Micke Kågered Racing satsar på STCC

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Dragracingstjärnan Micke Kågered siktar mot toppen i svensk racing och gör en satsning på STCC 2017. Med egna teamet tar den flerfaldige europamästaren steget från V8 Thunder Cars med Andreas Ahlberg och Peter Möller bakom ratten i var sin Volkswagen Golf GTI TCR.

Målsättningen med teamets medverkan är solklar.

– Vi ska fortsätta vår resa mot den absoluta toppen och är med för att leverera, säger Kågered.

I juni förra året offentliggjorde STCC AB byte av tekniskt reglemente – från Solution F till TCR. Det var ett beslut som väckte Micke Kågereds intresse. Efter fyra framgångsrika säsonger i V8 Thunders Cars bestämde hans sig för att teamets fortsatta racingsatsning skulle ske i STCC.

– Vi har gjort en fantastisk resa de sista åren i V8 Thunder Car och etablerat oss väl, men nu när TCR introduceras i Sverige vill vi självklart vara med från början. Reglementet är lockande och vi ser väldigt ljust på framtiden för STCC och skandinavisk racing, säger Kågered.

I STCC nöjer sig Micke Kågered med rollen som teamchef. Den ska han kombinera med en fortsatt EM-satsning i dragracing och ”värstingklassen” Top Fuel Dragster där han så sent som 2015 erövrade sitt senaste EM-guld.

Satsningen i STCC sker i samarbete mellan Micke Kågered Racing, Peter Möller och Dalecarlia Engineering, som är Andreas Ahlbergs team.

Ahlberg, som är från Krylbo i Dalarna, har kört för Micke Kågered Racing i V8 Thunder Cars i fyra säsonger. De två senaste med östgöten Peter Möller som teamkompis.

Ahlberg har sedan tidigt 2000-tal tävlat i svensk racing. Främsta meriter hittills är silverplatsen i JTCC 2009 och SM-bronsen i V8 Thunder Cars 2014 och 2015.

Nu ser han fram emot en ny era i karriären – även om han kört STCC tidigare, 2012.

– Jag har haft fantastiska år med Micke Kågered Racing och mitt team Dalecarlia Engineering och längtar efter att komma igång. Vi har jobbat stenhårt från mitten av förra säsongen för att få alla pusselbitar på plats för en STCC-satsning, säger Ahlberg.

Peter Möller från Linköping gjorde racingdebut i V8 Thunder Car 2015 och har sedan dess stadigt utvecklats som förare.

– Jag har ända sedan barnsben haft en förkärlek för tyska bilar och VW Golf GTI TCR-bilen är riktigt läcker, tycker Möller. Jag ser fram emot att köra vidare för Kågered Racing och jag och Andreas jobbar bra ihop sedan tidigare säsonger.


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Försäljningsrekord av begagnade bilar

J BIL är störst i Sverige på Mazda

Compilator följer GDPR – den nya dataskyddslagen

Ökad andel supermiljöbilar under 2017

Dags att boka årets trevligaste branschfest -Motorgalan

Branschskola med sikte på framtidens arbetsmarknad

Nyhetsbrev

Snart dags för den "självkörande" verkstaden

Arkiv

Nexo är Hyundais nya bränslecellsbil

Nya arbetslampor från Philips

Lack och bilskador på Autogloben

Renault och Bilia öppnar showroom för elbilar

Toyota och Dassault Systèmes samarbetar kring digital marknadsföring

Sveriges bidrag till Battle of the Kings finns på MC-mässan i Göteborg

Samsung satsar på elektronikdelar till bilar

Spännande framtidsbransch söker nya stjärnor!

Bosch Car Service blir stödmedlem i SFVF

Felix Rosenqvist ny totalledare i Formel E efter seger i Marrakesh

Stora miljövinster med att renovera växellådor

Inxide öppnar dörrarna i framtidens NEVS

Mercedes presenterar nytt operativsystem med AI

Inkörning på tomgång en invitation till komponentskador

Laddbara bilar ökade 62 % under 2017

Ny studie visar att det är lönsamt med elbilstaxi

Volvo Cars rapporterar rekordförsäljning för 2017

Privatleasing fortsätter på en hög nivå

Över 500 olagliga verkstäder i Norge

Dansk elbil het på världens största elektronikmässa

Här är 4 nya bilmärken som vill in på världsmarknaden

Autoexperten storsatsar med nytt LDC i väst

Laddstationerna ger nya kunder

Bridgestone partner till de olympiska spelen

Årets mest lästa på Motormagasinet.se

Daimler köper fransk Über

PROVKÖRNING: Ford Kuga Vignale - vardags-SUV med guldkant

VW har problem med kväveoxider igen

5 historiska dieslar genom tiderna

Se alla Företagens egna nyheter

Kardanaxlar till Kia

Uppgraderings-Kit till växellådorna TH700 & 4L60 GM

NTN-SNR - ett innovativt företag

Ny axel till Honda Civic

ABS-sensorer: Marknadens bäst täckande program och troligen den lägsta reklamationsprocenten

Multirem med stor bredd

Världspremiär Autogloben A07

Hjullager till Ford och Jaguar

Nytt LED Extraljus från Avelux

Kostnadsfritt kunskapsseminarium i Göteborg 7 februari

Ny sensorbroschyr ger dig en översikt över Triscans omfattande sensorprogram

Få helikoptervy med Brigade – Nu lanserar vi generation 2 av Backeye 360!

Drivaxel till Renault Espace

Kardan till Jeep Cherokee

PRESTONE® och Ringbrothers Custom 1972 AMX Javelin

Kamremssats till VW och Skoda

Triscan vinner priset som Årets Leverantör på Auto Awards 2017

Nya ABS-ringar

Ny EVO-axel

Ny Quattroknut

Fler nya Volvo-axlar

Hjullager till Volvo XC90

Nya axlar till TDi

PRESTONE® firar 90 år!

Fri frakt hos LBM Autoparts - Din kompletta leverantör av växellådsdelar!

Sänd till en kollega

2.04