23948sdkhjf

Vikten av att välja rätt finansiär för OEMs i fordonsindustrin

Sedan en dramatisk nedgång under finanskrisen i slutet av förra årtiondet har den svenska motorfordonsindustrin äntligen återhämtat sig, konstaterar Gunnar Skagerlind, försäljningschef för industrisektorn i Sverige på Siemens Financial Services.

Nyregistreringar av fordon har under sommaren varit en av de högsta någonsin[1], orderingångar och även antalet anställda inom sektorn har ökat.[2] Tack vare en stark konjunktur, låga räntor, hushållens ökade köpkraft och det ökade intresset för att privatleasa sin bil har vi sett ett stadigt upplyft i både nybilsintresset[3] och fordonsproduktion. Fordonsindustrin har länge varit en av de viktigaste branscherna i Sverige och tillsammans med fordonsunderleverantörer sysselsätter sektorn ca 135 000 personer och utgör en av våra största exportnäringar.[4]

Original equipment manufacturers (OEMs) har en viktig roll när det kommer till innovation och tillväxt inom fordonsindustrin och är i en unik position att driva utvecklingen av innovativa komponenter och tekniska lösningar inom sektorn. I takt med den snabbt ökande digitaliseringen och automatiseringen av produktionsprocesser som vi ser i dag, har innovationer från leverantörer blivit alltmer väsentliga för utvecklingen av nya generationens teknik längs hela distributionskedjan. Förändringarna, även kallad den fjärde industriella revolutionen, kännetecknas av en stark koppling mellan den fysiska och virtuella verkligheten såsom omfattande installation av sensorer i den fysiska miljön och förmågan att snabbt öka produktionsekonomin med hjälp av realtidsdataanalyser för prestation. [5] Detta har i sin tur möjliggjort ökad operativ effektivitet, produktionskapacitet och -flexibilitet och mer konkurrenskraftig prissättning för tillverkare. För att kunna dra nytta av dessa fördelar är det många tillverkare som känner ett växande behov av att investera i ny teknik eller uppgradera befintlig utrustning oftare, detta är inte minst på grund av dramatiskt förkortade innovationscykler.[6]

För att kunna konkurrera i en allt mer expanderande och konkurrensutsatt fordonsmarknad, behöver OEMs ha tillgång till modern teknik med tillräcklig kapacitet för att kunna möta den ökande globala efterfrågan. Produktionen är beroende av dyra, skräddarsydda produktionsutrustningar av hög specifikation som kan vara svårt att investera i med interna medel. Mot denna bakgrund är det allt fler tillverkare som vänder sig till tillgångsbaserad finansiering, som operationell leasing och hyra, för att möjliggöra investeringar i teknikförvärv.

Medan traditionella finansiärer generellt tenderar att låna ut på kort sikt och ofta på en variabel basis, kan specialistfinansiärer utforma en finansieringsplan med fördefinierade fasta inbetalningar för hela avtalsperioden så att kostnaderna inte påverkas av en rörlig ränta och investeringen blir lättare att planera. Betalningarna kan även anpassas efter effektivitetsvinsterna som den uppdaterade eller nya utrustningen leder till och på så sätt kan investeringen göras på ett ekonomiskt hållbart sätt och värdefullt kapital slipper bindas.

Intresset för alternativa finansieringslösningar för att investera i sin egen eller en tredjeparts utrustning har därför ökat.[7] Specialistfinansiärer, som ofta är finansieringsfilialen för en industriell leverantör, har en omfattande förståelse av den finansierade utrustningen vilket gör att de kan fastställa lämpliga och skräddarsydda finansieringslösningar som möter varje enskild verksamhets specifika behov. Deras expertis inom teknik och finansiering gör det också möjligt för dem att kunna bedöma kostnadsbesparingar för avtalstiden med teknikförvärv och kan göra en pålitlig uppskattning av ROI.

Dessutom kan specialist finansiärer utforma finansieringsplaner som omfattar den totala kostnaden för användning av utrustningen, inte bara kostnaden för förvärv och på så sätt blir driftskostnaderna alltid förutsägbara. När alltfler tillverkare efterfrågar finansieringsavtal som omfattar den totala ägandekostnaden (TCO), kan OEMs som erbjuder en integrerad finansieringslösning, ha en stor konkurrensfördel.

Utrustningen betalas direkt till återförsäljaren av finansiären, som sedan samlar in regelbundna inbetalningar från kunden, vilket minskar riskerna för återförsäljaren och dessutom påverkar rörelsekapitalet positivt. Genom att samarbeta med specialist finansiärer, som förstår den enskilda verksamheten och kundernas behov, kan OEM-företag erbjuda sina kunder ett mervärde med skräddarsydda finansieringslösningar medan de själva kan fokusera på sin kärnverksamhet. Med detta kan OEMs även skilja sig från konkurrenter genom att ge sina kunder ett gott skäl att köpa och möjliggöra deras investeringar samt ge dem möjligheten att köpa idag i stället för att fördröja sina inköp.

Gunnar Skagerlind, försäljningschef för

industrisektorn i Sverige på Siemens Financial Services

[1] BIL Sweden, Näst bästa juli någonsin för nya bilar - trots färre registreringsdagar, aug 2016
[2] DN, Fordonsindustrin på högvarv igen, april 2016
[3] BIL Sweden, Näst bästa juli någonsin för nya bilar - trots färre registreringsdagar, aug 2016
[4] BIL Sweden, Fordonsindustri
[5] Siemens Financial Services, Investing in Success, april 2016
[6] Ibid.
[7] Siemens Financial Services, Investing in Success, april 2016
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063