Nu har Sverige fått en ny biltillverkare

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det var nationaldagen den 6:e juni 2017 och dags för världspremiären av den nya svenska sportbilen Indigo 3000R. Solen sken, flaggorna vajade och människor var glada och festklädda. Från den vita flygeln framförs stämningsfull musik och fotoblixtarna avfyrades en efter en när gästerna poserade vid fotoväggen i entrén.

Mousserande dryck och kanapéer som tillverkats med flinka händer av landslagskockar serveradess. Vi befann oss i Skene i Marks Kommun, Västra Götaland. Här hade 200 förväntansfulla gäster samlats tillsammans med 23st av 43st tillverkade Indigo 3000. Denna svenska sportbil tillverkades under 90-talets senare hälft i Värmland på initiativ från ett antal individer som kom från höga positioner inom ledande svensk fordonstillverkning. Bilen har numera fått ikonstatus och nu har de legendariska bilarna med ägare fått en mycket central roll. Fullblod från exklusiva sportbilstillverkare i Italien, Tyskland och England hade flyttats ut ur utställningshallen till de stora parkytorna runt von Braun´s anläggning och istället hade utställningen fyllts av äldre Indigo 3000. Bredvid scenen stod en av dagens huvudattraktioner övertäckt av vitt silke på ett roterande podium.

Tillverkaren vB Automotive AB hade bjudit in för att presentera den nya Indigo 3000R som är efterföljaren till Indigo 3000. Nya Indigo 3000R är till 95 procent en nyutvecklad konstruktion och design, men bär på ett tydligt DNA från föregående modell. Bilen kommer inledningsvis tillverkas i en förbeställd exklusiv serie som är begränsad till tio bilar. Dessa kallas ”Signature Series” och varje exemplar är numrerat.

Styrelsens ordförande Johnny Ohlsson välkomnade gästerna och redogjorde för hur allt startade. Han blev avlöst av styrelseledamot och vice vd Christer Fehrling, som berättade om den ägargrupp på 20 fysiska personer med entreprenörsbakgrund, som tillsammans har sett till att finansiera satsningen med eget kapital i syfte att framöver ta bolaget vidare mot en börsnotering alternativt bjuda med en större partner på resan.

Under tre år har det pågått ett utvecklingsarbete som varit mer krävande vad gäller tid, kapital och kvalificerad specialistkunskap än vad de tre initiativtagarna, Johnny Ohlsson, Christer Fehrling och Torbjörn von Braun inledningsvis anade. De kallar sig för tre musketörer och representerar olika bakgrund och kompetenser. Företagets vd Frank Bergqvist tog sedan över och redogjorde för de utmaningar som finns kring att produktutveckla och få igång en produktion av en ny modern sportbil där utgångsmaterialet varit en 16 år gammal och ofärdig konstruktion. Han gjorde liknelser med hur en telefon såg ut för sexton år sedan, att vi då hade kassettspelare i våra bilar och att säkerhetssystem och autonoma system som vi idag ofta tar för givet inte fanns i vårt medvetande ännu. Frank berättade även att satsningen har blivit så pass stor att man nu efter den första serien på tio bilar avser att producera fler bilar i nya varianter med begränsade serier. Med respekt för utmaningen nämns en önskad produktionstakt på 20-30 bilar per år.  

Designansvarig från Lighthaus, Hans Philip Zachau berättade tillsammans med Lasse Pettersson om skillnaderna på att leda ett designprojekt i ett litet sammanhang som detta i jämförelse med storföretag som Volvo där båda en gång var verksamma.  De visade hur designutvecklingen har gått till där endast yttersidan av dörr samt bagagelucka kvarstår från ursprunglig design.

När Torbjörn von Braun intog scenen närmade sig klimax och efter en snabb genomgång av tekniska uppdateringar, produktpaketering och marknad startade en introfilm som slutligen övergick i Sveriges nationalsång. Filmduken täcktes av rök och två elgitarrister klev ur röken för att stämma in. Dessa tätt efterföljda av en röd Indigo 3000R Roadster som kördes in för egen maskin.

I tät följd avtäcktes ytterligare en ljusblå Coupé, som stod placerad på ett roterande podium bredvid. Intresset var massivt och människor positiva, optimistiska och glada över att få vara en del av den nyhet som just hade presenterats. Sverige har fostrat ännu en biltillverkare för små exklusiva volymer och resan framåt ser spännande ut.

 

 

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Nyhetsbrev

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Arkiv

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Förra året stals 12 000 bilar - de flesta med bilens egen nyckel

EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

Hela familjen kan provköra framtiden på elbilsmässan

Nu är det dags för p-platsernas AirBNB

Exclusive Cars blir första AEC-återförsäljaren

Här kommer (kanske) den nya flygande Volvon

Viktigt att fordonet är strömlöst vid lackering av elfordon

Sveriges bästa station är Rondellen i Falun AB (OKQ8)

Skärpta krav på avgasutsläpp för mopeder

Jonas Ramnek ny chef för BCA Tyskland

300 veckor till elbilens ”tipping point”

Svensk-tysk testbädd för digitaliserad tillverkning

Avslutar jubelsäsongen med ännu en seger

Unik satsning på Fordonsutbildning

Ny motormässa i Malmö – Bilsport Motor Show

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2017

Saab 9-3 '08 Stötfångare, fram

Hjullager till Volvo

Ny drivknut till Opel

Kylvätskan till ALLA bilar

Var försiktig med remspännare från GATES till VAG 1.2, 1.6 och 2.0 TDI-moto...

Nya BMW-axlar

Ljuddämpare till Volkswagen Passat 2.0 TFSi

Sänd till en kollega

0.112