Vem ska äga bilens och konsumentvarors digitala innehåll?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Vem ska äga, tillåtas att ha tillgång och hur, till den digitala information som uppkopplade konsumentvaror, som för vår del, personbilar, både genererar och kräver? Du själv eller Storebror?

Bakgrunden till vår frågeställning är att inom kort, dagar, kommer våra EU-parlamentariker i Strasbourg att votera kring en lagstiftning som kommer att bli prejudicerande i denna fråga. Vill det sig illa kommer fordonstillverkarna ges rätten att bestämma över bilens digitala innehåll – det innebär att Storebror både ser och kontrollerar dig.

Medan vill det sig väl kommer bilägaren, brukaren, ges rätten att bestämma över bilens digitala innehåll utan att fordonstillverkare eller annan kommersiell aktör ska ge sig själv både äganderätt och tolkningsföreträde.

Det är som att ge en tillverkare av nyckelfärdiga småhus suverän rätt till att via kontroll av kodlåset, elcentralen och andra tekniska serviceenheter i huset bestämma vilken hantverkare, matkassedistributör, bredbands- eller elleverantör som ska ges exklusiv rätt att leverera till dig.

Inte nog med att valfriheten och den fria konkurrensen skulle begränsas, dessutom tar sig småhustillverkaren, förmodligen, friheten att stoppa tiondet av det du betalar i egen ficka.

Dessutom har småhustillverkaren, Storebror, örnkoll på allt

Utifrån den liknelsen är det naturligt att bilägaren, brukaren, äger bilens digitala innehåll samt bestämmer vem som ska få tillgång till det. Men så rimligt är det inte i en värld som styrs av det monopolsbejakande europeiska fordonstillverkarkomplexet. Det är en värld där det alltjämt pågår en avregleringsprocess inom flera områden trots att EU:s Romfördrag om bland annat fri konkurrens och konsumentens valfrihet fyllt 60 år i år.

Det går inte att bortse från att det finns många fördelar med uppkopplade fordon och autonom bilkörning. Men det krävs tydliga och långsiktigt hållbara regelverk, lagar och förordningar för att reglera framtidens transportsystem.

För vår del handlar det om juridiska spelregler som ger ett fungerande dataskydd, tryggar bilägarnas valfrihet och säkerställer rättvis konkurrens mellan motorbranschens parter. Spelregler som inte efter några månader går att runda med hjälp av juridiska spetsfundigheter kombinerade med tekniskt övertag.

Enligt vår mening är den bästa lösningen är en konkurrensneutral telematikplattform öppen för behöriga reparatörer som genom den ges tillgång till bilens digitala innehåll som sin tur ägs av bilägaren, brukaren av fordonet. Det ger alla bilverkstäder - stora och små, på landsbygden eller mitt i stan - möjlighet att konkurrera, erbjuda sin tjänster till alla bilägare.

Det är ett förslag som bilägarna dessutom stöder enligt en större europeisk enkät genomförd av bilistorganisationen FIA (Motormännen).

Enligt den vill 95 procent av bilägarna ha en EU-lagstiftning som skyddar tillgången till den fordonsgenerade datan och inte mindre än 90 procent anser att det är bilägaren och ingen annan som ska äga den. 78 procent av bilägarna vill dessutom ha rätten att fritt kunna välja verkstad.

Det är siffror som talar sitt eget språk för valfrihet och fri konkurrens på lika villkor, helt enligt EU:s egna intentioner!

Christer Liljenberg, ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening, branschförening för fristående reservdels- och billtillbehörsdistributörer, och vice ordförande för deras europeiska samarbetsorganisation, FIGIEFA.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Älgmagen ger svar om morgondagens bränsle

Nu startar ProMeisters fordonsutbildning

MRF uppvaktar om fjärrdiagnos

Nära 60 procent svenskar intresserade av bildelning

SFVF och Verkstadsföretagarna välkomnar alliansens förslag

1

P-G storfavorit i Kolsvas rekordfält

Ford ger startups 30 000 euro

Arkiv

Danskt automotive-företag startar dotterbolag i Sverige

Många oskyddade trafikanter omkom i julitrafiken

Stor satsning på hantering av kemikalier och dokumentation

Nu backar försäljningen av begagnade bilar

Prefinal för Sportvagnsmästerskapet under Kanonloppet

Marcus Larsson slutar som vice vd för Mekonomen Group

1

SFVF varnar bilägare för åretruntdäck

SEAT-dominans när STCC var tillbaka

Dags att nominera till Initiativpriset 2017

SFVF lanserar en helt ny digital servicebok

Fakta i dieseldebatten

Använd leasingmarknadens definition av normalt slitage vid privatleasing

Självkörande fordon för ett hållbart transportsystem

Mercedes 3D-printar reservdelar i metall

Designskiss på nya Volkswagen T-Roc

Helt ny teknik ska revolutionera bensinmotorn

Allt fler köper nya motorcyklar

Ministern fick en lektion i Godkänd Bilverkstad

Sverige kan exportera regelverksinnovation

MRF vill få stopp på olaglig försäljning av farlig AC-gas

Stora laddhybrider vinnare bland laddbara bilar

Prins Carl Philip vann sin egen tävling igen

4 006 efterlysta bilar under första halvåret

Siemens har ny lösning för inbäddad mjukvara till bilindustrin

VW Group lanserar åtgärdspaket för dieselbilar

Ökad satsning på fordonsutbildning

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Återvunnen fordonsglykol lanseringsklar

Se alla Företagens egna nyheter

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Historic Grand Prix.

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Efterlängtat till Volvo

Huzells och Total Sweden AB ingår samarbetsavtal

Nya bromsok på programmet.

Fordonsmappar från Formac

SMARTREP.INFO - Vi gör det latt att göra det ratt

Utökning i sortiment

Oljeplugg och verktyg till VAG-modeller med plast oljetråg

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Sänd till en kollega

0.166