Är svenska förare redo att överge ratten?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I framtiden vill biltillverkarna erbjuda bilar som inte kräver en aktiv förare, men vad tycker egentligen svenskarna om dessa förarlösa bilar? En undersökning från Goodyear och London School of Economics and Political Science visar att strax över en fjärdedel av svenskarna (28%) skulle känna sig bekväma med att dela väg med självkörande bilar. Svenskarna placerar sig också högt när man listar vilka som uppger att de har välvillig inställning till ny teknik.

Många företag experimenterar redan med förarlösa bilar, så kallade AVs (Autonomous Vehicles) och framtiden har ofta porträtterats med just denna typ av bilar. I studien som Goodyear har genomfört tillsammans med London School of Economics and Political Science (LSE) har svenskarnas och tio andra europeiska nationaliteters inställning till förarlösa bilar undersökts.

Studien visar att svenskarna hamnar på tredjeplats över de som har en teknisk optimism. Det framgår också att 44 procent av de svenska respondenterna tror att självstyrande bilar skulle vara säkrare eftersom mänskliga misstag orsakar de flesta trafikolyckorna. Att dela väg med självstyrande bilar innebär dock risker enligt svenskarna, 78 procent instämmer i påståendet ”förarlösa bilar kan krångla”. Svenskarna erkänner samtidigt att de inte vet tillräckligt om förarlösa bilar, det uppger 63 procent.

– Självkörande bilar i trafiken är påväg och att förstå sig på hur förare skulle uppleva att dela vägarna med dessa fordon är av stor vikt. Vi på Goodyear undersöker ämnet för att få en inblick in i framtiden. Vi hoppas att denna information kan komma till god hjälp för alla aktörer som jobbar med detta, säger Jenny Wahlsten, Nordic Marketing Specialist på Goodyear.

Om vi i framtiden inte behöver hålla ögonen på vägen skulle närmare var fjärde svensk (24%) ta tillfället i akt att jobba och desto fler ägna sig åt att koppla av med vänner, familj och fritidsintressen (41%). En majoritet, 81 procent, skulle dock välja att inte fullt släppa kontrollen och då hålla ögonen på både väg och omgivning.

Förtroendet för självstyrande bilar beror till viss del på hur och var de ska användas. Tre av fyra svenskar (77 %) tror att självstyrande bilar skulle klara sig bra på motorvägarna och nästan varannan svensk tror också att självstyrande fordon skulle fungera bra i kollektivtrafiken (48%). Om svenskarna tillåts önska helt fritt gällande förarlösa bilar så hamnar miljövänligheten i topp, det tycker sju av tio (70%). Vad Svenskarna också lockas av är smarta däck som kan läsa av väder- och vägförhållanden (69%) samt att bilen har en internetuppkoppling (49%).

Om studien

Studien är en del av Goodyears ThinkGoodMobility plattform. Den genomfördes genom en kombination av fokusgrupper i fyra europeiska länder med 48 deltagare, och en onlinesurvey med cirka 12 000 respondenter i 11 europeiska länder. Den bygger på den uppmärksammade studien tillsammans med LSE som under 2015 undersökte förares sociala beteenden på vägarna.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Nyhetsbrev

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Arkiv

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Förra året stals 12 000 bilar - de flesta med bilens egen nyckel

EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

Hela familjen kan provköra framtiden på elbilsmässan

Nu är det dags för p-platsernas AirBNB

Exclusive Cars blir första AEC-återförsäljaren

Här kommer (kanske) den nya flygande Volvon

Viktigt att fordonet är strömlöst vid lackering av elfordon

Sveriges bästa station är Rondellen i Falun AB (OKQ8)

Skärpta krav på avgasutsläpp för mopeder

Jonas Ramnek ny chef för BCA Tyskland

300 veckor till elbilens ”tipping point”

Svensk-tysk testbädd för digitaliserad tillverkning

Avslutar jubelsäsongen med ännu en seger

Unik satsning på Fordonsutbildning

Ny motormässa i Malmö – Bilsport Motor Show

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2017

Saab 9-3 '08 Stötfångare, fram

Hjullager till Volvo

Ny drivknut till Opel

Kylvätskan till ALLA bilar

Var försiktig med remspännare från GATES till VAG 1.2, 1.6 och 2.0 TDI-moto...

Nya BMW-axlar

Ljuddämpare till Volkswagen Passat 2.0 TFSi

Sänd till en kollega

0.11