23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Rättsutlåtande kan stärka bilhandlares ställning

En principiellt viktigt rättsutlåtande som kan komma att stärka märkesåterförsäljarnas position gentemot fordonstillverkarna. Det menar David Norrbohm, förbundsjurist på bilhandels- och verkstadsorganisationen MRF om den österrikiska konkurrensmyndighetens utlåtande kring fordonstillverkarnas investeringskrav på återförsäljare för att få sälja märket.

I det österrikiska utlåtandet fördöms investeringskraven på de redan ekonomiskt ansträngda återförsäljarna. Det är krav som enligt myndigheten försvårar långsiktig intjäningsförmåga för företagaren. Ett missbruk, menar konkurrensmyndigheten vidare i utlåtandet och pekar dels på återförsäljarkontraktets orimliga investeringskrav som innebär inlåsningseffekter, dels bristen på transparens avseende definition av ersättningsmetoder som bonus och garantier.

– En principiellt viktig dom som stärker märkesåterförsäljarnas positioner inför de nya avtalsförhandlingar som stundar. Generalagenterna kommer fortsatt att ha höga investeringskrav, men parallellt öppna för nya, egna, distributionskanaler som e-handel och direktförsäljning, säger MRFs förbundsjurist David Norrbohm.

– Vi ser att kunderna går i en riktning genom nya köpbeteenden samtidigt som generalagenterna vill gå åt båda hållen genom fortsatta höga investeringskrav på ÅF men samtidig med stora förbehåll i återförsäljaravtalen för internet- och direktförsäljning, fortsätter han och tillägger att MRF välkomnar det österrikiska rättsutlåtandet då det kan komma att bli praxis inom EU.

– Vi har för avsikt att informera Konkurrensverket om saken men även gällande en del frågor rörande uppsägningar av kontrakt säger David Norrbohm.

Som medlem av den europeiska bilhandels- och verkstadsorganisationen CECRA, har MRF även lyft tre frågor nationellt som:

- Rätten till flermärkesförsäljning i samma lokaler

- Investeringsskydd, hålla ner kostnaden för sådant som inte tillför kundnytta eller innebär oproportionellt stora kostnader för en märkesåterförsäljare – t ex för märket specialanpassade lokaler

- Rätten att överlåta verksamheten till en annan återförsäljare inom märket.

MRF har tidigare mött Näringsdepartementet för att diskutera frågorna utifrån ett svenskt perspektiv. MRF:s ståndpunkt är att det ska införas en affärsetisk uppförandekod, code of conduct, inom EU för affärsrelationen mellan generalagent/fordonstillverkare och återförsäljare som innebär att parterna blir mer jämbördiga.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.097