Autolivs och Volvo Cars drar igång joint venture för självkörande bilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Zenuity, joint venture-bolaget mellan Autoliv, Inc. och Volvo Cars startar nu sin verksamhet.

Zenuity är ny aktör på den globalt växande marknaden för mjukvarusystem till självkörande bilar. Detta är första gången en tillverkare av pre­mium­bilar går samman med en huvudleverantör för att utveckla ledande avancerade förarassistanssystem (ADAS) och teknologier till själv­körande bilar (AD).

-Med Zenuity kan vi leverera världsledande, robusta lösningar till självkörande bilar. Den kombinerade erfarenheten hos Autoliv som är världsledande inom bilsäkerhet och Volvo Cars som tillverkar premiumbilar säkerställer lösningar som tillgodoser de behov bilister har i verkliga trafiksituationer, säger Jan Carlson, styrelseordförande, vd och koncernchef för Autoliv.

-Volvo Cars slår samman sin know-how med Autolivs för att skapa en världsledare inom säkerhetssystem för självkörande bilar. Med Zenuity tar vi ytterligare ett steg mot att leverera denna spännande teknologi, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef för Volvo Cars.

-De senaste nio månaderna har vi arbetat hårt för att starta Zenuity och jag är mycket glad över att vi nu är redo. Biltillverkarnas initiala intresse för Zenuity är mycket uppmuntrande och vi ser fram mot att leda utvecklingen av nästa generations bilar, som är både säkrare och mer automatiserade, säger Dennis Nobelius, vd för Zenuity.

Autoliv gör i samband med tillträdet en investering i joint venture-bolaget på totalt cirka 1,1 miljarder kronor, där den stora merparten utgör ett kapitaltillskott, men inkluderar även immateriella rättigheter, know-how och personal. Även Volvo Cars bidrar med immateriella rättigheter, know-how och personal. Som tidigare kommunicerats ägs joint venture-bolaget av Autoliv och Volvo Cars 50/50. Bildandet av bolaget kommunicerades för första gången i september 2016.

Zenuitys huvudkontor ligger i Göteborg och verksamheten bedrivs även i München, Tyskland, och i Detroit, USA. Initialt har joint venture-bolaget närmare 300 medarbetare, främst från Autoliv och Volvo Cars samt vissa nyrekryteringar. Antalet medarbetare i bolaget förväntas växa till drygt 600 på medellång sikt.

Både Autoliv och Volvo Cars licensierar och överför immateriella rättigheter från sina ADAS-system till joint venture-bolaget. Dessa blir utgångspunkten vid utvecklingen av nya ADAS-produkter och AD-teknologier. Zenuity väntas ha sina första ADAS-produkter till försäljning under 2019 och AD-teknologier kort därefter.

Zenuitys uppgift är att utifrån den senaste kunskapen om ADAS/AD utveckla robusta och flexibla lösningar som ligger i teknologins framkant – för dagens och morgondagens behov. Detta åstadkoms tack vare omfattande erfarenhet och lösningar som testats för verkliga behov. En plattform med modulbaserade lösningar säkerställer flexibla lösningar till kund i rätt tid. Zenuity vill dessutom forma branschen genom att leverera spjutspetslösningar som kontinuerligt flyttar fram gränserna för AD-teknologin.

Genom att vara ledande inom AD-teknologin kombinerat med Zenuitys affärsmodell förväntar sig ägarna tre aspekter i värdeskapandet. För det första innebär affärsmodellen att värdet av joint venture-bolaget kommer öka. För det andra ser Autoliv detta som ett tydligt steg mot att utveckla sitt fokus inom aktiv säkerhet. För det tredje ser Volvo Cars att detta joint venture säkerställer en världsledande kompetens inom detta avgörande teknologiska område.

Autoliv är exklusiv leverantör och distributör av Zenuitys produkter till tredje part, och vare sig kunder eller ägare har exklusivitet. Volvo Cars får tillgång till produkterna direkt från joint venture-bolaget.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Nyhetsbrev

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Arkiv

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Förra året stals 12 000 bilar - de flesta med bilens egen nyckel

EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

Hela familjen kan provköra framtiden på elbilsmässan

Nu är det dags för p-platsernas AirBNB

Exclusive Cars blir första AEC-återförsäljaren

Här kommer (kanske) den nya flygande Volvon

Viktigt att fordonet är strömlöst vid lackering av elfordon

Sveriges bästa station är Rondellen i Falun AB (OKQ8)

Skärpta krav på avgasutsläpp för mopeder

Jonas Ramnek ny chef för BCA Tyskland

300 veckor till elbilens ”tipping point”

Svensk-tysk testbädd för digitaliserad tillverkning

Avslutar jubelsäsongen med ännu en seger

Unik satsning på Fordonsutbildning

Ny motormässa i Malmö – Bilsport Motor Show

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2017

Saab 9-3 '08 Stötfångare, fram

Hjullager till Volvo

Ny drivknut till Opel

Kylvätskan till ALLA bilar

Var försiktig med remspännare från GATES till VAG 1.2, 1.6 och 2.0 TDI-moto...

Nya BMW-axlar

Ljuddämpare till Volkswagen Passat 2.0 TFSi

Sänd till en kollega

0.117