Välj rätt bil när du ska imponera på grannen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen
En av fem svenskar ser bilen som den största statusmarkören. Bland männen är det bara bostaden och karriären som anses ge högre status. Mest prestige är det att äga en Ferrari följt av Lamborghini och Porsche. Svensktillverkade Volvo hamnar först på en elfte plats. Det visar en ny Sifo-undersökning beställd av bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser.

Ferrari, Lamborghini och Porsche är bilmärkena som är i topp när svenska folket fått svara på frågan om vilka bilfabrikat som är de största statusmarkörerna. Därefter kommer Tesla, BMW och Mercedes-Benz, följt av Lexus.

-Dyra sportbilar är inte helt oväntat de fabrikat som toppar listan av statusbilar, kommenterar Jonas Björkman, vd på bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser.

Undersökningen visar att kvinnor och män har relativt lika olika syn på vilka bilar som är statusmarkörer, men det finns skillnader. Bland kvinnorna delas förstaplatsen av Porsche och Ferrari. Hos männen är det Ferrari enbart i topp. Volvo, Chevrolet, Chrysler och Mini har väsentligt högre status bland kvinnor än hos män. Å andra sidan har Ferrari, Koenigsegg, Tesla, Mercedes-Benz, Landrover och Audi en klart högre status bland männen.

Svensktillverkade Volvo hamnar först på en elfte plats på listan av vilka bilar som är statusmarkörer. I Göteborg är det betydligt fler som anser att det är hög status att köra Volvo - 17 procent, mot nio procent i övriga landet. Bilen är generellt en starkare statussymbol utanför storstäderna. I Stockholm och Malmö uppger 14 procent att bilen är en av de tre viktigaste statusmarkörna. Utanför storstäderna är det 21 procent. I hela Sverige är det 19 procent.

-Bilen är en viktig statussymbol för svenskarna och speciellt utanför storstäderna, kommenterar Jonas Björkman vd på bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser.

Undersökningen visar vidare att det är bostaden, karriären och utbildningen som är de faktorer som påverkar statusen mer än att köra ”rätt” bil. Och bilen är en betydligt viktigare statusmarkör för män än för kvinnor.

-Den stora skillnaden mellan män och kvinnors uppfattning om olika statusmarkörer är just bilen. Hos männen hamnar bilen på en tredje plats efter bostaden och karriären. Hos kvinnorna kommer den först på en delad femteplats tillsammans med resorna, kommenterar Jonas Björkman vd på bilvärderingsföretaget KVD Bilpriser.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 25–31 januari 2017. Totalt intervjuades 1775 personer i åldern 16-79 år.Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.


Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Kunderna prisar Mekonomen för fjärde året i rad

Att äga en ny Volvo XC40 lika enkelt som att ha en mobiltelefon

Uber och If i partnerskap för innovativ och säker körning

Vi kör bil med en färg som inte matchar personligheten

Felix Rosenqvist förnyar Formel E-kontrakt

Här är nya Volvo XC40 En bil att prenumerera på

BASF investerar i högteknologiska Applied Nano Surfaces Sweden

Arkiv

Anna Nordkvist blir ny förbundsdirektör på Svensk Bilsport

Tvekamp om RallyX Lites-titel i Strängnäs

Framtidsdäck 3D printas efter väder och vind

BIL Sweden om skattehöjningarna i budgeten

2030-sekretariatet kräver tuffare tag

Tjänstebilsexperten: Trängselskatten är mest akut

Dörren till Konkurrensverket på väg att öppnas?

Kobra II och Bilkalkyl är redo för Wayke

LeasePlan vill påskynda företagens beslut om elbilar

Jaguar Land Rover ska tredubbla sin försäljning i Skandinavien

Vianor samarbetar med VEIDEC kring gröna verkstäder

Söderbergföretagen förvärvar bilvårdsföretaget SEAB

Kung Carl XVI Gustaf ska testa autonom körning

Kraftig uppgång för laddbara bilar

Förlorade guldet med 0,1 sekunder

Racing Rascals samlade in en miljon till CancerRehabFonden

Johan Kristoffersson världsmästare i rallycross

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Se alla Företagens egna nyheter

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

- Vi skapar utbildningar beroende på vad kunden efterfrågar

Smörjmedel, lim, rengöringsmedel - kemikalier är mer än du kanske tänker på i första hand

Tråg med växellådsfilter till Porsche!

Drivaxel till Kangoo

Adapter för växellåds-spolning av Volvo!

Isskrapor från Formac

Stödlager till Quattro, 4x4 och 4motion

Nya kolv-kit för växellådan på lager!

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sidospeglar på galwin.se

Ny drivaxel till BMW Z3

Lagersatser Manuella växellådor

Riskbedömning av kemikalier - detta bör du veta

Synkring till BMW växellådan GS6

Monteringskon

DSG-olja med filter

EcoOnline AB och SFVF har inlett ett samarbete - bättre förutsättningarna för kemikaliehantering

Ny EVO-knut

Slutväxel till Volvo XC-modeller AWD

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Hist...

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Sänd till en kollega

0.179