Fredrik Ekblom gör comeback i STCC

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Johan Kristoffersson behöver en stand-in i STCC när några deltävlingar krockar med VM i rallycross. Varför inte kalla in en trefaldig svensk mästare?

− Det är alltid mycket glädje och energi med KMS och Volkswagen, säger Fredrik Ekblom, som gör comeback i standardvagnsmästerskapet i en Volkswagen Golf GTI.
Fredrik Ekblom har en imponerande meritlista i STCC med bland annat mästerskapstitlar 1998, 2003 och 2007 samt 34 heatsegrar totalt. 2011 körde Ekblom senast för Kristoffersson Motorsport, då i en VW Scirocco inom Biogas-projektet.
− Fredrik är den förare som har jobbat flest år hos oss. När det blev klart att han fanns tillgänglig ringde jag honom direkt. Med sin erfarenhet och personlighet var han definitivt vårt förstaval, säger stallchefen i Kristoffersson Motorsport, Tommy Kristoffersson.

46-åringen från Örebro var inte svårövertalad och ser fram emot att stå på startlinjen med en vass Volkswagen Golf GTI vid säsongspremiären på Ring Knutstorp första helgen i maj.
− Jag hoppas kunna bidra med en del input och leverera poäng till teamet.

Ekbloms racingrutin och stora kunnande kring framhjulsdrivna bilar tas emot med öppna armar hos KMS, Sveriges mesta mästarteam inom STCC, men ändå lite av gröngölingar i år.
− Det kanske låter konstigt, men vi är ju ändå något av nybörjare. Vi har varit borta från racing i några år och även om vi har en mycket bra personalstyrka så är de mest inkörda på rallycross, påpekar Tommy Kristoffersson.

Först och främst har Volkswagen-teamet försäkrat sig om Ekbloms tjänster på Knutstorp, men det behövs en ersättare i Johan Kristofferssons bil även i de två sista deltävlingarna, på Anderstorp och Mantorp
− Vi tog beslutet om STCC ganska sent i år, så det blir lite spridda skurar och tillfälliga inhopp, men vi ser framåt och om STCC utvecklas på rätt vill vi gärna vara en del av svensk racing. Självklart är då Fredrik en intressant spelare för framtiden.

Även från Volkswagens sida gläds man åt nytillskottet.
− Det känns väldigt bra att få se Fredrik i en VW-märkt föraroverall igen. Han är en snabb och stabil chaufför som dessutom representerar vårt varumärke på ett mycket bra sätt, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.

Ekblom har fått en liten försmak i form av ett test på Mantorp där han också fick träffa sin nye stallkamrat och namne, Fredrik Blomstedt.
− Verkligen kul. Han verkar jätteduktig, berömmer Ekblom.

Efter ett år i WTCC vänder den välmeriterade närkingen blicken hemåt Sverige igen och ser ett helt nytt upplägg för STCC, med nya bilar och ett fullmatat startfält.
− Det ser bättre ut än på många år. Det kändes som det behövdes ett omtag och nu är vi där.

I det läget återvänder han till teamet där han tog sin andra STCC-titel 2003. I två år var han också Kristoffersson Motorsports affischnamn i det spännande Volkswagen Biogas-projektet, som för Fredriks del slutade med en andraplats 2011 efter en omtalad slutduell med Rickard Rydell. Många heta duster finns för övrigt inbakade i säsongerna hos KMS.
− Det har varit blodigt allvar på banan, säger Tommy Kristoffersson, men det speciella med Fredrik är att vi haft så roligt runt omkring. Nu återförenas vi och vill bygga den genuina teamkänslan som har varit speciell för KMS.

Och Fredrik Ekblom instämmer:
− Vi har alltid kommit bra överens men det är inte bara tjo och tjim och tummen upp. Vi ska rejsa också. Jag vill leverera ett mervärde för teamet.

Han ska göra det som inhoppare för Johan Kristoffersson, grabben som har haft Ekblom som stor förebild.
− Jag är smickrad över det. Johan är en hårding och har nått fantastiska framgångar. Det trodde jag inte när jag lärde känna honom då han bara var sådär tolv år.

Nu har de närmat sig varandra såväl meritmässigt som fysiskt.
− Han är ju en reslig pojk Johan. Vi behöver väl knappt ändra stolen i bilen, konstaterar Fredrik Ekblom med ett skratt.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Nyhetsbrev

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Arkiv

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Förra året stals 12 000 bilar - de flesta med bilens egen nyckel

EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

Hela familjen kan provköra framtiden på elbilsmässan

Nu är det dags för p-platsernas AirBNB

Exclusive Cars blir första AEC-återförsäljaren

Här kommer (kanske) den nya flygande Volvon

Viktigt att fordonet är strömlöst vid lackering av elfordon

Sveriges bästa station är Rondellen i Falun AB (OKQ8)

Skärpta krav på avgasutsläpp för mopeder

Jonas Ramnek ny chef för BCA Tyskland

300 veckor till elbilens ”tipping point”

Svensk-tysk testbädd för digitaliserad tillverkning

Avslutar jubelsäsongen med ännu en seger

Unik satsning på Fordonsutbildning

Ny motormässa i Malmö – Bilsport Motor Show

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2017

Saab 9-3 '08 Stötfångare, fram

Hjullager till Volvo

Ny drivknut till Opel

Kylvätskan till ALLA bilar

Var försiktig med remspännare från GATES till VAG 1.2, 1.6 och 2.0 TDI-moto...

Nya BMW-axlar

Ljuddämpare till Volkswagen Passat 2.0 TFSi

Sänd till en kollega

0.113