SFVF tar fler initiativ för att rädda landsbygdens verkstäder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) tar nu ett handfast grepp för att rädda de bilverkstäder som finns kvar på landsbygden. En nyligen gjord undersökning visade att på drygt 10 år har 1 600 bilverkstäder försvunnit i Sverige.

Nu hotas kvarvarande 3 600 verkstäder av ogenomtänkta EU-beslut som kan innebära att de utestängs från tillgång till bilens digitala innehåll i realtid.

-Detta kan vi naturligtvis inte acceptera. SFVF kommer därför att kontakta samtliga kvarvarande verkstäder. Vi kommer att informera dem om vilka regler som gäller idag, vilka regler som kan komma genom nya EU-beslut och framför allt hur verkstäderna ska agera för att kunna överleva i framtiden. Vi kommer också att lyssna på vilka problem verkstäderna har idag och hur man vill att framtiden ska te sig, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

-SFVF är den enda organisationen för fordonsverkstäder i Sverige som tydligt tagit ställning för en neutral telematikplattform som innebär en öppen tillgång till fordonsgenererande data och som huvudsakligen inte kontrolleras av fordonstillverkarna. Vi satsar på att hjälpa landets bilverkstäder med aktuella frågor och vi bryr oss om våra medlemmar, oavsett om det är en stor verkstad med många anställda eller en liten enmans- eller tvåmansverkstad. De ska känna att de har vårt stöd, säger Bo Ericsson.

-Alldeles för få fristående service-, skade- och däckverkstäder liksom glasmästerier som jobbar med bilglas verkar förstå allvaret i att de riskerar utestängas från tillgång till bilens digitala innehåll i realtid. En sådant tänkbart scenario kombinerat med styrningsfrekvensen från försäkringsbolagen kan leda till att ytterligare 1 600 verkstäder kommer försvinna på fem år säger Ericsson.

-Den miljöpåverkan som det här också kommer få är oroväckande eftersom bilägare tvingas åka allt längre för att få sin bil servad eller reparerad. Många andra som också är leverantörer till vår bransch kommer få känna av förändringens enligt Ericsson.

 -SFVF kommer göra vad de kan för att motverka den här utvecklingen men för att myndigheter och EU ska lyssna krävs det att SFVF företräder så många verkstäder som möjligt för att skapa tyngd. Verkstäder och andra som berörs i vår bransch måste välja nu. Att stå utanför och inte göra sin röst hörd är inget alternativ och vi kommer inte få någon andra chans säger Bo Ericsson avslutningsvis.

Nyligen höll SFVF tillsammans med Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) en politiker- och pressträff i värmländska Kil där man lyfte upp frågan om landsbygdens verkstäder. En träff som blev en framgång i lobbyarbetet för en öppen och neutral lösning för säker tillgång till fordonsgenererade data och för att vi ska kunna behålla landsbygdens verkstäder.

Frågan kräver ett tydligt regelverk från EU:s sida. I juni månad kommer dock EU-parlamentet att besluta kring lagar och regler rörande uppkopplade konsumentprodukter, som personbilar, och rätten till deras digitala innehåll. Hittills har det beredande EU-utskottet för den inre marknaden och konsumentfrågor, IMCO, ställt sig på konsumenternas sida som innebär att det är konsumenten, brukaren, som äger fordonets data och inte tillverkaren eller någon annan kommersiell aktör.

 

 

 

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Danskt automotive-företag startar dotterbolag i Sverige

Många oskyddade trafikanter omkom i julitrafiken

Stor satsning på hantering av kemikalier och dokumentation

Nu backar försäljningen av begagnade bilar

Prefinal för Sportvagnsmästerskapet under Kanonloppet

Marcus Larsson slutar som vice vd för Mekonomen Group

1

SFVF varnar bilägare för åretruntdäck

Arkiv

SEAT-dominans när STCC var tillbaka

Dags att nominera till Initiativpriset 2017

SFVF lanserar en helt ny digital servicebok

Fakta i dieseldebatten

Använd leasingmarknadens definition av normalt slitage vid privatleasing

Självkörande fordon för ett hållbart transportsystem

Mercedes 3D-printar reservdelar i metall

Designskiss på nya Volkswagen T-Roc

Helt ny teknik ska revolutionera bensinmotorn

Allt fler köper nya motorcyklar

Ministern fick en lektion i Godkänd Bilverkstad

Sverige kan exportera regelverksinnovation

MRF vill få stopp på olaglig försäljning av farlig AC-gas

Stora laddhybrider vinnare bland laddbara bilar

Prins Carl Philip vann sin egen tävling igen

4 006 efterlysta bilar under första halvåret

Siemens har ny lösning för inbäddad mjukvara till bilindustrin

VW Group lanserar åtgärdspaket för dieselbilar

Ökad satsning på fordonsutbildning

Dubbelseger och hat-trick för Johan Kristoffersson

Försäljningen av begagnade personbilar ökade med 0,9 % i juli

Mats Jonsson vann Midnattssolsrallyt 2017

Porsche återkallar 21 500 Cayenne Diesel

Räddningstjänst och polis kallade in SFVF för att få information om gasfordon

SKF och BMW når uppgörelse i legal tvist

Ett ePrix i Göteborg är bra för fordonsindustrin

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Återvunnen fordonsglykol lanseringsklar

Se alla Företagens egna nyheter

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Historic Grand Prix.

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Efterlängtat till Volvo

Huzells och Total Sweden AB ingår samarbetsavtal

Nya bromsok på programmet.

Fordonsmappar från Formac

SMARTREP.INFO - Vi gör det latt att göra det ratt

Utökning i sortiment

Oljeplugg och verktyg till VAG-modeller med plast oljetråg

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Sänd till en kollega

0.232