Ylva Johansson förklarar sig Men SFVF inte riktigt nöjda

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson har nu svarat på kritiken om att hon i SVT:s Agenda skulle ha uttalat sig om enklare arbeten som inte kräver så mycket utbildning.” som bilmekaniker”. Detta är svaret från Arbetsmarknadsdepartementet:

"Debatten mellan Johansson, Svantesson och Åkesson handlade om hur nyanlända kommer i arbete. I den delen om hur nyanlända med kort utbildning ska komma i arbete fokuserade statsrådet på utbildning:

”Det viktigaste för att unga människor som har kort utbildning är att man ska få utbildning så att man kommer upp i en nivå för att vara gångbar på den svenska arbetsmarknaden. Här måste vi självkritiskt säga att trots att vi satsar stora resurser på utbildning så är det väldigt få nyanlända med kort utbildning idag som deltar i utbildning och där måste det till förändringar. Och de kommer vi också att genomföra nu så att vi får fler i utbildning. Det är viktigt.”

”Vi har många lediga jobb många arbetsgivare som inte får tag i personer som har rätt kompetens. Det kräver inte så långa utbildningar att jobba i industrin inom äldreomsorgen eller jobba som fordonsmekaniker. Men du måste ändå ha en utbildning för att göra det, det är klart att vi ska satsa på det. Det kommer inte lösa alla problem, vi måste också se till att skapa fler jobb som man också kan få med låga kvalifikationskrav.”

Med kort utbildning menar statsrådet att det inte krävs högskoleutbildning. Statsrådet har inte hävdat att arbete inom industrin, äldreomsorgen eller fordonsindustrin är enkla arbeten som antyds i artikeln, skriver Arbetsmarknadsdepartementet."

Bo Ericsson vd för SFVF kommenterar:

Med anledning av Ylva Johanssons uttalande i Agenda den 19/2 att "fordonsmekaniker" är ett enkelt arbete (ingen specialkunskap behövs) och att SFVF fått kritik för sitt uttalande vill vi förtydliga oss:

"Det finns i princip ingen plats för "fordonsmekaniker" med låg utbildning i dagens fordonsverkstäder utan att alla som utbildas måste bl.a. ha IT-kunskap och kallas " fordonstekniker"! Detta gäller inte enbart personbilar utan alla fordon. Fordon idag forskas fram av ingenjörer från KTH, Chalmers och tekniker med hög utbildning. Tror verkligen ministern att vi som ska reparera dessa avancerade fordon, att vi gör det med en skiftnyckel och slägga undrar Bo Ericsson? En avancerad PC har idag 4 processorer, en vanlig bil har upp emot 100 och som flest 240 processorer. Vi reparerar även gasfordon, hybrider och elfordon med höga strömstyrkor.

Idag är det vanligt att fordon är uppkopplade och skickar information om sitt ”hälsotillstånd”. Som exempel kan jag nämna lastbilstillverkaren MAN. Var femte minut skickar alla MAN fordon (där föraren/åkaren gett sitt tillstånd) information till MAN. Om exempelvis bromsarna börjar ta slut på fordonet blir chauffören uppmanad att uppsöka en verkstad.

Det finns inga ”korta” utbildningar eller som ministern tror någon form av quick fix och sen anställer vi vem som helst. Fordonsbranschen behöver välutbildade, motiverade och sociala medarbetare. SFVF tillsammans med en mängd aktörer i branschen arbetar aktivt och lägger ner många timmar för att säkerställa att vi i branschen ska få upp statusen i branschyrket och då blir vi ”sågade längs fotknölarna” med att det räcker med en kort utbildning?!?! Aldrig har jag under mina 40 år i branschen fått så många positiva kommentarer över att SFVF reagerat på felaktigheterna om vår bransch."

Bild

Arbetsmarknads- och etableringsminister Ylva Johansson
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kunderna prisar Mekonomen för fjärde året i rad

Att äga en ny Volvo XC40 lika enkelt som att ha en mobiltelefon

Uber och If i partnerskap för innovativ och säker körning

Vi kör bil med en färg som inte matchar personligheten

Felix Rosenqvist förnyar Formel E-kontrakt

Här är nya Volvo XC40 En bil att prenumerera på

BASF investerar i högteknologiska Applied Nano Surfaces Sweden

Arkiv

Anna Nordkvist blir ny förbundsdirektör på Svensk Bilsport

Tvekamp om RallyX Lites-titel i Strängnäs

Framtidsdäck 3D printas efter väder och vind

BIL Sweden om skattehöjningarna i budgeten

2030-sekretariatet kräver tuffare tag

Tjänstebilsexperten: Trängselskatten är mest akut

Dörren till Konkurrensverket på väg att öppnas?

Kobra II och Bilkalkyl är redo för Wayke

LeasePlan vill påskynda företagens beslut om elbilar

Jaguar Land Rover ska tredubbla sin försäljning i Skandinavien

Vianor samarbetar med VEIDEC kring gröna verkstäder

Söderbergföretagen förvärvar bilvårdsföretaget SEAB

Kung Carl XVI Gustaf ska testa autonom körning

Kraftig uppgång för laddbara bilar

Förlorade guldet med 0,1 sekunder

Racing Rascals samlade in en miljon till CancerRehabFonden

Johan Kristoffersson världsmästare i rallycross

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Se alla Företagens egna nyheter

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

- Vi skapar utbildningar beroende på vad kunden efterfrågar

Smörjmedel, lim, rengöringsmedel - kemikalier är mer än du kanske tänker på i första hand

Tråg med växellådsfilter till Porsche!

Drivaxel till Kangoo

Adapter för växellåds-spolning av Volvo!

Isskrapor från Formac

Stödlager till Quattro, 4x4 och 4motion

Nya kolv-kit för växellådan på lager!

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sidospeglar på galwin.se

Ny drivaxel till BMW Z3

Lagersatser Manuella växellådor

Riskbedömning av kemikalier - detta bör du veta

Synkring till BMW växellådan GS6

Monteringskon

DSG-olja med filter

EcoOnline AB och SFVF har inlett ett samarbete - bättre förutsättningarna för kemikaliehantering

Ny EVO-knut

Slutväxel till Volvo XC-modeller AWD

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Hist...

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Sänd till en kollega

0.122