Så stöldsäkra är 2017 års bilmodeller

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Försäkringsbranschen klassificerar nya bilmodeller på den svenska marknaden efter hur bra stöld- och inbrottsskydd de har. I dagsläget säljs cirka 250 olika bilmodeller i Sverige och av dessa har 161 gått igenom branschens NVSA-kontroller.

- Resultaten visar att 21 procent av dem fått toppresultat medan ett antal andra inte alls klarar kraven, vilket är en försämring jämfört med tidigare år. Det beror framför allt på att de märken som inte ger försäkringsbranschen möjlighet att testa sina bilar nu räknas in i underlaget, men har givits lägsta möjliga gradering, säger Anders Edvardsson, ansvarig för NVSA-normen i Sverige.

NVSA (New Vehicle Security Assessment) är en brittisk norm som ställer upp specifika krav på personbilars konstruktion och utrustning. Den infördes i Sverige 2008, som första land utanför Storbritannien. Här är det de svenska bilförsäkringsbolagen som står bakom NVSA-normen.

När en ny bilmodell kommer ut på den svenska marknaden, stjärngraderas den gällande två olika kriterier: hur inbrottssäker bilen är respektive hur svår den är att stjäla. Klassificeringen görs i två steg. Först gör biltillverkaren en självdeklaration. Därefter görs en efterkontroll av försäkringsbranschen och bilmodellen graderas efter hur väl den fyller normens krav.

Nu har 161 bilmodeller på den svenska marknaden gått igenom NVSA-testerna. Vilka har bäst stöld- och inbrottsskydd? Och vilka klarar inte kraven?

- Volvo befäster sin tätposition tillsammans med Porsche. Audi och Lexus har däremot backat något från de tidigare årens toppresultat, men har rakt igenom godkända bilar. Bakom toppskiktet ligger Volkswagen och Seat på ungefär samma nivå, säger Anders Edvardsson:

- De som däremot behöver förbättra sina modeller på det här området är till exempel Fiat, Dacia, BMW, Mercedes och Mazda.

NVSA-klassificeringen är högintressant för bilköpare, som enkelt kan bedöma hur säkra olika modeller är mot stöld och inbrott. På www.nvsa.se kan man söka på alla testade bilmodeller för att kunna välja en passande modell.

Klassificeringen behövs också för att kunna sätta en rättvis premie på olika fordon. Den påverkar alltså konsumenternas försäkringskostnader. I förlängningen kan NVSA-normens krav också ge mer stöldsäkra bilar.

- Mot bakgrund av alla fördelar som NVSA för med sig, är det mycket beklagligt att exempelvis BMW, Mercedes och Mazda väljer att inte rapportera sina fordon för klassificering, säger Anders Edvardsson.

Försäkringsbranschen anser att det är viktigt att konsumenterna får möjlighet att väga in stöld- och inbrottsskydd vid val av bil.

- Vi har förståelse för att olika märken väljer att gå olika långt i sitt skydd. Men det är ett högst rimligt krav att ge konsumenterna ett bedömningsunderlag när de ska välja bil. Särskilt med tanke på att vissa av de biltillverkare som inte rapporterar sina fordon för klassificering finns bland de mest frekventa i stöldstatistiken, säger Anders Edvardsson:

- De modeller som försäkringsbranschen inte fått möjlighet att NVSA-testa tilldelas lägsta graderingen, en stjärna, i sammanställningen och vi kan inte rekommendera att en konsument som värdesätter ett bra stöldskydd väljer någon av dessa bilmodeller.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Nyhetsbrev

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Arkiv

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Förra året stals 12 000 bilar - de flesta med bilens egen nyckel

EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

Hela familjen kan provköra framtiden på elbilsmässan

Nu är det dags för p-platsernas AirBNB

Exclusive Cars blir första AEC-återförsäljaren

Här kommer (kanske) den nya flygande Volvon

Viktigt att fordonet är strömlöst vid lackering av elfordon

Sveriges bästa station är Rondellen i Falun AB (OKQ8)

Skärpta krav på avgasutsläpp för mopeder

Jonas Ramnek ny chef för BCA Tyskland

300 veckor till elbilens ”tipping point”

Svensk-tysk testbädd för digitaliserad tillverkning

Avslutar jubelsäsongen med ännu en seger

Unik satsning på Fordonsutbildning

Ny motormässa i Malmö – Bilsport Motor Show

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2017

Saab 9-3 '08 Stötfångare, fram

Hjullager till Volvo

Ny drivknut till Opel

Kylvätskan till ALLA bilar

Var försiktig med remspännare från GATES till VAG 1.2, 1.6 och 2.0 TDI-moto...

Nya BMW-axlar

Ljuddämpare till Volkswagen Passat 2.0 TFSi

Sänd till en kollega

0.112