Oklara regler om köldmedium äventyrar branschen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 Liten tuva stjälpa stort lass. Ett regelverk som är för hantering av stora mängder styr bilverkstädernas reparationer av små mängder köldmedium. I sin tur är det på väg att “snedvrida” konkurrensen!

-Allt fler verkstäder har kontaktat SFVF om konsekvenserna av Incerts alla krav och att de som utbildar sig i Danmark inte godkänns i Sverige, berättar Bo Ericsson SFVF.

Det fick SFVF tillsammans med Martin Friman från Promeister Academy att uppsöka Naturvårdsverket.

-Tuffare särkrav från Naturvårdsverket får stora konsekvenser. Det är avsevärda kostnader som drabbar verkstäder för att utbilda sig i fyra dagar för att få ansöka om ett företagscertifikat efter godkänt prov. Företagen måste även ansöka om ett företagscertifikat som även det innebär kostnader och förlorad arbetstid. Vi får miljövänligare köldmedium och volymen har gått från 1 kg till 0,5 kg men kraven ökar och det är inte rimligt, anser Ericsson.

Allt fler certifierar sig inte utan köper propan och fyller i bilens ac istället. Det är inte lagligt att fylla i någonting annat än det som bilen är typad med. Inga myndigheter vill “ta I frågan” trots påstötningar till kommuner, polisanmälningar om försäljning av propan och kontakt med myndigheter.

-Tyvärr får det stora konsekvenser när bilen kommer in på en bilverkstad och systemet töms och bilens ac-system kan haverera  eftersom det inte är konstruerat för propan. Det leder till att bilägaren kan få kostnader på över 10000 kronor. Även oskyldiga bilägare kan drabbas då propanen kan föras över från bil till bil genom verkstadens service aggregat. Dessa flaskor med propan säljs till vem som helst på nätet, transporteras i vanliga transportbilar och förvaras sen i tobaksaffärer, ICA butikens varuutlämning o s v. Om dessa människor hade en aning om att dom förvarar explosiva gasflaskor i sina lagerhyllor så skulle dom nog inte tycka det kändes bra. Från myndighetshåll är man delvis medveten om alla problem men för lite görs för att rätta till problemen. För att hjälpa till och öka förståelsen för verkligheten så har vi från branschens sida har vi erbjudit bla Naturvårdsverket Praktisk verkstad som handlar om vår vardag med teknik och materialutvecklingen inklusive ett verkstadsbesök, berättar Bo Ericsson och Martin Friman från Pro Meister Academy.

-Nu påbörjas ett nytt arbete där Naturvårdsverket, Kemikalieinspektionen och MSB kommer mötas. Även tillsynskraven från Naturvårdsverket kommer öka. Vi har många olösta frågor kvar och fler möten kommer ske där SFVF kommer vara myndigheterna behjälpliga, det är sånt här som en branschförening ska arbeta med, säger Bo Ericsson avslutningsvis.

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Älgmagen ger svar om morgondagens bränsle

Nu startar ProMeisters fordonsutbildning

MRF uppvaktar om fjärrdiagnos

Nära 60 procent svenskar intresserade av bildelning

SFVF och Verkstadsföretagarna välkomnar alliansens förslag

1

P-G storfavorit i Kolsvas rekordfält

Ford ger startups 30 000 euro

Arkiv

Danskt automotive-företag startar dotterbolag i Sverige

Många oskyddade trafikanter omkom i julitrafiken

Stor satsning på hantering av kemikalier och dokumentation

Nu backar försäljningen av begagnade bilar

Prefinal för Sportvagnsmästerskapet under Kanonloppet

Marcus Larsson slutar som vice vd för Mekonomen Group

1

SFVF varnar bilägare för åretruntdäck

SEAT-dominans när STCC var tillbaka

Dags att nominera till Initiativpriset 2017

SFVF lanserar en helt ny digital servicebok

Fakta i dieseldebatten

Använd leasingmarknadens definition av normalt slitage vid privatleasing

Självkörande fordon för ett hållbart transportsystem

Mercedes 3D-printar reservdelar i metall

Designskiss på nya Volkswagen T-Roc

Helt ny teknik ska revolutionera bensinmotorn

Allt fler köper nya motorcyklar

Ministern fick en lektion i Godkänd Bilverkstad

Sverige kan exportera regelverksinnovation

MRF vill få stopp på olaglig försäljning av farlig AC-gas

Stora laddhybrider vinnare bland laddbara bilar

Prins Carl Philip vann sin egen tävling igen

4 006 efterlysta bilar under första halvåret

Siemens har ny lösning för inbäddad mjukvara till bilindustrin

VW Group lanserar åtgärdspaket för dieselbilar

Ökad satsning på fordonsutbildning

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Återvunnen fordonsglykol lanseringsklar

Se alla Företagens egna nyheter

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Historic Grand Prix.

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Efterlängtat till Volvo

Huzells och Total Sweden AB ingår samarbetsavtal

Nya bromsok på programmet.

Fordonsmappar från Formac

SMARTREP.INFO - Vi gör det latt att göra det ratt

Utökning i sortiment

Oljeplugg och verktyg till VAG-modeller med plast oljetråg

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Sänd till en kollega

0.152