23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

EU kräver stärkt tillsyn av bilindustrins utsläppstester

EU-kommissionen och flera medlemsstater har inte fullföljt EU:s bestämmelser kring fordon och organiserandet av ett effektivt marknadskontrollsystem, trots att användningen av manipulationsanordningar är en del av ett större problem: de stora skillnaderna mellan utsläppsnivåer som uppmätts i laboratorium och på vägar. Införandet av nya striktare RDE-provningar har tagit längre tid än väntat. Detta har Europaparlamentets undersökningskommitté (EMIS) fastslagit.

Europaparlamentets undersökningskommitté (EMIS), som granskar utsläppsmätningar i bilindustrin, godkänner nu sin slutrapport och ett förslag till rekommendationer.

Ledamöter efterlyser ett snabbt antagande av en ny typgodkännandeprocedur, och “verkliga” utsläppstester för att minska skillnader mellan testerna av utsläpp av kväveoxider som sker i laboratorier och på vägarna. Ledamöterna kräver också en stärkt tillsyn på EU-nivå, samt striktare och mer effektiv tillämpning av utsläppstesterna inom EU.

I december 2015 beslutade Europaparlamentet att inrätta en särskild undersökningskommitté efter avslöjanden om skillnader i utsläppskontroller mellan USA och EU, samt skillnader mellan tester som utförs i laboratoriemiljö, och på vägar.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.079|instance-web02