Miljoner till forskning om batteriåtervinning

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Energimyndigheten har beviljat Swerea MEFOS 4,7 miljoner till projektet Re-LiOn för återvinning av litiumjonbatterier. Målet är att visa att batterierna kan återvinnas i ett cirkulärt system för att minska miljöbelastningen och minska uttaget av jungfruliga råvaror.

Dagens tillverkning av litiumjonbatterier baseras till övervägande del på jungfruliga råvaror vilket kräver stora energiinsatser och ger betydande utsläpp av CO2. I en framtid med kraftigt ökad batterianvändning genom till exempel elbilar blir effektiv återvinning absolut nödvändigt.

Vid återvinning kommer de mest energikrävande stegen att vara metallurgiska. Metallurgisk industri är genom sin storskalighet mycket effektiv, medan delsteg i batteriåtervinning kräver specifika processer för små volymer. En bärande idé i projektet är att så långt som möjligt utnyttja redan verksam, ofta storskalig, industri med utmärkta förutsättningar för effektivitet.

− Vi kommer att undersöka och utvärdera processkedjor där lämpliga mellanprodukter från återvinningen så tidigt som möjligt kan hanteras av energieffektiv storskalig industri. Metoderna ska vara anpassade till nordiska förhållanden och dra fördel av en modern metallurgisk industri, säger Guozhu Ye, projektledare.

Systemet ska kunna hantera kobolt, koppar, aluminium, litiumoxid, mangan och nickel vilket sammantaget öppnar för en återvinningsgrad över 80 procent. Det är också viktigt att kartlägga vad som är energi- och miljömässigt, strategiskt och ekonomiskt motiverat.

− Vår tanke är också att erfarenheterna från Sveriges unika, väl fungerande insamlingssystem för exempelvis alkaliska batterier kommer att kunna överföras till litiumjonbatterier och ge industrin ett tidsmässigt försprång gentemot andra länder, fortsätter Guozhu Ye.

Arbetet kommer att bedrivas i form av litteraturstudier, LCA-studier, termodynamiska beräkningar, utveckling i labbskala och pilotskala samt genom industriella försök. Projektet ska täcka hela värdekedjan från insamling till nya råvaror. (Energibesparingseffekten som ett resultat av projektet beräknas bli 78 GWh år 2030.)

Projektgruppen leds av Swerea MEFOS och består i övrigt av IsoLogistics och Swerea IVF. Även Kunming University (Kina) med goda kunskaper kring dessa frågor kommer att delta med sin kompetens inom området. Projektet startar 1 januari 2017 och pågår under tre år.

Fakta − litiumjonbatterier

Litiumjonbatterier är uppladdningsbara batterier där katoden består av aluminium överdragen av någon typ av litiumoxid där metaller som mangan, kobolt och nickel också ingår. Anoden är av koppar med ett lager av grafit, medan elektrolyten består av litiumfluorid eller litiumklorid i en organisk lösning. Batteritypen förväntas få en kraftigt ökad användning, dels i och med ökad mobilitet av elektriska konsumtionsartiklar, dels i samband med elektrifiering av biltrafiken.

Tillverkningskostnaden för litiumjonbatterier består till 55-75 % av material. I förhållande till andra batterityper är insamlingskvoten låg och kan förklaras av att batterisystemen är relativt nya och att elbilar inte tjänat ut. Norden har idag ingen fullständig återvinning av litiumjonbatterier.


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kunderna prisar Mekonomen för fjärde året i rad

Att äga en ny Volvo XC40 lika enkelt som att ha en mobiltelefon

Uber och If i partnerskap för innovativ och säker körning

Vi kör bil med en färg som inte matchar personligheten

Felix Rosenqvist förnyar Formel E-kontrakt

Här är nya Volvo XC40 En bil att prenumerera på

BASF investerar i högteknologiska Applied Nano Surfaces Sweden

Arkiv

Anna Nordkvist blir ny förbundsdirektör på Svensk Bilsport

Tvekamp om RallyX Lites-titel i Strängnäs

Framtidsdäck 3D printas efter väder och vind

BIL Sweden om skattehöjningarna i budgeten

2030-sekretariatet kräver tuffare tag

Tjänstebilsexperten: Trängselskatten är mest akut

Dörren till Konkurrensverket på väg att öppnas?

Kobra II och Bilkalkyl är redo för Wayke

LeasePlan vill påskynda företagens beslut om elbilar

Jaguar Land Rover ska tredubbla sin försäljning i Skandinavien

Vianor samarbetar med VEIDEC kring gröna verkstäder

Söderbergföretagen förvärvar bilvårdsföretaget SEAB

Kung Carl XVI Gustaf ska testa autonom körning

Kraftig uppgång för laddbara bilar

Förlorade guldet med 0,1 sekunder

Racing Rascals samlade in en miljon till CancerRehabFonden

Johan Kristoffersson världsmästare i rallycross

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Se alla Företagens egna nyheter

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

- Vi skapar utbildningar beroende på vad kunden efterfrågar

Smörjmedel, lim, rengöringsmedel - kemikalier är mer än du kanske tänker på i första hand

Tråg med växellådsfilter till Porsche!

Drivaxel till Kangoo

Adapter för växellåds-spolning av Volvo!

Isskrapor från Formac

Stödlager till Quattro, 4x4 och 4motion

Nya kolv-kit för växellådan på lager!

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sidospeglar på galwin.se

Ny drivaxel till BMW Z3

Lagersatser Manuella växellådor

Riskbedömning av kemikalier - detta bör du veta

Synkring till BMW växellådan GS6

Monteringskon

DSG-olja med filter

EcoOnline AB och SFVF har inlett ett samarbete - bättre förutsättningarna för kemikaliehantering

Ny EVO-knut

Slutväxel till Volvo XC-modeller AWD

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Hist...

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Sänd till en kollega

0.13