23948sdkhjf

Autobutler.se blir mjukvaruhus Satsar 25 miljoner på IT

Företaget bakom autobutler.se ökar nu kraftigt sin digitala utvecklingsavdelning med målet att bli en mångsidig mjukvaruleverantör med flera oberoende digitala produkter för bilverkstadsbranschen. Autobutler investerar nu 25 miljoner kronor i sin IT-avdelning, som mer än fördubblas under de kommande sex månaderna med fler än 15 nya medarbetare. Detta för att göra det möjligt att utveckla oberoende IT-produkter som ska hjälpa bilverkstadsbranschen att locka fler digitala kunder.

– Många tror att Autobutler enbart är en marknadsplats för bilägare och verkstäder. Men efter lanseringen av startgenerator.se har vi undan för undan kunnat erbjuda produkter som är så mångsidiga att vi i allt högre grad har blivit en mjukvaruutvecklare med en mångfald av digitala produkter och tjänster, förklarar vd:n Christian Legêne. Han påpekar att det är sommarens investering på en kvarts miljard från den franska biljätten PSA som nu möjliggör satsningen på bredare mjukvarulösningar.

– I och med utökningen till fler än 25 anställda på vår produkt- och utvecklingsavdelning blir vi ett av Nordens största mjukvaruhus för bilbranschen. Vi har många års digital erfarenhet och grundlig kunskap om bilägarnas förändrade beteende. Samtidigt har vi nära relationer till över 3000 bilverkstäder i hela Europa, vilket ger oss de bästa förutsättningarna för att bygga digitala lösningar som tillgodoser såväl bilägare som bilverkstäder.

I juni lanserades startgenerator.se som erbjuder bokning på nätet via den egna webbplatsen, professionella offerter samt automatiska uppföljningsbesök via SMS och e-post, och som integrerar användaromdömen som stärker bilverkstadens goda rykte. Istället för att besvara e-post och ta emot telefonsamtal mottar man nu beställningarna automatiskt via nätet.

Bokningsverktyget har fått positiv respons från verkstäderna och visat att det finns en stor potential för oberoende mjukvaruapplikationer för branschen. Detta är den första stora lanseringen av flera initiativ som ska presenteras för branschen nästa år.

– Redan idag erbjuder vi färdiga plug-and-play webblösningar för verkstäder med digital kalenderbokning via webben, samt moduler för användaromdömen på webbplatser. Vi ser därför en stor potential i att utveckla fler digitala verktyg för branschen.

Målet är att få en större andel av den digitala marknaden, samtidigt som verkstäderna kan utvecklas tack vare digitala verktyg som bidrar till att man behåller kunderna.

Även om det redan finns ett antal digitala hjälpverktyg hos bilverkstäderna, så påpekar Legêne att det främst är förmågan att kombinera trafik, marknadsdata och kännedom om bilägarnas behov som ska locka kunderna till de nya produkterna.

– Alla våra lösningar för branschen kännetecknas av att de ska säkerställa bättre tillgång till digitala kunder. Med autobutler.se och startgenerator.se kan vi erbjuda något som inget annat mjukvaruhus erbjuder. Nämligen digitala verktyg i kombination med en tillförsel av nya kunder samt en djup förståelse för bilägarnas behov, avslutar Legêne.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.047