Vem ska äga bilens och konsumentvarors digitala innehåll?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Vem ska äga, tillåtas att ha tillgång och hur, till den digitala information som uppkopplade konsumentvaror, som för vår del, personbilar, både genererar och kräver? Du själv eller Storebror?

Bakgrunden till vår frågeställning är att inom kort, dagar, kommer våra EU-parlamentariker i Strasbourg att votera kring en lagstiftning som kommer att bli prejudicerande i denna fråga. Vill det sig illa kommer fordonstillverkarna ges rätten att bestämma över bilens digitala innehåll – det innebär att Storebror både ser och kontrollerar dig.

Medan vill det sig väl kommer bilägaren, brukaren, ges rätten att bestämma över bilens digitala innehåll utan att fordonstillverkare eller annan kommersiell aktör ska ge sig själv både äganderätt och tolkningsföreträde.

Det är som att ge en tillverkare av nyckelfärdiga småhus suverän rätt till att via kontroll av kodlåset, elcentralen och andra tekniska serviceenheter i huset bestämma vilken hantverkare, matkassedistributör, bredbands- eller elleverantör som ska ges exklusiv rätt att leverera till dig.

Inte nog med att valfriheten och den fria konkurrensen skulle begränsas, dessutom tar sig småhustillverkaren, förmodligen, friheten att stoppa tiondet av det du betalar i egen ficka.

Dessutom har småhustillverkaren, Storebror, örnkoll på allt

Utifrån den liknelsen är det naturligt att bilägaren, brukaren, äger bilens digitala innehåll samt bestämmer vem som ska få tillgång till det. Men så rimligt är det inte i en värld som styrs av det monopolsbejakande europeiska fordonstillverkarkomplexet. Det är en värld där det alltjämt pågår en avregleringsprocess inom flera områden trots att EU:s Romfördrag om bland annat fri konkurrens och konsumentens valfrihet fyllt 60 år i år.

Det går inte att bortse från att det finns många fördelar med uppkopplade fordon och autonom bilkörning. Men det krävs tydliga och långsiktigt hållbara regelverk, lagar och förordningar för att reglera framtidens transportsystem.

För vår del handlar det om juridiska spelregler som ger ett fungerande dataskydd, tryggar bilägarnas valfrihet och säkerställer rättvis konkurrens mellan motorbranschens parter. Spelregler som inte efter några månader går att runda med hjälp av juridiska spetsfundigheter kombinerade med tekniskt övertag.

Enligt vår mening är den bästa lösningen är en konkurrensneutral telematikplattform öppen för behöriga reparatörer som genom den ges tillgång till bilens digitala innehåll som sin tur ägs av bilägaren, brukaren av fordonet. Det ger alla bilverkstäder - stora och små, på landsbygden eller mitt i stan - möjlighet att konkurrera, erbjuda sin tjänster till alla bilägare.

Det är ett förslag som bilägarna dessutom stöder enligt en större europeisk enkät genomförd av bilistorganisationen FIA (Motormännen).

Enligt den vill 95 procent av bilägarna ha en EU-lagstiftning som skyddar tillgången till den fordonsgenerade datan och inte mindre än 90 procent anser att det är bilägaren och ingen annan som ska äga den. 78 procent av bilägarna vill dessutom ha rätten att fritt kunna välja verkstad.

Det är siffror som talar sitt eget språk för valfrihet och fri konkurrens på lika villkor, helt enligt EU:s egna intentioner!

Christer Liljenberg, ordförande Sveriges Bildelsgrossisters Förening, branschförening för fristående reservdels- och billtillbehörsdistributörer, och vice ordförande för deras europeiska samarbetsorganisation, FIGIEFA.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

SFVF i dialog med Skatteverket om hur svartarbete ska stoppas

Volvo Cars levererar tiotusentals självkörande till Uber

MRF lyfter fram bilen och mobiliteten inför valet 2018

Polestar Cyan Racing behåller dubbel VM-ledning

Ny kartläggning: Svarttaxi flyttar till Facebook

Ett smart clip klipper ner monteringstiden

Nyhetsbrev

Helt skilda hållbarhetskrav på olika drivmedel

Arkiv

Polestar ska bygga ny superfabrik i Kina

Internationell fordonsliga sprängd

Din Bil väljer stor nätlösning från IP-Only

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Förra året stals 12 000 bilar - de flesta med bilens egen nyckel

EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

Hela familjen kan provköra framtiden på elbilsmässan

Nu är det dags för p-platsernas AirBNB

Exclusive Cars blir första AEC-återförsäljaren

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Nya lagersatser för Opel på lager!

Exporterad säkerhet - Q & A med Stéphane Legret från Brigade HQ, London

BMW Partikelfilter

Kostnadsfritt lunchseminarium i Jönköping 6 dec

50 nya ABS-ringar

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2017

Saab 9-3 '08 Stötfångare, fram

Hjullager till Volvo

Sänd till en kollega

0.121