Oklara regler om köldmedium äventyrar branschen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 Liten tuva stjälpa stort lass. Ett regelverk som är för hantering av stora mängder styr bilverkstädernas reparationer av små mängder köldmedium. I sin tur är det på väg att “snedvrida” konkurrensen!

-Allt fler verkstäder har kontaktat SFVF om konsekvenserna av Incerts alla krav och att de som utbildar sig i Danmark inte godkänns i Sverige, berättar Bo Ericsson SFVF.

Det fick SFVF tillsammans med Martin Friman från Promeister Academy att uppsöka Naturvårdsverket.

-Tuffare särkrav från Naturvårdsverket får stora konsekvenser. Det är avsevärda kostnader som drabbar verkstäder för att utbilda sig i fyra dagar för att få ansöka om ett företagscertifikat efter godkänt prov. Företagen måste även ansöka om ett företagscertifikat som även det innebär kostnader och förlorad arbetstid. Vi får miljövänligare köldmedium och volymen har gått från 1 kg till 0,5 kg men kraven ökar och det är inte rimligt, anser Ericsson.

Allt fler certifierar sig inte utan köper propan och fyller i bilens ac istället. Det är inte lagligt att fylla i någonting annat än det som bilen är typad med. Inga myndigheter vill “ta I frågan” trots påstötningar till kommuner, polisanmälningar om försäljning av propan och kontakt med myndigheter.

-Tyvärr får det stora konsekvenser när bilen kommer in på en bilverkstad och systemet töms och bilens ac-system kan haverera  eftersom det inte är konstruerat för propan. Det leder till att bilägaren kan få kostnader på över 10000 kronor. Även oskyldiga bilägare kan drabbas då propanen kan föras över från bil till bil genom verkstadens service aggregat. Dessa flaskor med propan säljs till vem som helst på nätet, transporteras i vanliga transportbilar och förvaras sen i tobaksaffärer, ICA butikens varuutlämning o s v. Om dessa människor hade en aning om att dom förvarar explosiva gasflaskor i sina lagerhyllor så skulle dom nog inte tycka det kändes bra. Från myndighetshåll är man delvis medveten om alla problem men för lite görs för att rätta till problemen. För att hjälpa till och öka förståelsen för verkligheten så har vi från branschens sida har vi erbjudit bla Naturvårdsverket Praktisk verkstad som handlar om vår vardag med teknik och materialutvecklingen inklusive ett verkstadsbesök, berättar Bo Ericsson och Martin Friman från Pro Meister Academy.

-Nu påbörjas ett nytt arbete där Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen och MSB kommer mötas. Även tillsynskraven från Naturvårdsverket kommer öka. Vi har många olösta frågor kvar och fler möten kommer ske där SFVF kommer vara myndigheterna behjälpliga, det är sånt här som en branschförening ska arbeta med, säger Bo Ericsson avslutningsvis.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

SFVF i dialog med Skatteverket om hur svartarbete ska stoppas

Volvo Cars levererar tiotusentals självkörande till Uber

MRF lyfter fram bilen och mobiliteten inför valet 2018

Polestar Cyan Racing behåller dubbel VM-ledning

Ny kartläggning: Svarttaxi flyttar till Facebook

Ett smart clip klipper ner monteringstiden

Nyhetsbrev

Helt skilda hållbarhetskrav på olika drivmedel

Arkiv

Polestar ska bygga ny superfabrik i Kina

Internationell fordonsliga sprängd

Din Bil väljer stor nätlösning från IP-Only

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Förra året stals 12 000 bilar - de flesta med bilens egen nyckel

EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

Hela familjen kan provköra framtiden på elbilsmässan

Nu är det dags för p-platsernas AirBNB

Exclusive Cars blir första AEC-återförsäljaren

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Nya lagersatser för Opel på lager!

Exporterad säkerhet - Q & A med Stéphane Legret från Brigade HQ, London

BMW Partikelfilter

Kostnadsfritt lunchseminarium i Jönköping 6 dec

50 nya ABS-ringar

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2017

Saab 9-3 '08 Stötfångare, fram

Hjullager till Volvo

Sänd till en kollega

0.125