Täta race i VolvoCupen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Deltävling 2 kördes på SSK:s hemmabana Kinnekulle Ring. VolvoCupen gladdes åt att veteranen Janne Johansson var tillbaka. Han har gått från bakhjulsdriven 940 till en framhjulsdriven 850. Förra deltävlingen drabbades Peter Wiborg av motorhaveri, men hade reparerat och var sugen på revansch. Även Daniel Raatikainen kom med nytt under motorhuven och var mer än racesugen!

Efter träning kördes det kval, där topp 5 gick vidare till Shoot out.  Daniel Raatikainen (850) var snabbast i kvalet(!), följd av Peter Wiborg (855), Emil Sonesson (850), Stian Theodorsen (S40) och Sanna Andreasson (850).

I Shoot outen, där förarna gör upp om platserna 1-5 via ett enda nervpirrande kvalvarv, var det Stian som fick till det bästa varvet på 1:03.902, tätt följd av Daniel.

I race 1, där VolvoCupen tillämpar stående start, kom både Daniel och Stian iväg bra. Efter dessa herrar var det kamp mellan Sonesson, Wiborg, Janne J och Filipe Skagerfält som blivit allt snabbare i sin Volvo 940. Daniel och Stian bjöd på säsongens hittills bästa fajt genom att byta placeringar med varandra flera gånger under racets ca 15 minuter. Alltid riktigt schyssta fajter också ska tilläggas.

Stian drog längsta strået och var den som körde över mållinjen först. Han tog därmed säsongens andra seger. Daniel blev 2:a, vilket var personbästa, och Emil Sonesson 3:a. Janne J var nöjd efter sitt första race i en framhjulsdriven bil då han gick i mål som 5:a. Bästa tjej blev Sanna Andreasson, som slutade 7:a efter en bra kamp med Pernilla Nyström (850).

I race 2 var det omvänd startordning för de 6 första från race 1, vilket gjorde att Filipe och Janne J startade i första startledet. Janne fick den bästa starten och skapade tidigt en lucka till övriga fältet. En lucka som växte när Emil Sonesson tvingades bryta med trasig koppling. Även Filipe fick kasta in handduken p.g.a. tekniskt fel. Peter Wiborg försökte komma ifatt Janne J, men det räckte inte hela vägen utan Janne körde stabilt och vann race 2. Peter tog sin första pallplats, strax för Stian som körde in som 3:a. Bästa tjej blev nu Pernilla Nyström som tog revansch och körde i mål som 5:a före Sanna Andreasson. Efter dem var det Jimmy Pettersson (855), Richard Bertilsson (850), Håkan Malmborg (850) och Julia Eliasson (850).

Övriga SSK-klasser bjöd också på spännande race. I Renault Junior Cup där förarna är mellan 13 och 18 år knep årets överraskning Elliot Sjögren sin första seger genom att vinna race 1 före Eric Nilsson och Michael Aron Haflidason. Race 2 gördes i regn och där var Michael Aron Haflidason snabbast och vann före Eric och med Elliot nu på tredjeplats istället. I SSK Klass 2 där vi ser mer trimmade bilar, var Tranås-tjejen Malin Hellman bäst i sin BMW M3 och vann båda racen före Tim Svensson, Opel Kadett och Hans Fridén, BMW M3. I ”värstingklassen” SSK Klass 3, där man blandar extrema hemmabyggen varvat med fabriksbyggda GT-bilar, vann Joacim Carlsson båda loppen med sin oerhört snabba Porsche 968. Joacim som gör sin första säsong med bilen säger att den är ganska lätt körd och den passar bra på dessa något snabbare banor. Tvåa i race 1 slutade Alexander Pfister, Lotus Europa och trea Martin Jarl, BMW M3 GTR. I Race 2 var det regndäck som gällde och då hängde konkurrenterna med Joacim bättre, men det räckte inte ända fram, Sten Jarl var ändå nära i sin BMW M3 V8, men fick nöja sig med en andraplats före Samuel Johansson som knep tredjeplatsen.   

Nästa race körs på Falkenbergs Motorbana den 17:e juni.

Övriga datum i SSK-serien 2017:

28-30 juli, Kinnekulle

2-3 sept, Karlskoga

23-24 sept, Kinnekulle

Bild: Daniel Raatikanien och Stian Theodorsen i tuff kamp.(Racefoto)



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

SFVF i dialog med Skatteverket om hur svartarbete ska stoppas

Volvo Cars levererar tiotusentals självkörande till Uber

MRF lyfter fram bilen och mobiliteten inför valet 2018

Polestar Cyan Racing behåller dubbel VM-ledning

Ny kartläggning: Svarttaxi flyttar till Facebook

Ett smart clip klipper ner monteringstiden

Nyhetsbrev

Helt skilda hållbarhetskrav på olika drivmedel

Arkiv

Polestar ska bygga ny superfabrik i Kina

Internationell fordonsliga sprängd

Din Bil väljer stor nätlösning från IP-Only

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Förra året stals 12 000 bilar - de flesta med bilens egen nyckel

EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

Hela familjen kan provköra framtiden på elbilsmässan

Nu är det dags för p-platsernas AirBNB

Exclusive Cars blir första AEC-återförsäljaren

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Galwin Bildelar släpper tryckt universal-avgaskatalog

Nya lagersatser för Opel på lager!

Exporterad säkerhet - Q & A med Stéphane Legret från Brigade HQ, London

BMW Partikelfilter

Kostnadsfritt lunchseminarium i Jönköping 6 dec

50 nya ABS-ringar

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2017

Saab 9-3 '08 Stötfångare, fram

Sänd till en kollega

0.14