Fortsatt höga utsläpp från nya dieselbilar

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Dieselbilar i den senaste miljöklassen, Euro 6, släpper ut ungefär fem gånger så mycket kväveoxider i verklig körning jämfört med vad lagkravet anger. Det visar en undersökning som IVL Svenska Miljöinstitutet gjort. I studien har avgasutsläppen från över 30 000 bilar mätts ute i Göteborgstrafiken.

– Det här bekräftar vad vi tidigare befarat; att även de senaste dieselbilarna har höga utsläpp av kväveoxider. Det visar att lagstiftningen och tidigare utsläppskontroller tyvärr inte har fungerat som de ska, säger Åke Sjödin, forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Det är första gången som så omfattande mätningar av Euro 6-bilarnas verkliga utsläpp presenteras. IVL har tidigare uppmärksammat problemet med dåliga testcykler, höga utsläpp i verklig körning för dieselbilar och den dåliga luftkvalitet som detta leder till. Ett syfte med studien har därför varit att just utvärdera dieselfordonens verkliga utsläpp, i synnerhet fordon som är klassade enligt utsläppskraven för Euro 5 och Euro 6, eftersom de idag utgör en majoritet av den svenska bilparken. Dieselbilar i dessa miljöklasser står idag för en femtedel av Sveriges totala utsläpp av kväveoxider, ungefär lika mycket som all lastbilstrafik i Sverige släpper ut.

Mätningarna i Göteborg visar samtidigt att det har skett förbättringar med den senaste avgasstandarden, Euro 6. I genomsnitt har utsläppen av kväveoxider i verklig körning minskat med cirka 60 procent för Euro 6 jämfört med tidigare Euroklasser. För till exempel Volkswagen har deras Euro 5-dieselbilar bland de högsta utsläppen medan deras Euro 6-bilar återfinns bland dem som har lägst utsläpp. Även lastbilar och bussar i Euro 6 har betydligt lägre utsläpp än tidigare Euro-klasser.

– Det här kan ändå ses som ett genombrott. Tidigare har vi praktiskt taget inte sett någon förändring i utsläppen mellan avgasstandarden Euro 2 och Euro 5 i verklig körning. Nu ser vi äntligen en minskning med Euro 6-bilarna, även om det är långt kvar innan de möter förväntningarna som ställs av lagkraven, säger Åke Sjödin.

Men fortfarande kör det runt många dieselbilar med högre utsläpp på våra vägar. I studien såg man stora skillnader både mellan olika märken, modeller och individuella fordon. Utsläppen av kväveoxider är också högre vid lägre omgivningstemperatur, vilket är ogynnsamt för Sverige.För Euro 5-bilar handlar det om 60 procent högre utsläpp vid 10 plusgrader jämfört med vid 25 plusgrader.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ARN på skolbänken för att lära sig mer om Praktisk Bilverkstad

Klara Färdiga Kör Du kommer väl till Solvalla?

Kungen överraskade alla – satte sig själv i den autonomt styrda bilen

KBV flyttar fram positionerna

Bosch och Nikola utvecklar framtidens elektriska lastbilar

Olyckor med vildsvin har ökat med 48 procent

Omnicraft reservdelar kommer till Sverige

Arkiv

Öppet brev till den svenska regeringen: Full tillgång till data i fordonet!

Ekström och Audi ett steg närmare mästerskapsseger

Bryntesson och Nilsson erövrade RallyX Nordic-guld i Strängnäs

Kunderna prisar Mekonomen för fjärde året i rad

Att äga en ny Volvo XC40 lika enkelt som att ha en mobiltelefon

Uber och If i partnerskap för innovativ och säker körning

Vi kör bil med en färg som inte matchar personligheten

Felix Rosenqvist förnyar Formel E-kontrakt

Här är nya Volvo XC40 En bil att prenumerera på

BASF investerar i högteknologiska Applied Nano Surfaces Sweden

Anna Nordkvist blir ny förbundsdirektör på Svensk Bilsport

Tvekamp om RallyX Lites-titel i Strängnäs

Framtidsdäck 3D printas efter väder och vind

BIL Sweden om skattehöjningarna i budgeten

2030-sekretariatet kräver tuffare tag

Tjänstebilsexperten: Trängselskatten är mest akut

Dörren till Konkurrensverket på väg att öppnas?

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Se alla Företagens egna nyheter

Nya bromsok på programmet.

Besök oss på Inspirationsdagen 100% verkstad

Total Quartz Ineo Long Life 0W-20 – Högkvalitativ motorolja utvecklad för VW gruppens bilar

- Vi skapar utbildningar beroende på vad kunden efterfrågar

Smörjmedel, lim, rengöringsmedel - kemikalier är mer än du kanske tänker på i första hand

Tråg med växellådsfilter till Porsche!

Drivaxel till Kangoo

Adapter för växellåds-spolning av Volvo!

Isskrapor från Formac

Stödlager till Quattro, 4x4 och 4motion

Nya kolv-kit för växellådan på lager!

Produktnyhet! En motorolja för alla – TOTAL RUBIA TIR 9900 FE 5W-30

Sidospeglar på galwin.se

Ny drivaxel till BMW Z3

Lagersatser Manuella växellådor

Riskbedömning av kemikalier - detta bör du veta

Synkring till BMW växellådan GS6

Monteringskon

DSG-olja med filter

EcoOnline AB och SFVF har inlett ett samarbete - bättre förutsättningarna för kemikaliehantering

Ny EVO-knut

Slutväxel till Volvo XC-modeller AWD

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Hist...

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Sänd till en kollega

0.213