23948sdkhjf

Fortum Charge & Drive gör unik elbilssatsning i Oslo

Med lite mer än 100 laddplatser i samma parkeringshus kan belastningen på elnätet stundtals bli högt. Därför integrerar Fortum Charge & Drive ett energilager i parkeringshuset. Det hjälper till att kapa effekttopparna och minskar behovet av dyra kapacitetsförstärkningar mot och i elnätet.
Den här lösningen gör det möjligt för bland annat större parkeringshus och bostadsrättsföreningar att utrusta ett större antal parkeringsplatser med laddstolpar utan att behöva göra dyra, och tidskrävande, uppgraderingar gentemot elnätet. Energilagret minskar även behovet av kraft från elnätet när det är hög belastning, t ex när många bilar laddar samtidigt.

-De installerade batterierna laddas långsamt upp hela tiden. Under perioder av hög belastning så laddar batterierna sedan elbilarna. Vi tror att detta är en av de mest innovativa laddanläggningarna i hela världen, säger Jan Haugen Ihle, landsansvarig för Fortum Charge & Drive i Norge.

Fortum bidrar till att Oslo når sina klimatmål
Anläggningen byggs i samarbete med fastighetsägaren Aspelin Ramm Eiendom AS och staden Oslo. Det nya parkeringshuset kommer att bidra till att Oslo uppnår sina ambitiösa klimatmål, en halvering av klimatpåverkande utsläpp till år 2020 och med 95% till år 2030 jämfört med 1990 års nivåer.

-Tack vare denna anläggning kommer det vara möjligt att använda elfordon i kommersiella verksamheter; taxi, varudistribution och andra tjänsteföretag, säger Sture Portvik, ansvarig för elbilar vid Oslo kommun.

Fortsatt utveckling under 2017
Laddanläggningen i parkeringshuset i Vulkan planeras att öppnas nu i december 2016, den kommer sedan att fortsätta utvecklas under första halvan av 2017. Några av de funktioner som kommer att införlivas är:

• 100 flexibla semisnabba laddstationer (22 kW) och två snabbladdningsstationer med stöd för både CHAdeMO och CCS standard (50 kW, förberedda för att hantera 150 kW vid senare tillfälle)

• En unik batterilösning kommer att användas för att balansera effekttoppar och ojämn belastning mellan faserna. Detta innebär att elbilarna får mer effekt vid varje enskild laddpunkt.

• Byggnaden är energieffektiv - effektstyrning används för att ge mer el till laddningen av elbilar

• Val av laddningshastighet med hjälp av en display eller med hjälp av en app

• Möjlighet att reservera en laddplats via en app

• Effektbalansering med hjälp batteri

• Installationen är även förberedd för kunna använda elbilarnas batterier som energilager i energisystemet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063