Hyundai Ioniq med tre drivlinor i samma kaross

| Av Klas Skarin | Tipsa redaktionen
Hyundai Ioniq är världens första bil där kunden kan välja mellan tre olika el-drivlinor baserat på en och samma kaross. Bilen anländer i november till landets bilhallar. Först ut är hybriden och elbilen följt av en laddbar hybrid som väntas först nästa höst.

Ioniq är ett stort steg vidare i linje med den globala hållbarhetsstrategi som Hyundai Motor Group inklusive Kia arbetar för. Koncernen var först med att massproducera vätgasdrivna bränslecellsbilen (iX35 Fuel Cell) och innan 2020 ska hela modellfloran kunna erbjudas som elbil, hybrid eller laddhybrid. Satsningen går under namnet 2020.22.2 där siffrorna står för året så satsningen ska vara genomförd, antalet bilmodeller och slutligen målet att då vara världens andra största tillverkare av miljöbilar.

Det nya modellprogrammet är ett jätteprojekt och inkluderar alltså elbilar, hybrider, laddhybrider och vätgasbilar. Som biltillverkare blir Hyundai först med fyra olika elektrifierade miljövänliga drivlinor.

Fördelningen förväntas ligga på ungefär 50 procent hybrider, 40 procent laddhybrider och tio procent elbilar.

Totalt hoppas Hyundai Sverige kunna sälja 1 500 hybridbilar och 500 elbilar av Ioniq-modellen redan under 2016.

För Hyundai skulle det innebära en andel runt 6,5 procent av den totala marknaden i Sverige där det nu rullar 23 500 elfordon. Hyundais säljmål för 2017 är 10 procent av den svenska elbilsmarknaden.

Efter att ha kört hybridversionen av Ioniq, med bensin- och elmotor som laddar batteriet under körning och inbromsning, under en förmiddag i Stockholms innerstad kan vi konstatera att Hyundai har valt att bygga en av de större hybridbilarna i C-segmentet. Som exempel är Ioniq bredare än Golf vilket ger generösa innerutrymmen.

Bilen uppfattas som välisolerad och övergången mellan el- och bensindrift är knappt märkbar. I övrigt bjuder bilen inte på några extra överraskningar vilket får anses normalt i detta segment. Bilen gör det som förväntas av den till minsta möjliga bränslekostnad.

Ioniq har designats helt från grunden för att få en strömlinjeformad siluett samtidigt som den är rymlig invändigt. Likt konkurrenterna Toyota Prius och Nissan Leaf känns många elbilar överdesignade men med sin bredd får Ioniq en form som passar den kilformade karossformen på ett lyckat sätt.

Hybridens fyrcylindriga bensinmotor är på 1,6 liter och 105 hästkrafter vilket totalt ger 141 hk tillsammans med elmotorn på 43,5 hk. Till detta används en sexväxlad dubbelkopplingslåda.

Hyundai hävdar att deras hybridmodell går att köra i upp till 120 km/tim på enbart el men då gäller det att vara väldigt lätt på gasen. Hybriden går inte att tvingas till eldrift utan så fort gaspedalen trycks ner kickar bensinmotorn i gång. Lite synd när man ofta vill använda eldriften vid helt avgasfri stadskörning eller vid smygkörning i till exempel ett bostadsområde. I övrigt har hybriden en imponerande räckvidd på 132 mil.

I jämförelse verkar Ioniq Electrics räckvidd på 28 mil ganska mediokert men som elbil är det fullt godkänt. Bortsett från Opel som chockade många på höstens Parissalong med Ampera-e (teoretisk räckvidd på över 50 mil) ligger de flesta strax under 30 mil i dagsläget.

I linje med att världen digitaliseras alltmer levereras Ioniq med ett infotainmentsystem som erbjuder alla anslutningsmöjligheter föraren kan behöva. Via Apple Car Play och Android Auto får man snabbt tillgång till mobilens favoritappar och ett intuitivt gränssnitt. Telefonens batteri fylls på trådlöst via en inbyggd QI-laddare och den åtta tum stora displayen tillhandahåller Tom Toms tjänster med navigationsvägledning.

Ioniq Hybrid och Electric kommer att kosta från 249 900 kr respektive 371 900 kronor vilket är konkurrenskraftigt prissatt jämfört med exempelvis Toyota Prius som kostar från 290 000 kronor.

Text och foto Klas Skarin

Fakta Hyundai Ioniq Hybrid

Motor Fyrcylindrig bensinmotor

Transmission sexväxlad dubbelkopplingslåda

Total effekt 141 hk och 265 Nm

Toppfart 185 km/h

Bränsleförbrukning Blandad: 3,4 liter/100 km

Koldioxidutsläpp 79 gram/km

Grundpris 249 900 kronor



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Försäljningsrekord av begagnade bilar

J BIL är störst i Sverige på Mazda

Compilator följer GDPR – den nya dataskyddslagen

Ökad andel supermiljöbilar under 2017

Dags att boka årets trevligaste branschfest -Motorgalan

Branschskola med sikte på framtidens arbetsmarknad

Nyhetsbrev

Snart dags för den "självkörande" verkstaden

Arkiv

Nexo är Hyundais nya bränslecellsbil

Nya arbetslampor från Philips

Lack och bilskador på Autogloben

Renault och Bilia öppnar showroom för elbilar

Toyota och Dassault Systèmes samarbetar kring digital marknadsföring

Sveriges bidrag till Battle of the Kings finns på MC-mässan i Göteborg

Samsung satsar på elektronikdelar till bilar

Spännande framtidsbransch söker nya stjärnor!

Bosch Car Service blir stödmedlem i SFVF

Felix Rosenqvist ny totalledare i Formel E efter seger i Marrakesh

Stora miljövinster med att renovera växellådor

Inxide öppnar dörrarna i framtidens NEVS

Mercedes presenterar nytt operativsystem med AI

Inkörning på tomgång en invitation till komponentskador

Laddbara bilar ökade 62 % under 2017

Ny studie visar att det är lönsamt med elbilstaxi

Volvo Cars rapporterar rekordförsäljning för 2017

Privatleasing fortsätter på en hög nivå

Över 500 olagliga verkstäder i Norge

Dansk elbil het på världens största elektronikmässa

Här är 4 nya bilmärken som vill in på världsmarknaden

Autoexperten storsatsar med nytt LDC i väst

Laddstationerna ger nya kunder

Bridgestone partner till de olympiska spelen

Årets mest lästa på Motormagasinet.se

Daimler köper fransk Über

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

VW har problem med kväveoxider igen

5 historiska dieslar genom tiderna

Se alla Företagens egna nyheter

Kardanaxlar till Kia

Uppgraderings-Kit till växellådorna TH700 & 4L60 GM

NTN-SNR - ett innovativt företag

Ny axel till Honda Civic

ABS-sensorer: Marknadens bäst täckande program och troligen den lägsta reklamationsprocenten

Multirem med stor bredd

Världspremiär Autogloben A07

Hjullager till Ford och Jaguar

Nytt LED Extraljus från Avelux

Kostnadsfritt kunskapsseminarium i Göteborg 7 februari

Ny sensorbroschyr ger dig en översikt över Triscans omfattande sensorprogram

Få helikoptervy med Brigade – Nu lanserar vi generation 2 av Backeye 360!

Drivaxel till Renault Espace

Kardan till Jeep Cherokee

PRESTONE® och Ringbrothers Custom 1972 AMX Javelin

Kamremssats till VW och Skoda

Triscan vinner priset som Årets Leverantör på Auto Awards 2017

Nya ABS-ringar

Ny EVO-axel

Ny Quattroknut

Fler nya Volvo-axlar

Hjullager till Volvo XC90

Nya axlar till TDi

PRESTONE® firar 90 år!

Fri frakt hos LBM Autoparts - Din kompletta leverantör av växellådsdelar!

Sänd till en kollega

0.173