från grunden för att få en strömlinjeformad siluett samtidigt som den är rymlig invändigt. Likt konkurrenterna Toyota Prius och Nissan Leaf känns många elbilar överdesignade men med sin bredd får Ioniq en form som passar den kilformade karossformen på ett lyckat sätt.

Hybridens fyrcylindriga bensinmotor är på 1,6 liter och 105 hästkrafter vilket totalt ger 141 hk tillsammans med elmotorn på 43,5 hk. Till detta används en sexväxlad dubbelkopplingslåda.

Hyundai hävdar att deras hybridmodell går att köra i upp till 120 km/tim på enbart el men då gäller det att vara väldigt lätt på gasen. Hybriden går inte att tvingas till eldrift utan så fort gaspedalen trycks ner kickar bensinmotorn i gång. Lite synd när man ofta vill använda eldriften vid helt avgasfri stadskörning eller vid smygkörning i till exempel ett bostadsområde. I övrigt har hybriden en imponerande räckvidd på 132 mil.

I jämförelse verkar Ioniq Electrics räckvidd på 28 mil ganska mediokert men som elbil är det fullt godkänt. Bortsett från Opel som chockade många på höstens Parissalong med Ampera-e (teoretisk räckvidd på över 50 mil) ligger de flesta strax under 30 mil i dagsläget.

I linje med att världen digitaliseras alltmer levereras Ioniq med ett infotainmentsystem som erbjuder alla anslutningsmöjligheter föraren kan behöva. Via Apple Car Play och Android Auto får man snabbt tillgång till mobilens favoritappar och ett intuitivt gränssnitt. Telefonens batteri fylls på trådlöst via en inbyggd QI-laddare och den åtta tum stora displayen tillhandahåller Tom Toms tjänster med navigationsvägledning.

Ioniq Hybrid och Electric kommer att kosta från 249 900 kr respektive 371 900 kronor vilket är konkurrenskraftigt prissatt jämfört med exempelvis Toyota Prius som kostar från 290 000 kronor.

Text och foto Klas Skarin

Fakta Hyundai Ioniq Hybrid

Motor Fyrcylindrig bensinmotor

Transmission sexväxlad dubbelkopplingslåda

Total effekt 141 hk och 265 Nm

Toppfart 185 km/h

Bränsleförbrukning Blandad: 3,4 liter/100 km

Koldioxidutsläpp 79 gram/km

Grundpris 249 900 kronor



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kunderna prisar Mekonomen för fjärde året i rad

Att äga en ny Volvo XC40 lika enkelt som att ha en mobiltelefon

Uber och If i partnerskap för innovativ och säker körning

Vi kör bil med en färg som inte matchar personligheten

Felix Rosenqvist förnyar Formel E-kontrakt

Här är nya Volvo XC40 En bil att prenumerera på

BASF investerar i högteknologiska Applied Nano Surfaces Sweden

Arkiv

Anna Nordkvist blir ny förbundsdirektör på Svensk Bilsport

Tvekamp om RallyX Lites-titel i Strängnäs

Framtidsdäck 3D printas efter väder och vind

BIL Sweden om skattehöjningarna i budgeten

2030-sekretariatet kräver tuffare tag

Tjänstebilsexperten: Trängselskatten är mest akut

Dörren till Konkurrensverket på väg att öppnas?

Kobra II och Bilkalkyl är redo för Wayke

LeasePlan vill påskynda företagens beslut om elbilar

Jaguar Land Rover ska tredubbla sin försäljning i Skandinavien

Vianor samarbetar med VEIDEC kring gröna verkstäder

Söderbergföretagen förvärvar bilvårdsföretaget SEAB

Kung Carl XVI Gustaf ska testa autonom körning

Kraftig uppgång för laddbara bilar

Förlorade guldet med 0,1 sekunder

Racing Rascals samlade in en miljon till CancerRehabFonden

Johan Kristoffersson världsmästare i rallycross

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Se alla Företagens egna nyheter

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

- Vi skapar utbildningar beroende på vad kunden efterfrågar

Smörjmedel, lim, rengöringsmedel - kemikalier är mer än du kanske tänker på i första hand

Tråg med växellådsfilter till Porsche!

Drivaxel till Kangoo

Adapter för växellåds-spolning av Volvo!

Isskrapor från Formac

Stödlager till Quattro, 4x4 och 4motion

Nya kolv-kit för växellådan på lager!

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sidospeglar på galwin.se

Ny drivaxel till BMW Z3

Lagersatser Manuella växellådor

Riskbedömning av kemikalier - detta bör du veta

Synkring till BMW växellådan GS6

Monteringskon

DSG-olja med filter

EcoOnline AB och SFVF har inlett ett samarbete - bättre förutsättningarna för kemikaliehantering

Ny EVO-knut

Slutväxel till Volvo XC-modeller AWD

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Hist...

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Sänd till en kollega

0.148