23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Motor-Magasinet
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Inför ROT-avdrag på bilreparationer

Slit-och-släng-mentaliteten beskrivs av Ola Alterå, regeringens utredare, Jenny von Bahr, huvudsekreterare, och Fredrik Sandström, utredningssekreterare, i DN debatt härom dagen. Läs debattartikeln här.

http://www.dn.se/debatt/infor-skatteavdrag-for-den-som-hyr-i-stallet-for-att-kopa/

Även andra goda effekter uppnås om ROT-avdrag införs:

Nollvisionen påverkas positivt eftersom underhållet på bilarna förbättras

Svartjobb motverkas. I dag skapas fyra av fem nya jobb i tjänstesektorn och det rekryteras bland annat mekaniker svart på Facebook för 500 kronor om dagen. Detta måste minimeras till förmån för seriösa verkstäder

Färre bilägare anlitar oseriösa verkstäder som inte betalar skatter, moms eller miljöavgifter

Fler blir sysselsatta i den seriösa branschen

Fler bilar underhålls på den lokala orten vilket gynnar glesbygden

Fler bilägare har råd att byta ut sin slitna vindruta

Fler har råd att köpa nya däck istället för att åka med dubbfria däck på sommaren

Färre stimulerar sidoimporten och sätta på däck för andra marknader än Norden

Fler har råd att rostskydda sina bilar

Fler har råd att underhålla sina bilar

Fler har råd att låta någon annan göra bilvård på bilen

SFVF rekommenderar därför regeringen att omedelbart införa ROT-avdrag på bilreparationer. Vi rekommenderar också att ROT-avdraget höjs från 30 procent till 50 procent. Bilbranschen saknar 5 800 årsarbetare på tre år.

Bo Ericsson, vd på Sveriges Fordonsverkstäders Förening, SFVF

BREAKING
{{ article.headline }}
0.111|instance-web01