23948sdkhjf

Nya Suzuki Swift på gång till Sverige

Tredje generationens Swift är en produkt med ännu bättre prestanda i en ny, och väsentligt lättare, kaross – med andra ord en markant utveckling av det viktigaste Swift-DNA´t - körglädje.

Med en vikt på endast 840 kg – 120 kg mindre än dagens modell - trivs nykomlingen utmärkt på såväl motorvägen som den kurviga landsvägen. Uppdaterade motorer ger piggare prestanda och bättre bränsleekonomi.

Nya Swift finns med ett avancerat säkerhetssystem (DSBS) som kombinerar den senaste kameratekniken med lasersensor och radarteknik. Autobroms, filbytes- och trötthetsvarnare, helljusassistent och adaptiv farthållare ger tillsammans med Suzukis nya plattform ”Heartect”, högsta tänkbara säkerhet.

Suzuki Sverige har valt att inkludera autobroms och adaptiv farthållare i standardutrustningen på samtliga versioner.

1,2 DUALJET är en 1,2-liters bensinmotor på 90 hk som uppdaterats med kompakta cylindrar för högre kompressionsförhållande och utrustad med knackningsminimerande EGR-ventil och dubbelinsprutning, som tillsammans med andra komponenter i genomsnitt sänker förbrukningen med fem procent jämfört med dagens 1,2-litersmotor i Swift.

1,0 BOOSTERJET är en turbomatad bensinmotor som levererar 112 hk parallellt med en låg bensinförbrukning. Den lilla cylindervolymen med direktinsprutning ger en god bränsleekonomi samtidigt som turboladdaren ger ett vridmoment jämförbart med motorer på 1,7 till 1,8 liters cylindervolym – utan turbo. 5-stegad manuell växellåda alternativt CVT.

Swift är utrustad med Suzukis viskokopplade 4×4-system, AllGrip Auto, som vid förlust av fäste för framhjulen, automatiskt fördelar vridmomentet till fram- respektive bakhjulen och därmed ger maximalt väggrepp - med fortsatt god bränsleekonomi. Systemet ger föraren säkerhet vid körning speciellt på hala vägavsnitt.

Ett extra miljöanpassat motorkoncept är SHVS- (Smart Hybrid Vehicle by Suzuki). SHVS är ett smarthybridsystem utvecklat av Suzuki. Systemet använder en ISG (Integrerad Startmotor/Generator) som assisterar motorn vid acceleration samt laddar bilens vanliga blybatteri och litiumjonbatteriet. ISG-systemet genererar elektricitet väsentligt mer effektivt än konventionella generatorer genom att ta upp energin från motor-/inbromsningar.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093