Sverige kan exportera regelverksinnovation

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I dagsläget ligger juridiken, regelverket för fordonstrafik, efter den tekniska utvecklingen. Men tack vare det pågående svenska arbetet kring ett regelverk för autonom körning och uppkopplade fordon, kan Sverige bli ett föregångsland med specialkompetens inom policyområdet som dessutom kan utvecklas med fler fackområden.

– Regelverksinnovation kan bli en ny svensk kunskapsexport, men för att verkligen nå dit borde regelverksinnovation bli en del av den samlade satsningen inom strategisk fordonsforskning och innovation, menar Kent Eric Lång, RISE Viktoria, och  Fredrik Sidahl, FKG-Fordonskomponentgruppen, i ett debattinlägg adresserat till närings- och innovationsminister Mikael Damberg:

 ”Sverige har, tack vare vår stora och framgångsrika fordonsbransch mycket goda möjligheter att etablera sig som ett världsledande kluster för elvägar, autonoma fordon, mobilitetstjänster av olika slag, och integration av dessa i marknadsrealistiska miljöer”, menar de båda debattörerna.

 – Det bygger dock på att offentlig sektor medverkar som aktör i själva klustret eftersom “policy-labb” blir en fundamentalt viktig del av testmiljön för nya mobilitetstjänster och för autonoma fordon samt hållbara transportsystem. Önskvärt är att detta inte enbart sker på lokal och regional nivå utan även på nationell nivå eftersom förändringar i policys och regelverk kan behöva ske på samtliga dessa nivåer för att marknadsrealistiska tester skall bli möjliga, säger Lång och Sidahl gemensamt.

Som ett exempel nämner de fjolårets statliga taxiutredning. Ur ett hållbarhetsperspektiv är det bättre om det är fler som åker i varje bil. Digitaliseringen gör att gränsen mellan taxi, kollektivtrafik och samåkning suddas ut. Utredaren lämnar därför ett antal förslag för att förtydliga gränsen.

– Tänk om infrastrukturministern då sagt att vi skall underlätta försök tillsammans med marknadens aktörer för att utveckla konkurrensneutrala och såväl socialt som ekonomiskt hållbara regelverk. Regler som ökar tillgänglighet och minskar miljöpåverkan från transporterna genom ökad samåkning. Utredningen har redan identifierat ett antal problemområden och gränsdragningar, berättar Kent Eric Lång och fortsätter:

– Genom försök kan vi se vad som är verkliga problem och försöka lösa dessa istället, samtidigt som vi utvecklar nyttiga tjänster. Om regelverken är hanterbara och nyttiga kan andra länder kopiera oss. Utan regelverksinnovation hämmas utvecklingen eller så tas myndigheterna på sängen med ofta negativa effekter.

Därför förordar debattörerna från RISE Viktoria och FKG en svensk strategisk satsning på att utveckla området regelverksinnovation. Detta med målet att vidga det samlade innehållet i svensk fordonsexport med kvalificerade tjänster.

 

https://www.nyteknik.se/opinion/gor-sverige-till-en-testbadd-for-ny-hallbar-mobilitet-6861684

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Nyhetsbrev

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Arkiv

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Förra året stals 12 000 bilar - de flesta med bilens egen nyckel

EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

Hela familjen kan provköra framtiden på elbilsmässan

Nu är det dags för p-platsernas AirBNB

Exclusive Cars blir första AEC-återförsäljaren

Här kommer (kanske) den nya flygande Volvon

Viktigt att fordonet är strömlöst vid lackering av elfordon

Sveriges bästa station är Rondellen i Falun AB (OKQ8)

Skärpta krav på avgasutsläpp för mopeder

Jonas Ramnek ny chef för BCA Tyskland

300 veckor till elbilens ”tipping point”

Svensk-tysk testbädd för digitaliserad tillverkning

Avslutar jubelsäsongen med ännu en seger

Unik satsning på Fordonsutbildning

Ny motormässa i Malmö – Bilsport Motor Show

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2017

Saab 9-3 '08 Stötfångare, fram

Hjullager till Volvo

Ny drivknut till Opel

Kylvätskan till ALLA bilar

Var försiktig med remspännare från GATES till VAG 1.2, 1.6 och 2.0 TDI-moto...

Nya BMW-axlar

Ljuddämpare till Volkswagen Passat 2.0 TFSi

Sänd till en kollega

0.138