Ylva Johansson förklarar sig Men SFVF inte riktigt nöjda

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson har nu svarat på kritiken om att hon i SVT:s Agenda skulle ha uttalat sig om enklare arbeten som inte kräver så mycket utbildning.” som bilmekaniker”. Detta är svaret från Arbetsmarknadsdepartementet:

"Debatten mellan Johansson, Svantesson och Åkesson handlade om hur nyanlända kommer i arbete. I den delen om hur nyanlända med kort utbildning ska komma i arbete fokuserade statsrådet på utbildning:

”Det viktigaste för att unga människor som har kort utbildning är att man ska få utbildning så att man kommer upp i en nivå för att vara gångbar på den svenska arbetsmarknaden. Här måste vi självkritiskt säga att trots att vi satsar stora resurser på utbildning så är det väldigt få nyanlända med kort utbildning idag som deltar i utbildning och där måste det till förändringar. Och de kommer vi också att genomföra nu så att vi får fler i utbildning. Det är viktigt.”

”Vi har många lediga jobb många arbetsgivare som inte får tag i personer som har rätt kompetens. Det kräver inte så långa utbildningar att jobba i industrin inom äldreomsorgen eller jobba som fordonsmekaniker. Men du måste ändå ha en utbildning för att göra det, det är klart att vi ska satsa på det. Det kommer inte lösa alla problem, vi måste också se till att skapa fler jobb som man också kan få med låga kvalifikationskrav.”

Med kort utbildning menar statsrådet att det inte krävs högskoleutbildning. Statsrådet har inte hävdat att arbete inom industrin, äldreomsorgen eller fordonsindustrin är enkla arbeten som antyds i artikeln, skriver Arbetsmarknadsdepartementet."

Bo Ericsson vd för SFVF kommenterar:

Med anledning av Ylva Johanssons uttalande i Agenda den 19/2 att "fordonsmekaniker" är ett enkelt arbete (ingen specialkunskap behövs) och att SFVF fått kritik för sitt uttalande vill vi förtydliga oss:

"Det finns i princip ingen plats för "fordonsmekaniker" med låg utbildning i dagens fordonsverkstäder utan att alla som utbildas måste bl.a. ha IT-kunskap och kallas " fordonstekniker"! Detta gäller inte enbart personbilar utan alla fordon. Fordon idag forskas fram av ingenjörer från KTH, Chalmers och tekniker med hög utbildning. Tror verkligen ministern att vi som ska reparera dessa avancerade fordon, att vi gör det med en skiftnyckel och slägga undrar Bo Ericsson? En avancerad PC har idag 4 processorer, en vanlig bil har upp emot 100 och som flest 240 processorer. Vi reparerar även gasfordon, hybrider och elfordon med höga strömstyrkor.

Idag är det vanligt att fordon är uppkopplade och skickar information om sitt ”hälsotillstånd”. Som exempel kan jag nämna lastbilstillverkaren MAN. Var femte minut skickar alla MAN fordon (där föraren/åkaren gett sitt tillstånd) information till MAN. Om exempelvis bromsarna börjar ta slut på fordonet blir chauffören uppmanad att uppsöka en verkstad.

Det finns inga ”korta” utbildningar eller som ministern tror någon form av quick fix och sen anställer vi vem som helst. Fordonsbranschen behöver välutbildade, motiverade och sociala medarbetare. SFVF tillsammans med en mängd aktörer i branschen arbetar aktivt och lägger ner många timmar för att säkerställa att vi i branschen ska få upp statusen i branschyrket och då blir vi ”sågade längs fotknölarna” med att det räcker med en kort utbildning?!?! Aldrig har jag under mina 40 år i branschen fått så många positiva kommentarer över att SFVF reagerat på felaktigheterna om vår bransch."

Bild

Arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

32 736 körkort återkallades förra året

Eventuri – ny agentur för Ferrita

Starkt och gnistrande är de hetaste trenderna för dagens fordon enligt Axalta

Volvo Cars första klimatneutrala tillverkningsanläggning

Grönt ljus i EU för tallolja

Succé för nytt fordonsprogram i Lund – 10 nya platser i höst

Nyhetsbrev

Klagomålstoppen: Störst missnöje med köp av begagnade bilar

Arkiv

Försäljningsrekord av begagnade bilar

J BIL är störst i Sverige på Mazda

Ökad andel supermiljöbilar under 2017

Compilator följer GDPR – den nya dataskyddslagen

Dags att boka årets trevligaste branschfest -Motorgalan

Branschskola med sikte på framtidens arbetsmarknad

Snart dags för den "självkörande" verkstaden

Nexo är Hyundais nya bränslecellsbil

Lack och bilskador på Autogloben

Renault och Bilia öppnar showroom för elbilar

Toyota och Dassault Systèmes samarbetar kring digital marknadsföring

Sveriges bidrag till Battle of the Kings finns på MC-mässan i Göteborg

Nya arbetslampor från Philips

Spännande framtidsbransch söker nya stjärnor!

Bosch Car Service blir stödmedlem i SFVF

Felix Rosenqvist ny totalledare i Formel E efter seger i Marrakesh

Samsung satsar på elektronikdelar till bilar

Privatleasing fortsätter på en hög nivå

Över 500 olagliga verkstäder i Norge

Dansk elbil het på världens största elektronikmässa

Här är 4 nya bilmärken som vill in på världsmarknaden

Autoexperten storsatsar med nytt LDC i väst

Laddstationerna ger nya kunder

Bridgestone partner till de olympiska spelen

Årets mest lästa på Motormagasinet.se

Daimler köper fransk Über

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

VW har problem med kväveoxider igen

5 historiska dieslar genom tiderna

Se alla Företagens egna nyheter

Kamremssats till 2,0 TDi

In-house kvalitetskontroll: För snabb respons och bra service

Navringar

Kardanaxlar till Kia

Uppgraderings-Kit till växellådorna TH700 & 4L60 GM

NTN-SNR - ett innovativt företag

Ny axel till Honda Civic

ABS-sensorer: Marknadens bäst täckande program och troligen den lägsta reklamationsprocenten

Multirem med stor bredd

Världspremiär Autogloben A07

Hjullager till Ford och Jaguar

Nytt LED Extraljus från Avelux

Kostnadsfritt kunskapsseminarium i Göteborg 7 februari

Ny sensorbroschyr ger dig en översikt över Triscans omfattande sensorprogram

Få helikoptervy med Brigade – Nu lanserar vi generation 2 av Backeye 360!

Drivaxel till Renault Espace

Kardan till Jeep Cherokee

PRESTONE® och Ringbrothers Custom 1972 AMX Javelin

Kamremssats till VW och Skoda

Triscan vinner priset som Årets Leverantör på Auto Awards 2017

Nya ABS-ringar

Ny EVO-axel

Ny Quattroknut

Fler nya Volvo-axlar

Hjullager till Volvo XC90

Sänd till en kollega

0.15