23948sdkhjf

Nya studier visar att kallstarter är ett miljöhot

En bil kan släppa ut lika mycket miljöskadliga utsläpp under de första 30 sekunderna efter en kallstart, som den gör under 50 mils körning, slår en ny amerikansk studie fast. Den mest effektiva åtgärden för att minska utsläppen från dagens fossila bilpark är därför att undvika kallstarter.

För att kartlägga de faktiska utsläppen från biltrafiken har ett forskarteam från Berkeley, Carnegie Mellon, University of California och MIT i USA genomfört ett grundligt test av 25 bensindrivna bilar, inklusive hybrider. Den viktigaste slutsatsen är att nästan alla utsläpp från bilar kom direkt efter start, när motorn var kall.

- Det viktigaste med studien är att den visar på en enkel lösning på ett stort miljöproblem – nämligen hur vi ska klara att sänka de miljöskadliga utsläppen från bensin- och dieseldrivna bilar. Dessa bilar utgör den största delen av den svenska bilparken idag – och många år framöver. Vi kan enkelt reducera utsläppen om fler startar bilfärden i en elektriskt förvärmd bil. Vi efterlyser ett större politiskt engagemang för åtgärder som kan minska utsläppen från den existerande bilparken säger Erik Larsson, Försäljnings- & marknadsdirektör på DEFA.

VTT (den finska statens forskningscentral), genomförde under 2015 en studie som visade att användande av ett elektriskt bilvärmesystem kan reducera utsläppen från en modern personbil med upp till 71 % under de första 20 minuternas bilkörning under kalla förhållanden och reducera bränsleförbrukningen med upp till 32 % de första 5 minuterna.

Samtidigt konstaterar VTI:s (Statens väg- och transportforskningsinstitut) rapport «Ekonomisk och energieffektiv användning av motorvärmare» att användande av elektrisk motorvärmare kan ge betydliga miljövinster.

- Förutom negativ inverkan på klimatet, leder dålig luftkvalitet till sjukdom och i värsta fall dödsfall, särskilt i storstäderna. På DEFA jobbar vi dagligen med att utveckla konkreta lösningar för att lösa miljöproblemen. Ett elektriskt bilvärmesystem som säkerställer att bilen är varm och batteriet är fulladdat när den startas, ger kraftiga utsläppsminskningar.

Både Energimyndigheten, Statens väg- och transportforskningsinstitut(VTI), Gröna bilister och motormännen rekommenderar användning av elektrisk bilvärme för att reducera utsläppen. Vi ber den svenska bilindustrins branschfolk och politiker att lyssna till de amerikanska forskarna och tillsammans med oss bidra till att minska antalet kallstarter i Sverige, säger Larsson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063