Siemens har ny lösning för inbäddad mjukvara till bilindustrin

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Siemens nya lösning för integrerade mjukvara för bilindustrin kan hantera flera av de kritiska utmaningarna för produktutveckling när vi nu kan se en explosiv tillväxt av inbäddad programvara i dagens alltmer sofistikerade bilar. Genom att integrera application lifecycle management (ALM)  med mjukvara för product lifecycle management (PLM), erbjuder Siemens en lösning för bilindustrin som kan hantera de olika livscyklerna hos elektro-mekaniska system och utveckla programvara som används för att styra dessa fysiska system.

Tack vare denna lösning kan bilföretagen förbättra mjukvarans funktionalitet och spårbarhet samtidigt som produktkvaliteten förbättras och de kan minska antalet mjukvarurelaterade återkallelser. Dagens tekniknyhet är den första i en rad tekniknyheter från Simenes PLM Software som rör Digital Enterprise Industry Solutions

-Allteftersom bilarna blir mer sofistikerade - med funktioner som kollisionsavvikelse, automatisk parkering och funktioner för självstyrande autonoma fordon - kommer behovet av programvara som kan styra dessa funktioner att öka. Detta resulterar i ökade utmaningar för produktutvecklingen, säger Dave Lauzun, vice vd för Automotive & Transportation, på Siemens PLM Software. Genom att integrera ALM och dess förmåga att hantera processen för utvecklingen av den inbyggda mjukvaran, med PLMs kapacitet att hantera fysiska system, erbjuder Siemens ett sätt för fordonsföretag att snabbt och effektivt utveckla de robusta och högkvalitativa mechatroniska systemen som kommer att driva utvecklingen av framtidens fordon.

Det är en stor utmaning för dagens bilföretag att hantera utvecklingen av inbyggd mjukvara när den är så nära synkroniserad med utvecklingen av fysiska system. På grund av sin natur följer ju produktteknik och mjukvaruutveckling i sig olika utvecklingslivscykler. Programutveckling hanteras separat, och gränssnittsvalidering med hårdvara görs endast vid fördefinierade kontrollpunkter. I en tid med smarta anslutna bilar blir växelverkan mellan mjukvara och fysiska system alltmer komplexa och tydliggör bristerna i nuvarande processer, verktyg och metoder. En digital tvilling till fordonssystemen som kan representera det fullständiga fysiska och digitala beteendet hos dagens IoT-anslutna bilar är nödvändig för att förverkliga innovationer.

-Utveckling av inbäddad mjukvara i kombination med andra designdiscipliner, är nyckeln till smarta produkter, smarta fordonssystem och smart produktutveckling, säger André Girard, analytiker från VDC Research med fokus på  IoT och Embedded Technology.

Siemens lösning för integrerad mjukvara för bilindustrin tar äntligen utvecklingen av inbyggd mjukvara till sin rätta plats som en integrerad del av hela produktlivscykeln. Det här är viktigt för att bilföretagen ska kunna hantera en snabbt växande teknik, vilket ger ökad smidighet i produktutvecklingen inom fordonsindustrin. 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Nyhetsbrev

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Arkiv

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Förra året stals 12 000 bilar - de flesta med bilens egen nyckel

EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

Hela familjen kan provköra framtiden på elbilsmässan

Nu är det dags för p-platsernas AirBNB

Exclusive Cars blir första AEC-återförsäljaren

Här kommer (kanske) den nya flygande Volvon

Viktigt att fordonet är strömlöst vid lackering av elfordon

Sveriges bästa station är Rondellen i Falun AB (OKQ8)

Skärpta krav på avgasutsläpp för mopeder

Jonas Ramnek ny chef för BCA Tyskland

300 veckor till elbilens ”tipping point”

Svensk-tysk testbädd för digitaliserad tillverkning

Avslutar jubelsäsongen med ännu en seger

Unik satsning på Fordonsutbildning

Ny motormässa i Malmö – Bilsport Motor Show

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2017

Saab 9-3 '08 Stötfångare, fram

Hjullager till Volvo

Ny drivknut till Opel

Kylvätskan till ALLA bilar

Var försiktig med remspännare från GATES till VAG 1.2, 1.6 och 2.0 TDI-moto...

Nya BMW-axlar

Ljuddämpare till Volkswagen Passat 2.0 TFSi

Sänd till en kollega

0.128