SFVF tar fler initiativ för att rädda landsbygdens verkstäder

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) tar nu ett handfast grepp för att rädda de bilverkstäder som finns kvar på landsbygden. En nyligen gjord undersökning visade att på drygt 10 år har 1 600 bilverkstäder försvunnit i Sverige.

Nu hotas kvarvarande 3 600 verkstäder av ogenomtänkta EU-beslut som kan innebära att de utestängs från tillgång till bilens digitala innehåll i realtid.

-Detta kan vi naturligtvis inte acceptera. SFVF kommer därför att kontakta samtliga kvarvarande verkstäder. Vi kommer att informera dem om vilka regler som gäller idag, vilka regler som kan komma genom nya EU-beslut och framför allt hur verkstäderna ska agera för att kunna överleva i framtiden. Vi kommer också att lyssna på vilka problem verkstäderna har idag och hur man vill att framtiden ska te sig, säger Bo Ericsson, vd för SFVF.

-SFVF är den enda organisationen för fordonsverkstäder i Sverige som tydligt tagit ställning för en neutral telematikplattform som innebär en öppen tillgång till fordonsgenererande data och som huvudsakligen inte kontrolleras av fordonstillverkarna. Vi satsar på att hjälpa landets bilverkstäder med aktuella frågor och vi bryr oss om våra medlemmar, oavsett om det är en stor verkstad med många anställda eller en liten enmans- eller tvåmansverkstad. De ska känna att de har vårt stöd, säger Bo Ericsson.

-Alldeles för få fristående service-, skade- och däckverkstäder liksom glasmästerier som jobbar med bilglas verkar förstå allvaret i att de riskerar utestängas från tillgång till bilens digitala innehåll i realtid. En sådant tänkbart scenario kombinerat med styrningsfrekvensen från försäkringsbolagen kan leda till att ytterligare 1 600 verkstäder kommer försvinna på fem år säger Ericsson.

-Den miljöpåverkan som det här också kommer få är oroväckande eftersom bilägare tvingas åka allt längre för att få sin bil servad eller reparerad. Många andra som också är leverantörer till vår bransch kommer få känna av förändringens enligt Ericsson.

 -SFVF kommer göra vad de kan för att motverka den här utvecklingen men för att myndigheter och EU ska lyssna krävs det att SFVF företräder så många verkstäder som möjligt för att skapa tyngd. Verkstäder och andra som berörs i vår bransch måste välja nu. Att stå utanför och inte göra sin röst hörd är inget alternativ och vi kommer inte få någon andra chans säger Bo Ericsson avslutningsvis.

Nyligen höll SFVF tillsammans med Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) en politiker- och pressträff i värmländska Kil där man lyfte upp frågan om landsbygdens verkstäder. En träff som blev en framgång i lobbyarbetet för en öppen och neutral lösning för säker tillgång till fordonsgenererade data och för att vi ska kunna behålla landsbygdens verkstäder.

Frågan kräver ett tydligt regelverk från EU:s sida. I juni månad kommer dock EU-parlamentet att besluta kring lagar och regler rörande uppkopplade konsumentprodukter, som personbilar, och rätten till deras digitala innehåll. Hittills har det beredande EU-utskottet för den inre marknaden och konsumentfrågor, IMCO, ställt sig på konsumenternas sida som innebär att det är konsumenten, brukaren, som äger fordonets data och inte tillverkaren eller någon annan kommersiell aktör.

 

 

 

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Ett smart clip klipper ner monteringstiden

TOOLS fortsätter satsa på Rally-SM

Hyundai IONIQ electric är Årets Elbil 2017

Volkswagen investerar 22,8 miljarder euro i produktion

Nordic Telecom NTC integreras i DäckData

SBF-årsmöte i utmaningens tid

Nyhetsbrev

SFVF i dialog med Skatteverket om hur svartarbete ska stoppas

Arkiv

Volvo Cars levererar tiotusentals självkörande till Uber

MRF lyfter fram bilen och mobiliteten inför valet 2018

Polestar Cyan Racing behåller dubbel VM-ledning

Ny kartläggning: Svarttaxi flyttar till Facebook

1

Helt skilda hållbarhetskrav på olika drivmedel

Polestar ska bygga ny superfabrik i Kina

Internationell fordonsliga sprängd

Din Bil väljer stor nätlösning från IP-Only

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Ny app för alla som jobbar med speciellt hälsofarliga kemikalier

Rekordsnabb förtjänst - Spot Repair

Galwin Bildelar släpper tryckt universal-avgaskatalog

Nya lagersatser för Opel på lager!

Exporterad säkerhet - Q & A med Stéphane Legret från Brigade HQ, London

BMW Partikelfilter

Kostnadsfritt lunchseminarium i Jönköping 6 dec

50 nya ABS-ringar

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

Sänd till en kollega

0.113