23948sdkhjf

Nu har Sverige fått en ny biltillverkare

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det var nationaldagen den 6:e juni 2017 och dags för världspremiären av den nya svenska sportbilen Indigo 3000R. Solen sken, flaggorna vajade och människor var glada och festklädda. Från den vita flygeln framförs stämningsfull musik och fotoblixtarna avfyrades en efter en när gästerna poserade vid fotoväggen i entrén.

Mousserande dryck och kanapéer som tillverkats med flinka händer av landslagskockar serveradess. Vi befann oss i Skene i Marks Kommun, Västra Götaland. Här hade 200 förväntansfulla gäster samlats tillsammans med 23st av 43st tillverkade Indigo 3000. Denna svenska sportbil tillverkades under 90-talets senare hälft i Värmland på initiativ från ett antal individer som kom från höga positioner inom ledande svensk fordonstillverkning. Bilen har numera fått ikonstatus och nu har de legendariska bilarna med ägare fått en mycket central roll. Fullblod från exklusiva sportbilstillverkare i Italien, Tyskland och England hade flyttats ut ur utställningshallen till de stora parkytorna runt von Braun´s anläggning och istället hade utställningen fyllts av äldre Indigo 3000. Bredvid scenen stod en av dagens huvudattraktioner övertäckt av vitt silke på ett roterande podium.

Tillverkaren vB Automotive AB hade bjudit in för att presentera den nya Indigo 3000R som är efterföljaren till Indigo 3000. Nya Indigo 3000R är till 95 procent en nyutvecklad konstruktion och design, men bär på ett tydligt DNA från föregående modell. Bilen kommer inledningsvis tillverkas i en förbeställd exklusiv serie som är begränsad till tio bilar. Dessa kallas ”Signature Series” och varje exemplar är numrerat.

Styrelsens ordförande Johnny Ohlsson välkomnade gästerna och redogjorde för hur allt startade. Han blev avlöst av styrelseledamot och vice vd Christer Fehrling, som berättade om den ägargrupp på 20 fysiska personer med entreprenörsbakgrund, som tillsammans har sett till att finansiera satsningen med eget kapital i syfte att framöver ta bolaget vidare mot en börsnotering alternativt bjuda med en större partner på resan.

Under tre år har det pågått ett utvecklingsarbete som varit mer krävande vad gäller tid, kapital och kvalificerad specialistkunskap än vad de tre initiativtagarna, Johnny Ohlsson, Christer Fehrling och Torbjörn von Braun inledningsvis anade. De kallar sig för tre musketörer och representerar olika bakgrund och kompetenser. Företagets vd Frank Bergqvist tog sedan över och redogjorde för de utmaningar som finns kring att produktutveckla och få igång en produktion av en ny modern sportbil där utgångsmaterialet varit en 16 år gammal och ofärdig konstruktion. Han gjorde liknelser med hur en telefon såg ut för sexton år sedan, att vi då hade kassettspelare i våra bilar och att säkerhetssystem och autonoma system som vi idag ofta tar för givet inte fanns i vårt medvetande ännu. Frank berättade även att satsningen har blivit så pass stor att man nu efter den första serien på tio bilar avser att producera fler bilar i nya varianter med begränsade serier. Med respekt för utmaningen nämns en önskad produktionstakt på 20-30 bilar per år.  

Designansvarig från Lighthaus, Hans Philip Zachau berättade tillsammans med Lasse Pettersson om skillnaderna på att leda ett designprojekt i ett litet sammanhang som detta i jämförelse med storföretag som Volvo där båda en gång var verksamma.  De visade hur designutvecklingen har gått till där endast yttersidan av dörr samt bagagelucka kvarstår från ursprunglig design.

När Torbjörn von Braun intog scenen närmade sig klimax och efter en snabb genomgång av tekniska uppdateringar, produktpaketering och marknad startade en introfilm som slutligen övergick i Sveriges nationalsång. Filmduken täcktes av rök och två elgitarrister klev ur röken för att stämma in. Dessa tätt efterföljda av en röd Indigo 3000R Roadster som kördes in för egen maskin.

I tät följd avtäcktes ytterligare en ljusblå Coupé, som stod placerad på ett roterande podium bredvid. Intresset var massivt och människor positiva, optimistiska och glada över att få vara en del av den nyhet som just hade presenterats. Sverige har fostrat ännu en biltillverkare för små exklusiva volymer och resan framåt ser spännande ut.

 

 

 

 

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

Mest läst

Startsidan just nu

Nu har vi semester!

Motormagasinet.se har semesteruppehåll och vi är tillbaka med nyheter på webben måndagen den 29 juli. Nästa nummer av MotorMagasinet kommer den 14 augusti. Vi önskar alla en Trevlig semester!

Bilprovningen om vad som gäller för godtagbara gasintyg

3

Otåliga husbilsägare väntar på besked om kommande beskattning

Många är oroliga över den framtida beskattningen av husbilar, personbil klass II, inte minst såhär i semestertid. För dem som köper ny husbil efter 1 september kommer den årlig skatten uppgå till 28-30 000 kronor på grund av schablonmässig WLTP-beräkning som inte utgår från husbilens särart som fordon.

Catherine Sahlgren har utsetts till ny koncernchef för Werksta

Catherine Sahlgren, idag koncernchef i Teknikmagasinet, tillträder den 19 augusti 2019 som ny koncernchef för skadeverkstadskedjan Werksta som är verksamma i Sverige, Finland och Norge.

Första Kia-verkstaden som blivit Kvalitetssäkrad skadeverkstad

SBF satsar på sektion för tunga fordon

Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF, kommer att intensifiera arbetet med att bilda en sektion med inriktning på tunga fordon. Det beslutades på branschorganisationens halvårsmöte.

Nyhetsbrev

Skarp kritik mot hanteringen av besiktning för gasfordon

Arkiv

Lackerare sökes till Motorgalan

Nystart i MSB:s arbetsgrupp för metan och vätgas

MECA Fändriks Fordonsteknik är Värmlands andra Godkänd Bilverkstad

Fändriks Fordonstekniks två verkstäder ansluter sig till Godkänd Bilverkstad (GBV). Madelene Leandersson, delägare på Fändriks Fordonsteknik ser att GBV kommer spara verkstaden både tid och pengar i förlängningen.

BMW presenterade framtidens sportbil

MRF anser att reseavdragen borde utvecklas, inte avvecklas

Snart kan statschefer och andra med högt skyddsbehov åka Volvo

Hon blir testförare för Continentals däck till Extreme E-serien

Den svenska racingföraren Mikaela Åhlin-Kottulinsky blir testförare för Continentals nya högprestanda-däck som utvecklas speciellt för den globala Extreme E-serien.

Så har Lexus förbättrat led-lampan

Skarpare och starkare ljusbild är några av förbättringarna hos Lexus nya typ av led-strålkastare "Bladescan" som lanseras på RX-modellen i höst.

”Vi behöver er hjälp”

Förra våren visade Malmö kommuns miljöinspektörer oss hur de jobbar för att stoppa olagliga verkstäder. Nu uppmanar de branschen att bli bättre på att tipsa om oseriösa aktörer – och att inte anlita oseriösa företag.

Jämtkraft blir Volkswagens energipartner

BIL Sweden i Almedalen 2019

Första WTCR-segern för Kristoffersson

Koldioxidutsläppen från nya bilar fortsätter att öka

Utsläppen av koldioxid från nya bilar i EU har ökat för andra året i rad. Det framgår av en rapport där Europeiska miljöbyrån publicerat sina preliminära data över koldioxidutsläppen för nya bilar och skåpbilar i EU samt Island, skriver TT.

Etanol är världens ledande hållbara drivmedel

Produktionen av hållbar etanol ökade med 7,7 procent 2018 och står nu för 73 procent av världsmarknaden för biodrivmedel. Kemi- och biodrivmedelsföretaget Sekab betonar att etanol har potential att kraftigt sänka utsläppen i Sverige och bidra till att fasa ut vårt oljeberoende.

”Däckhotellet är nyckeln till många jobb”

Därför exploderade vätgasmack

I början på juni skedde en explosion vid en vätgasmack i Norge. Nu har en utredning slagit fast olycksorsaken.

KG Knutsson AB och Univar Solutions i samarbete

Volvo i Kristianstad väljer DEKRA för verkstadskvalitet

Oljebar förenklar verkstadens arbete

EM-förare kör Gästabudstrofén som genrep

Verkstadskonceptet Quick Lane intar Europa

Holland: Så mycket sänker elbilar vinsten

KW Parts vill bli Europaledande på amerikanare

MotorMagasinet på plats på Autopromotec i Bologna

SFVF: ”Volvo borde informera brett”

Maptun stärker verksamheten genom tillväxtinkubator

Se alla Företagens egna nyheter

Mini arbetsbelysning

Vill du lära dig mer om smörjmedel? Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare? Se hit!

Midnattssolsrallyt 2019

Så väljer du rätt skärvätska - våra smörjmedelsexperter guidar dig!

Unik kombination av bakljus- och arbetsljusfunktion

SVHC-listan uppdaterad – Nya lagar och regler

Trevlig Sommar

Medicinklassade silikonlim – så väljer du rätt!

Glad sommar - Vanliga öppettider

Sommarkampanj på verkstadsutrustning från ACTIA.

Komplett lösning för kamkedjedrivning

Quiet Vehicle Sounder – Acoustic Vehicle Alerting System (AVAS)

Plasmabehandling för bättre limresultat

Liten arbetsbelysning - även backlampa

ACTIA 8678 Evo - antagligen Sveriges mest sålda hjulinställare

NY EU-lag för el & hybridbilar - Vi har lösningen för original & eftermontering!

Ladda upp din verksamhet med  Delphi Technologies OE ”Multi-Charge ”Tändspolar.

VAS-godkänt bromsserviceaggregat

Henrik Pedersen - Ny CCO på Digital-Servicebook.com

Räddningen mot bakterier i skärvätskor är här!

CSR och hållbarhet

Är du driftansvarig, underhållschef, smörjare, inköpare..? Missa inte Mobil...

Arbetsljus med slimmad profil

G A Lindberg fyller 75 år

HBA utökar med blåljus från Federal Signal

Sänd till en kollega

0.138