Hur många vet att det krävs ”körkort” för fordonslyftar?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Att det krävs besiktning av fordonslyftar känner nog de flesta till ute på verkstäderna. Men hur många vet egentligen att det krävs ett ”körkort” för lyft för den som ska använda lyften.

-Det stämmer att det fordras en dokumenterad utbildning generellt för att använda lyftanordningar. Utöver det fordras även ett skriftligt tillstånd av arbetsgivaren där denne beskriver vilken/vilka lyftanordningar den anställde får använda. En vanlig missuppfattning är att man ska kunna manövrera lyften, det kan de flesta redan. Det handlar om att man ska känna till reglerna för användning samt ha praktiska kunskaper om användning, skötsel och tillsyn på sin/sina lyftar, säger sektionschef Tomas Kolkind på Dekra Industrial till Motor-Magasinet.

-Detta är naturligtvis oerhört viktig information som alla verkstäder måste ta till sig. Vi får ofta frågor om vad som gäller för att använda lyftar i verkstaden och det är kristallklart att man måste ha dokumenterad utbildning och även skriftligt tillstånd av arbetsgivaren för att få använda billyftar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

De krav som ställs på verkstaden, på arbetsgivaren och den anställde finns reglerade i Abetsmiljöverkets föreskrift för lyftanordningar (AFS2006-06).

Så här skriver Arbetsmiljöverket: Kunskaper

29 § En lyftanordning eller ett lyftredskap får användas endast av den som är väl förtrogen med arbetet och har teoretiska och praktiska kunskaper för säker användning. Kunskaperna skall omfatta aktuella arbetsmiljöregler och i relevanta delar lyftanordningens och lyftredskapets

1. uppbyggnad,

2. drift, AFS 2006:6 14

3. manövrering,

4. egenskaper,

5. användningsområde,

6. begränsningar,

7. underhåll och

8. kontroll.

En arbetsgivare som låter en arbetstagare eller inhyrd arbetskraft använda lyftanordningar eller lyftredskap skall ha dokumentation över dennes praktiska och teoretiska kunskaper med avseende på säker användning av utrustningen. Den arbetande som inte omfattas av första stycket men använder lyftanordningar eller lyftredskap på ett gemensamt arbetsställe skall ha motsvarande dokumentation tillgänglig på arbetsstället. Arbetstagare och inhyrd personal skall ha arbetsgivarens respektive inhyrarens skriftliga tillstånd att använda en maskindriven lyftanordning. Tillståndet skall upplysa om vilka typer av lyftanordningar, lyftredskap och arbetsuppgifter som omfattas.

Så långt Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Det har tillkommit för att eliminera risken för arbetsplatsolyckor.

En reflektion som infaller sig är hur det egentligen står till vid landets gör-det-själv verkstäder. Runt om i landet finns det verkstäder/lokaler för gör-det-självare och normalt finns där också lyftar, både enpelar-, tvåpelar- eller fyrpelarlyftar. Där kan vem som helst köra in för att meka med bilen och använda lyftar. Det är ju lyftar som kanske används av många olika under en dag, gör-det-självare som kanske inte vet hur lyftarmar ska placeras, som kör lite upp och ner i snabb växling osv. Något som sliter på lyftanordningarna. Det är bara att hoppas att där inte inträffar en olycka.

Det finns all anledning för verkstäder att se över sina rutiner så att allt är i sin ordning vid en eventuell inspektion. Och dessutom vill man väl ta väl hand om sina anställda.

Olle Holm



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kunderna prisar Mekonomen för fjärde året i rad

Att äga en ny Volvo XC40 lika enkelt som att ha en mobiltelefon

Uber och If i partnerskap för innovativ och säker körning

Vi kör bil med en färg som inte matchar personligheten

Felix Rosenqvist förnyar Formel E-kontrakt

Här är nya Volvo XC40 En bil att prenumerera på

BASF investerar i högteknologiska Applied Nano Surfaces Sweden

Arkiv

Anna Nordkvist blir ny förbundsdirektör på Svensk Bilsport

Tvekamp om RallyX Lites-titel i Strängnäs

Framtidsdäck 3D printas efter väder och vind

BIL Sweden om skattehöjningarna i budgeten

2030-sekretariatet kräver tuffare tag

Tjänstebilsexperten: Trängselskatten är mest akut

Dörren till Konkurrensverket på väg att öppnas?

Kobra II och Bilkalkyl är redo för Wayke

LeasePlan vill påskynda företagens beslut om elbilar

Jaguar Land Rover ska tredubbla sin försäljning i Skandinavien

Vianor samarbetar med VEIDEC kring gröna verkstäder

Söderbergföretagen förvärvar bilvårdsföretaget SEAB

Kung Carl XVI Gustaf ska testa autonom körning

Kraftig uppgång för laddbara bilar

Förlorade guldet med 0,1 sekunder

Racing Rascals samlade in en miljon till CancerRehabFonden

Johan Kristoffersson världsmästare i rallycross

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Se alla Företagens egna nyheter

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

- Vi skapar utbildningar beroende på vad kunden efterfrågar

Smörjmedel, lim, rengöringsmedel - kemikalier är mer än du kanske tänker på i första hand

Tråg med växellådsfilter till Porsche!

Drivaxel till Kangoo

Adapter för växellåds-spolning av Volvo!

Isskrapor från Formac

Stödlager till Quattro, 4x4 och 4motion

Nya kolv-kit för växellådan på lager!

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sidospeglar på galwin.se

Ny drivaxel till BMW Z3

Lagersatser Manuella växellådor

Riskbedömning av kemikalier - detta bör du veta

Synkring till BMW växellådan GS6

Monteringskon

DSG-olja med filter

EcoOnline AB och SFVF har inlett ett samarbete - bättre förutsättningarna för kemikaliehantering

Ny EVO-knut

Slutväxel till Volvo XC-modeller AWD

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Hist...

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Sänd till en kollega

0.149