Hur många vet att det krävs ”körkort” för fordonslyftar?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Att det krävs besiktning av fordonslyftar känner nog de flesta till ute på verkstäderna. Men hur många vet egentligen att det krävs ett ”körkort” för lyft för den som ska använda lyften.

-Det stämmer att det fordras en dokumenterad utbildning generellt för att använda lyftanordningar. Utöver det fordras även ett skriftligt tillstånd av arbetsgivaren där denne beskriver vilken/vilka lyftanordningar den anställde får använda. En vanlig missuppfattning är att man ska kunna manövrera lyften, det kan de flesta redan. Det handlar om att man ska känna till reglerna för användning samt ha praktiska kunskaper om användning, skötsel och tillsyn på sin/sina lyftar, säger sektionschef Tomas Kolkind på Dekra Industrial till Motor-Magasinet.

-Detta är naturligtvis oerhört viktig information som alla verkstäder måste ta till sig. Vi får ofta frågor om vad som gäller för att använda lyftar i verkstaden och det är kristallklart att man måste ha dokumenterad utbildning och även skriftligt tillstånd av arbetsgivaren för att få använda billyftar, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

De krav som ställs på verkstaden, på arbetsgivaren och den anställde finns reglerade i Abetsmiljöverkets föreskrift för lyftanordningar (AFS2006-06).

Så här skriver Arbetsmiljöverket: Kunskaper

29 § En lyftanordning eller ett lyftredskap får användas endast av den som är väl förtrogen med arbetet och har teoretiska och praktiska kunskaper för säker användning. Kunskaperna skall omfatta aktuella arbetsmiljöregler och i relevanta delar lyftanordningens och lyftredskapets

1. uppbyggnad,

2. drift, AFS 2006:6 14

3. manövrering,

4. egenskaper,

5. användningsområde,

6. begränsningar,

7. underhåll och

8. kontroll.

En arbetsgivare som låter en arbetstagare eller inhyrd arbetskraft använda lyftanordningar eller lyftredskap skall ha dokumentation över dennes praktiska och teoretiska kunskaper med avseende på säker användning av utrustningen. Den arbetande som inte omfattas av första stycket men använder lyftanordningar eller lyftredskap på ett gemensamt arbetsställe skall ha motsvarande dokumentation tillgänglig på arbetsstället. Arbetstagare och inhyrd personal skall ha arbetsgivarens respektive inhyrarens skriftliga tillstånd att använda en maskindriven lyftanordning. Tillståndet skall upplysa om vilka typer av lyftanordningar, lyftredskap och arbetsuppgifter som omfattas.

Så långt Arbetsmiljöverkets föreskrifter. Det har tillkommit för att eliminera risken för arbetsplatsolyckor.

En reflektion som infaller sig är hur det egentligen står till vid landets gör-det-själv verkstäder. Runt om i landet finns det verkstäder/lokaler för gör-det-självare och normalt finns där också lyftar, både enpelar-, tvåpelar- eller fyrpelarlyftar. Där kan vem som helst köra in för att meka med bilen och använda lyftar. Det är ju lyftar som kanske används av många olika under en dag, gör-det-självare som kanske inte vet hur lyftarmar ska placeras, som kör lite upp och ner i snabb växling osv. Något som sliter på lyftanordningarna. Det är bara att hoppas att där inte inträffar en olycka.

Det finns all anledning för verkstäder att se över sina rutiner så att allt är i sin ordning vid en eventuell inspektion. Och dessutom vill man väl ta väl hand om sina anställda.

Olle Holm



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

32 736 körkort återkallades förra året

Eventuri – ny agentur för Ferrita

Starkt och gnistrande är de hetaste trenderna för dagens fordon enligt Axalta

Volvo Cars första klimatneutrala tillverkningsanläggning

Grönt ljus i EU för tallolja

Succé för nytt fordonsprogram i Lund – 10 nya platser i höst

Nyhetsbrev

Klagomålstoppen: Störst missnöje med köp av begagnade bilar

Arkiv

Försäljningsrekord av begagnade bilar

J BIL är störst i Sverige på Mazda

Ökad andel supermiljöbilar under 2017

Compilator följer GDPR – den nya dataskyddslagen

Dags att boka årets trevligaste branschfest -Motorgalan

Branschskola med sikte på framtidens arbetsmarknad

Snart dags för den "självkörande" verkstaden

Nexo är Hyundais nya bränslecellsbil

Lack och bilskador på Autogloben

Renault och Bilia öppnar showroom för elbilar

Toyota och Dassault Systèmes samarbetar kring digital marknadsföring

Sveriges bidrag till Battle of the Kings finns på MC-mässan i Göteborg

Nya arbetslampor från Philips

Spännande framtidsbransch söker nya stjärnor!

Bosch Car Service blir stödmedlem i SFVF

Felix Rosenqvist ny totalledare i Formel E efter seger i Marrakesh

Samsung satsar på elektronikdelar till bilar

Privatleasing fortsätter på en hög nivå

Över 500 olagliga verkstäder i Norge

Dansk elbil het på världens största elektronikmässa

Här är 4 nya bilmärken som vill in på världsmarknaden

Autoexperten storsatsar med nytt LDC i väst

Laddstationerna ger nya kunder

Bridgestone partner till de olympiska spelen

Årets mest lästa på Motormagasinet.se

Daimler köper fransk Über

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

VW har problem med kväveoxider igen

5 historiska dieslar genom tiderna

Se alla Företagens egna nyheter

Kamremssats till 2,0 TDi

In-house kvalitetskontroll: För snabb respons och bra service

Navringar

Kardanaxlar till Kia

Uppgraderings-Kit till växellådorna TH700 & 4L60 GM

NTN-SNR - ett innovativt företag

Ny axel till Honda Civic

ABS-sensorer: Marknadens bäst täckande program och troligen den lägsta reklamationsprocenten

Multirem med stor bredd

Världspremiär Autogloben A07

Hjullager till Ford och Jaguar

Nytt LED Extraljus från Avelux

Kostnadsfritt kunskapsseminarium i Göteborg 7 februari

Ny sensorbroschyr ger dig en översikt över Triscans omfattande sensorprogram

Få helikoptervy med Brigade – Nu lanserar vi generation 2 av Backeye 360!

Drivaxel till Renault Espace

Kardan till Jeep Cherokee

PRESTONE® och Ringbrothers Custom 1972 AMX Javelin

Kamremssats till VW och Skoda

Triscan vinner priset som Årets Leverantör på Auto Awards 2017

Nya ABS-ringar

Ny EVO-axel

Ny Quattroknut

Fler nya Volvo-axlar

Hjullager till Volvo XC90

Sänd till en kollega

0.124