Volvo Cars ökar fokus på uppkopplade tjänster

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
Volvo Cars presenterar en rad uppdateringar av sitt globala program för uppkopplade tjänster och det prisbelönta in-car-användargränssnittet Sensus, med start i nya XC60 och företagets befintliga och nya bilar i 90-serien.

Volvo Cars innovativa tjänst för leveranser till bilen, en del av appen Volvo On Call för smartphones, som lanserades 2015 och möjliggör digital engångsåtkomst för leveranser till din bil, kommer att introduceras i ytterligare fem länder under 2017.

– Det här är bara början. Vår utrullning av en av de mest omfattande och kundrelevanta tjänsterna i branschen växlar nu upp, och du kommer att kunna se fler praktiska och tidsbesparande tjänster som erbjuds Volvo Cars kunder de närmaste månaderna, sa Björn Annwall, Senior Vice President Global Consumer Experience på Volvo Car Group.

För att stödja införandet av nya tjänster har Volvo On Call, företagets uppkopplade smartphone-app fått en helt ny design. Appen är i dag en av de mest använda uppkopplade bilplattformarna på marknaden. Den kommer att finnas tillgänglig i närmare 50 länder i slutet av 2017 och täcka mer än 90 procent av Volvo Cars försäljning globalt.

Volvo On Call-appens organiska tillväxt vad gäller både genomslag och popularitet bygger på en ökad önskan hos bilförarna att kunna komma åt funktioner i bilen och tillhörande tjänster även när man inte sitter i bilen. Volvo Cars strategi för Volvo On Call har en stark koppling till företagets ambition att göra livet enklare för förarna av dess bilar.

Ägare av Volvos bilar kan nu skicka destinationer till navigatorsystemet baserat på sin kalender direkt till bilen, hitta bensinstationer i närheten och till och med få hjälp att hitta bilen på stora parkeringar eller på obekanta gator med hjälp av smartphone-appens fjärråtkomstfunktioner.

– Volvo On Calls roll har förändrats från fjärråtkomst till bilen till att vara en plattform som fungerar som den främsta ingången för Volvo Cars kunder till ett allt större urval av uppkopplade tjänster. Vi ligger i framkant i den här förändringen inom bilteknik och tillhandahållande av tjänster. Så småningom kanske du inte ens behöver äga en Volvo för att kunna dra fördel av tjänsterna som erbjuds via smartphone-appen Volvo On Call, sa Björn Annwall.

Det svenska varumärket har förfinat grafiken i användargränssnittet i nya XC60 samt i bilarna i 90-serien, vilket förbättrar användbarheten samtidigt som appen har fått en uppdaterad, ren och tilltalande design.

– I takt med att vi lär oss mer om hur våra kunder interagerar med vårt användargränssnitt förfinar vi logiken och designen för att göra det ännu lättare att använda samtidigt som vi förbättrar utseendet. Det uppdaterade gränssnittet fokuserar på navigationsupplevelsen i bilen, vilket är en av de främsta tillämpningarna, säger Ödgärd Andersson, Vice President för Programvara och Elektronik på Volvo Car Group.

De nya uppdateringarna av Volvo On Call kommer att tillämpas på samtliga av Volvo Cars nya modeller och för Volvo On Call-kompatibla bilar från 2012 års modell. Sensus användargränssnittsdesign i nya XC60 förinstalleras även i bilarna i nya 90-serien. Befintliga bilar i 90-serien kommer att uppdateras vid nästa servicetillfälle.


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kunderna prisar Mekonomen för fjärde året i rad

Att äga en ny Volvo XC40 lika enkelt som att ha en mobiltelefon

Uber och If i partnerskap för innovativ och säker körning

Vi kör bil med en färg som inte matchar personligheten

Felix Rosenqvist förnyar Formel E-kontrakt

Här är nya Volvo XC40 En bil att prenumerera på

BASF investerar i högteknologiska Applied Nano Surfaces Sweden

Arkiv

Anna Nordkvist blir ny förbundsdirektör på Svensk Bilsport

Tvekamp om RallyX Lites-titel i Strängnäs

Framtidsdäck 3D printas efter väder och vind

BIL Sweden om skattehöjningarna i budgeten

2030-sekretariatet kräver tuffare tag

Tjänstebilsexperten: Trängselskatten är mest akut

Dörren till Konkurrensverket på väg att öppnas?

Kobra II och Bilkalkyl är redo för Wayke

LeasePlan vill påskynda företagens beslut om elbilar

Jaguar Land Rover ska tredubbla sin försäljning i Skandinavien

Vianor samarbetar med VEIDEC kring gröna verkstäder

Söderbergföretagen förvärvar bilvårdsföretaget SEAB

Kung Carl XVI Gustaf ska testa autonom körning

Kraftig uppgång för laddbara bilar

Förlorade guldet med 0,1 sekunder

Racing Rascals samlade in en miljon till CancerRehabFonden

Johan Kristoffersson världsmästare i rallycross

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Se alla Företagens egna nyheter

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

- Vi skapar utbildningar beroende på vad kunden efterfrågar

Smörjmedel, lim, rengöringsmedel - kemikalier är mer än du kanske tänker på i första hand

Tråg med växellådsfilter till Porsche!

Drivaxel till Kangoo

Adapter för växellåds-spolning av Volvo!

Isskrapor från Formac

Stödlager till Quattro, 4x4 och 4motion

Nya kolv-kit för växellådan på lager!

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sidospeglar på galwin.se

Ny drivaxel till BMW Z3

Lagersatser Manuella växellådor

Riskbedömning av kemikalier - detta bör du veta

Synkring till BMW växellådan GS6

Monteringskon

DSG-olja med filter

EcoOnline AB och SFVF har inlett ett samarbete - bättre förutsättningarna för kemikaliehantering

Ny EVO-knut

Slutväxel till Volvo XC-modeller AWD

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Hist...

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Sänd till en kollega

0.146