Små bilverkstäder på landsbygden hotas av EU

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

På drygt 10 år har 1600 bilverkstäder försvunnit i Sverige. Nu hotas kvarvarande 3600 av ogenomtänkta EU-beslut som kan innebära att de utestängs från tillgång till bilens digitala innehåll i realtid.

 Något som är väsentligt för att kunna utföra service och reparationer fackmässigt.

– Det är de små verkstäderna, både märkesauktoriserade och allbilverkstäder framför allt på landsbygden som hotas av EU-beslut som ger fordonstillverkaren exklusiv rätt till bilens digitala innehåll.

– Förvägras verkstäderna rätten till datan blir det svårt att genomföra en fackmässig reparation som inte påverkar bilens trafiksäkerhet eller miljön negativt, säger Christer Liljenberg, ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening som organiserar företag som Mekonomen, AD Bildelar, BDS, Autoexperten med flera.

Liljenberg är även vice ordförande för den europeiska samarbetsorganisationen för den oberoende bileftermarknaden, FIGIEFA, samt ende nordiske representanten i EU:s toppmöte för konkurrenskraft och innovation inom automotive, GEAR2030.

Christer Liljenberg vill använda begreppet ”bilverkstadsdöd” och att utvecklingen innebär att livsviktig samhällsservice på den bilberoende landsbygden hotas.

– Sedan tidigare har livsmedelsbutiker knäckts av bristande kundunderlag och höjda krav från dagligvarukedjorna och allra senast har bensinmackarna på grund av pumplagen, det tidigare myndighetskravet på minst ett alternativt drivmedel, förklarar Liljenberg.

Enbart i Värmlands län har på lite drygt tio år antalet bilverkstäder minskat med en tredjedel. 2005 fanns det 173 företag som bedrev professionell bilverkstadsverksamhet (service) med minst en miljon i omsättning enbart i Värmlands län. 2016 var det 127. Sänker man omsättningskravet till en halv miljon blir det betydligt fler verkstäder som försvunnit.

Utvecklingen för riket är 5200 (2005) och 3600 (2016), enligt statistik från SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

Anledningen till bilverkstadsdöden är enligt Christer Liljenberg i första hand sviktande kundunderlag och i andra hand rätten till teknisk information och tillgången till fordonets mjukvara i realtid – bilens digitala innehåll. Men även investeringskrav i teknik, miljö och kompetens, samt bristande infrastruktur – som bredband – är andra viktiga orsaker.

Sedan 2010 ska det enligt EU-beslut råda fri konkurrens inom bilservice (Kommissionens förordning (EU) 461/2010 för motorfordonssektorn). Detta i syfte att genom ökad valfrihet sänka konsumenternas ägandekostnader samtidigt som verkstadsutbudet ska öka, inte minst på landsbygden, tack vare den fria konkurrensen. Så var det åtminstone tänkt från EU-kommissionens sida.

– Men bilägarnas, konsumenternas, fria verkstadsval hotas när alla professionella verkstäder inte ges möjlighet att konkurrerar om fordonstillverkarna ges rätten att exklusivt bestämma över bilens digitala innehåll, som den fordonsgenererade datan, menar Christer Liljenberg.

Enligt motorbranschen och konsumenterna ska verkstäderna komma åt datan via en konkurrensneutral plattform med all aktuell data tillgänglig i realtid för behöriga fordonstekniker. Något som kräver ett tydligt regelverk från EU:s sida.

– Idag pågår en stark positionerande maktkamp i Bryssel mellan fordonstillverkarna i allians med ledande leverantörer och motorbranschens aktörer som bilhandlare, verkstäder, bildelsgrossister i allians med konsumenterna, bilägarna, berättar Christer Liljenberg.

Han berättar att den beror på att inom kort kommer EU-parlamentet att besluta kring lagar och regler rörande uppkopplade konsumentprodukter, som personbilar, och rätten till deras digitala innehåll.

– Hittills har det beredande EU-utskottet för den inre marknaden och konsumentfrågor, IMCO, ställt sig på konsumenternas sida. Att det är konsumenten, brukaren, som äger datan och inte tillverkaren eller någon annan kommersiell aktör. Dessutom har EU-kommissionen speciellt markerat mot den europeiska bilindustriföreningens, ACEA:s, och underleverantörsorganisationen , CLEPA:s, samarbetsavtal som ger dem exklusiv rätt över den fordonsgenererade datan, berättar Christer Liljenberg.

– Därför krävs ett tydligt regelverk, avslutar han.

Film: https://www.youtube.com/watch? v=3ZIck2wM3sk

Bilverkstäder som utför bilservice, omsättning över 1 miljon SEK/år, länsvis utveckling:

Län 2005 2016

Stockholm 891 661

Uppsala 159 139

Östergötland 237 161

Jönköping 221 151

Kronoberg 130 83

Kalmar 157 98

Gotland 41 17

Blekinge 88 49

Skåne 632 429

Halland 192 141

Dalarna 207 122

Gävleborg 177 109

Jämtland 109 74

Norrbotten 157 94

Södermanland 169 118

Värmland 173 127

Västerbotten 139 94

Västernorrland 164 102

Västmanland 160 97

Västra Götaland 855 600

Örebro 151 106

Riket: 5209 3579

Källa: SFVF, Sveriges Fordonsverkstäders Förening



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Danskt automotive-företag startar dotterbolag i Sverige

Många oskyddade trafikanter omkom i julitrafiken

Stor satsning på hantering av kemikalier och dokumentation

Nu backar försäljningen av begagnade bilar

Prefinal för Sportvagnsmästerskapet under Kanonloppet

Marcus Larsson slutar som vice vd för Mekonomen Group

1

SFVF varnar bilägare för åretruntdäck

Arkiv

SEAT-dominans när STCC var tillbaka

Dags att nominera till Initiativpriset 2017

SFVF lanserar en helt ny digital servicebok

Fakta i dieseldebatten

Använd leasingmarknadens definition av normalt slitage vid privatleasing

Självkörande fordon för ett hållbart transportsystem

Mercedes 3D-printar reservdelar i metall

Designskiss på nya Volkswagen T-Roc

Helt ny teknik ska revolutionera bensinmotorn

Allt fler köper nya motorcyklar

Ministern fick en lektion i Godkänd Bilverkstad

Sverige kan exportera regelverksinnovation

MRF vill få stopp på olaglig försäljning av farlig AC-gas

Stora laddhybrider vinnare bland laddbara bilar

Prins Carl Philip vann sin egen tävling igen

4 006 efterlysta bilar under första halvåret

Siemens har ny lösning för inbäddad mjukvara till bilindustrin

VW Group lanserar åtgärdspaket för dieselbilar

Ökad satsning på fordonsutbildning

Dubbelseger och hat-trick för Johan Kristoffersson

Försäljningen av begagnade personbilar ökade med 0,9 % i juli

Mats Jonsson vann Midnattssolsrallyt 2017

Porsche återkallar 21 500 Cayenne Diesel

Räddningstjänst och polis kallade in SFVF för att få information om gasfordon

SKF och BMW når uppgörelse i legal tvist

Ett ePrix i Göteborg är bra för fordonsindustrin

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Återvunnen fordonsglykol lanseringsklar

Se alla Företagens egna nyheter

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Historic Grand Prix.

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Efterlängtat till Volvo

Huzells och Total Sweden AB ingår samarbetsavtal

Nya bromsok på programmet.

Fordonsmappar från Formac

SMARTREP.INFO - Vi gör det latt att göra det ratt

Utökning i sortiment

Oljeplugg och verktyg till VAG-modeller med plast oljetråg

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Sänd till en kollega

0.167