23948sdkhjf

Nu har Sverige fått en ny biltillverkare

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det var nationaldagen den 6:e juni 2017 och dags för världspremiären av den nya svenska sportbilen Indigo 3000R. Solen sken, flaggorna vajade och människor var glada och festklädda. Från den vita flygeln framförs stämningsfull musik och fotoblixtarna avfyrades en efter en när gästerna poserade vid fotoväggen i entrén.

Mousserande dryck och kanapéer som tillverkats med flinka händer av landslagskockar serveradess. Vi befann oss i Skene i Marks Kommun, Västra Götaland. Här hade 200 förväntansfulla gäster samlats tillsammans med 23st av 43st tillverkade Indigo 3000. Denna svenska sportbil tillverkades under 90-talets senare hälft i Värmland på initiativ från ett antal individer som kom från höga positioner inom ledande svensk fordonstillverkning. Bilen har numera fått ikonstatus och nu har de legendariska bilarna med ägare fått en mycket central roll. Fullblod från exklusiva sportbilstillverkare i Italien, Tyskland och England hade flyttats ut ur utställningshallen till de stora parkytorna runt von Braun´s anläggning och istället hade utställningen fyllts av äldre Indigo 3000. Bredvid scenen stod en av dagens huvudattraktioner övertäckt av vitt silke på ett roterande podium.

Tillverkaren vB Automotive AB hade bjudit in för att presentera den nya Indigo 3000R som är efterföljaren till Indigo 3000. Nya Indigo 3000R är till 95 procent en nyutvecklad konstruktion och design, men bär på ett tydligt DNA från föregående modell. Bilen kommer inledningsvis tillverkas i en förbeställd exklusiv serie som är begränsad till tio bilar. Dessa kallas ”Signature Series” och varje exemplar är numrerat.

Styrelsens ordförande Johnny Ohlsson välkomnade gästerna och redogjorde för hur allt startade. Han blev avlöst av styrelseledamot och vice vd Christer Fehrling, som berättade om den ägargrupp på 20 fysiska personer med entreprenörsbakgrund, som tillsammans har sett till att finansiera satsningen med eget kapital i syfte att framöver ta bolaget vidare mot en börsnotering alternativt bjuda med en större partner på resan.

Under tre år har det pågått ett utvecklingsarbete som varit mer krävande vad gäller tid, kapital och kvalificerad specialistkunskap än vad de tre initiativtagarna, Johnny Ohlsson, Christer Fehrling och Torbjörn von Braun inledningsvis anade. De kallar sig för tre musketörer och representerar olika bakgrund och kompetenser. Företagets vd Frank Bergqvist tog sedan över och redogjorde för de utmaningar som finns kring att produktutveckla och få igång en produktion av en ny modern sportbil där utgångsmaterialet varit en 16 år gammal och ofärdig konstruktion. Han gjorde liknelser med hur en telefon såg ut för sexton år sedan, att vi då hade kassettspelare i våra bilar och att säkerhetssystem och autonoma system som vi idag ofta tar för givet inte fanns i vårt medvetande ännu. Frank berättade även att satsningen har blivit så pass stor att man nu efter den första serien på tio bilar avser att producera fler bilar i nya varianter med begränsade serier. Med respekt för utmaningen nämns en önskad produktionstakt på 20-30 bilar per år.  

Designansvarig från Lighthaus, Hans Philip Zachau berättade tillsammans med Lasse Pettersson om skillnaderna på att leda ett designprojekt i ett litet sammanhang som detta i jämförelse med storföretag som Volvo där båda en gång var verksamma.  De visade hur designutvecklingen har gått till där endast yttersidan av dörr samt bagagelucka kvarstår från ursprunglig design.

När Torbjörn von Braun intog scenen närmade sig klimax och efter en snabb genomgång av tekniska uppdateringar, produktpaketering och marknad startade en introfilm som slutligen övergick i Sveriges nationalsång. Filmduken täcktes av rök och två elgitarrister klev ur röken för att stämma in. Dessa tätt efterföljda av en röd Indigo 3000R Roadster som kördes in för egen maskin.

I tät följd avtäcktes ytterligare en ljusblå Coupé, som stod placerad på ett roterande podium bredvid. Intresset var massivt och människor positiva, optimistiska och glada över att få vara en del av den nyhet som just hade presenterats. Sverige har fostrat ännu en biltillverkare för små exklusiva volymer och resan framåt ser spännande ut.

 

 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Engagerad personal finns bland bilföretagen

Fler indragna körkort

I fjol återkallades nästan 37 000 körkort i Sverige, vilket är en ökning med 6 procent jämfört med året innan. Den största procentuella ökningen sker i kategorin rattfylleri eller drograttfylleri. M Sverige vill därför se alkolås i alla nya bilar.

Haldex anmäler sin största ägare till EU

Mer jämställdhet i ackrediteringsvärlden

Mazda firar 100 år av finurlighet

Biltillverkaren vi i dag känner som Mazda Motor Company såg dagens ljus för 100 år sedan. Men från början handlade det inte om bilar.

Plus 1

Så mycket försämras ett elbilsbatteri med tiden

I de flesta fall försämras elbilsbatteriers kapacitet mycket långsamt. Men det finns faktorer som accelererar processen. Det visar data från kanadensiska Geotab.

Nyhetsbrev

Planerar testbana på land för Porsches vintertester

Arkiv

Ola Källenius: stora förändringar väntar Daimler

Plus

Tema Reservdelar: Så arbetar verkstäderna med hållbarhet

När kraven på hållbarhet i verkstäder ökar råder det delade meningar på olika arbetsplatser. En del tycker att det är en självklarhet medan andra är mer kluvna.

Årets Hållbarhetsprofil: ”Egentligen vill man inte vara unik”

I de flesta kategorier gäller det att sticka ut för att vinna pris, men för Årets Hållbarhetsprofil är inte det ett särskilt viktigt mål. Det handlar istället om att brinna för saken och att göra det man tycker är rätt.

Ford utvecklar unika 3D-printade låsmuttrar

Plus

MRF och SFVF utvecklar elsäkerhetsstandard – på var sitt håll

En säkerhetsstandard för arbeten på eldrivna fordon är hett efterfrågad. Både MRF och SFVF arbetar med frågan, på var sitt håll.

Plus 1

Tema Reservdelar: Kraven på begagnade bildelar ökar

Allt fler försäkringsbolag ställer krav på att bilverkstäder ska använda begagnade bildelar vid reparationer. Det är både bättre för miljön och kostar mindre. Det kan samtidigt innebära att bilägaren inte får en bättre bil efter reparationen.

Ledare #6: Bilbranschens förkylning kräver rätt medicin

Krav på laddplats vid parkeringsbyggen

FKG: Snabba upp beslut om flexibelt korttidsarbete

Mercedes nya framtidsanläggning finns i Nyköping

Kan elbilar bli bra business för verkstäderna?

Alla i branschen känner till de dystra utsikterna: elbilar innebär mindre arbete för verkstäderna, eftersom elbilarna består av färre mekaniska delar och som inte behöver bytas i samma grad som på en traditionell bil. Men den senaste tiden har vi sett att elbilar oftare krockskadas och det kan innebära intäkter för verkstäderna.

4

Fortsatt minskat antal bilverkstäder

Antalet bilverkstäder fortsätter att minska i Sverige, enligt färsk statistik som Motorbranschens Riksförbund, MRF, har tagit fram. Man konstaterar att cirka 1 000 verkstäder har försvunnit de senaste åren och att det beror på flera faktorer.

Volvo Cars och Geely kan gå samman

Motorbranschcollege i nytt samarbete för elbilsutbildning

Framtiden är redan här i motorbranschen och efterfrågan på elbilar, laddhybrider och vanliga hybridbilar slår nya rekord. Genom ett nytt samarbete med Kia Motors Sweden ökar Motorbranschcollege ytterligare kvaliteten på utbildningen inom fordonsteknik hos anslutna gymnasieskolor.

Coronaviruset stoppar Volvos produktion

Volvo förväntas förlora minst två veckors försäljning, produktion och leveranser i Kina på grund av Coronaviruset.

Prov Polestar 1: Lämna tandborsten hemma

I samband med elbilsmässan eCarExpo fick Motormagasinet chansen att köra superhybriden Polestar 1. Vår utsände rapporterar om sugande acceleration och stunsiga stötdämpare.

eCarExpo bjuder på 20 premiärer

På eCarExpo, mässan för alla laddbara bilar som hålls i Friends Arena, finns chansen att provköra elbilar på en inomhusbana.

Däckverkstäderna kränger budgetdäck – tänker inte på säkerheten

Volvos vinst ökar – då får anställda bonus

Volvo Cars backar i Kina och Sverige

Ledare #5: Nej, bilar är inte mobiltelefoner

Storbritannien tidigarelägger fossilförbud

Nya regler vid förarprovet

Härnösand får ny besiktningsstation

Opel bygger batterifabrik i Tyskland

Hedin diskuterar samgående med holländska Stern

Antal återkallade personbilar ökade 2019

If tar förstaplats i MRF-enkät

Klart: de Meo tar över Renault

Se alla Företagens egna nyheter

Vinnare utav en MegaVac Prime, Vindrutereparationsutrustning

Produktnyhet från Purflux! AHC534

Fler tjejer söker transporttekniska utbildningar

Nu har vi ny hemsida!

PURFLUX uppdaterad app

PSST... personligt, smidigt, skräddarsytt och tryggt

Produktnyhet från Purflux! L1050

Kurs inför nycertifiering inom F-gas kat. V

Kia Stinger avtagbar dragkrok från GDW

Vad är ett ljushärdande lim? och Hur fungerar ett UV-lim?

Jeep Renegade avtagbar dragkrok

IT-system med tillgång till alla bilmärken och 100% garanti.

Transportföretagen söker stjärnor till Yrkes-SM!

Hjullager med drivaxel för Sprinter och Crafter

Kan jag använda ett gammalt lim?

Mobilitet i fokus

Backa som ett proffs

Transportföretagen får 530 000 kronor till validering!

Min silikon härdar inte som den ska? Vad händer nu då..?

Få 10% rabatt på installationsmaterial

Nu rullar vi mot en ny däcksäsong

Jaguar E-Pace Dragkrok frän GDW

Få tillgång till bils servicehäfte digitalt i e-Boks Plus

Så väljer du rätt skärvätska - vi guidar dig!

Tri-Pak

Sänd till en kollega

0.111