Är svenska förare redo att överge ratten?

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I framtiden vill biltillverkarna erbjuda bilar som inte kräver en aktiv förare, men vad tycker egentligen svenskarna om dessa förarlösa bilar? En undersökning från Goodyear och London School of Economics and Political Science visar att strax över en fjärdedel av svenskarna (28%) skulle känna sig bekväma med att dela väg med självkörande bilar. Svenskarna placerar sig också högt när man listar vilka som uppger att de har välvillig inställning till ny teknik.

Många företag experimenterar redan med förarlösa bilar, så kallade AVs (Autonomous Vehicles) och framtiden har ofta porträtterats med just denna typ av bilar. I studien som Goodyear har genomfört tillsammans med London School of Economics and Political Science (LSE) har svenskarnas och tio andra europeiska nationaliteters inställning till förarlösa bilar undersökts.

Studien visar att svenskarna hamnar på tredjeplats över de som har en teknisk optimism. Det framgår också att 44 procent av de svenska respondenterna tror att självstyrande bilar skulle vara säkrare eftersom mänskliga misstag orsakar de flesta trafikolyckorna. Att dela väg med självstyrande bilar innebär dock risker enligt svenskarna, 78 procent instämmer i påståendet ”förarlösa bilar kan krångla”. Svenskarna erkänner samtidigt att de inte vet tillräckligt om förarlösa bilar, det uppger 63 procent.

– Självkörande bilar i trafiken är påväg och att förstå sig på hur förare skulle uppleva att dela vägarna med dessa fordon är av stor vikt. Vi på Goodyear undersöker ämnet för att få en inblick in i framtiden. Vi hoppas att denna information kan komma till god hjälp för alla aktörer som jobbar med detta, säger Jenny Wahlsten, Nordic Marketing Specialist på Goodyear.

Om vi i framtiden inte behöver hålla ögonen på vägen skulle närmare var fjärde svensk (24%) ta tillfället i akt att jobba och desto fler ägna sig åt att koppla av med vänner, familj och fritidsintressen (41%). En majoritet, 81 procent, skulle dock välja att inte fullt släppa kontrollen och då hålla ögonen på både väg och omgivning.

Förtroendet för självstyrande bilar beror till viss del på hur och var de ska användas. Tre av fyra svenskar (77 %) tror att självstyrande bilar skulle klara sig bra på motorvägarna och nästan varannan svensk tror också att självstyrande fordon skulle fungera bra i kollektivtrafiken (48%). Om svenskarna tillåts önska helt fritt gällande förarlösa bilar så hamnar miljövänligheten i topp, det tycker sju av tio (70%). Vad Svenskarna också lockas av är smarta däck som kan läsa av väder- och vägförhållanden (69%) samt att bilen har en internetuppkoppling (49%).

Om studien

Studien är en del av Goodyears ThinkGoodMobility plattform. Den genomfördes genom en kombination av fokusgrupper i fyra europeiska länder med 48 deltagare, och en onlinesurvey med cirka 12 000 respondenter i 11 europeiska länder. Den bygger på den uppmärksammade studien tillsammans med LSE som under 2015 undersökte förares sociala beteenden på vägarna.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Danskt automotive-företag startar dotterbolag i Sverige

Många oskyddade trafikanter omkom i julitrafiken

Stor satsning på hantering av kemikalier och dokumentation

Nu backar försäljningen av begagnade bilar

Prefinal för Sportvagnsmästerskapet under Kanonloppet

Marcus Larsson slutar som vice vd för Mekonomen Group

1

SFVF varnar bilägare för åretruntdäck

Arkiv

SEAT-dominans när STCC var tillbaka

Dags att nominera till Initiativpriset 2017

SFVF lanserar en helt ny digital servicebok

Fakta i dieseldebatten

Använd leasingmarknadens definition av normalt slitage vid privatleasing

Självkörande fordon för ett hållbart transportsystem

Mercedes 3D-printar reservdelar i metall

Designskiss på nya Volkswagen T-Roc

Helt ny teknik ska revolutionera bensinmotorn

Allt fler köper nya motorcyklar

Ministern fick en lektion i Godkänd Bilverkstad

Sverige kan exportera regelverksinnovation

MRF vill få stopp på olaglig försäljning av farlig AC-gas

Stora laddhybrider vinnare bland laddbara bilar

Prins Carl Philip vann sin egen tävling igen

4 006 efterlysta bilar under första halvåret

Siemens har ny lösning för inbäddad mjukvara till bilindustrin

VW Group lanserar åtgärdspaket för dieselbilar

Ökad satsning på fordonsutbildning

Dubbelseger och hat-trick för Johan Kristoffersson

Försäljningen av begagnade personbilar ökade med 0,9 % i juli

Mats Jonsson vann Midnattssolsrallyt 2017

Porsche återkallar 21 500 Cayenne Diesel

Räddningstjänst och polis kallade in SFVF för att få information om gasfordon

SKF och BMW når uppgörelse i legal tvist

Ett ePrix i Göteborg är bra för fordonsindustrin

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Återvunnen fordonsglykol lanseringsklar

Se alla Företagens egna nyheter

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Historic Grand Prix.

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Efterlängtat till Volvo

Huzells och Total Sweden AB ingår samarbetsavtal

Nya bromsok på programmet.

Fordonsmappar från Formac

SMARTREP.INFO - Vi gör det latt att göra det ratt

Utökning i sortiment

Oljeplugg och verktyg till VAG-modeller med plast oljetråg

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Sänd till en kollega

0.161