Sverige kan exportera regelverksinnovation

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

I dagsläget ligger juridiken, regelverket för fordonstrafik, efter den tekniska utvecklingen. Men tack vare det pågående svenska arbetet kring ett regelverk för autonom körning och uppkopplade fordon, kan Sverige bli ett föregångsland med specialkompetens inom policyområdet som dessutom kan utvecklas med fler fackområden.

– Regelverksinnovation kan bli en ny svensk kunskapsexport, men för att verkligen nå dit borde regelverksinnovation bli en del av den samlade satsningen inom strategisk fordonsforskning och innovation, menar Kent Eric Lång, RISE Viktoria, och  Fredrik Sidahl, FKG-Fordonskomponentgruppen, i ett debattinlägg adresserat till närings- och innovationsminister Mikael Damberg:

 ”Sverige har, tack vare vår stora och framgångsrika fordonsbransch mycket goda möjligheter att etablera sig som ett världsledande kluster för elvägar, autonoma fordon, mobilitetstjänster av olika slag, och integration av dessa i marknadsrealistiska miljöer”, menar de båda debattörerna.

 – Det bygger dock på att offentlig sektor medverkar som aktör i själva klustret eftersom “policy-labb” blir en fundamentalt viktig del av testmiljön för nya mobilitetstjänster och för autonoma fordon samt hållbara transportsystem. Önskvärt är att detta inte enbart sker på lokal och regional nivå utan även på nationell nivå eftersom förändringar i policys och regelverk kan behöva ske på samtliga dessa nivåer för att marknadsrealistiska tester skall bli möjliga, säger Lång och Sidahl gemensamt.

Som ett exempel nämner de fjolårets statliga taxiutredning. Ur ett hållbarhetsperspektiv är det bättre om det är fler som åker i varje bil. Digitaliseringen gör att gränsen mellan taxi, kollektivtrafik och samåkning suddas ut. Utredaren lämnar därför ett antal förslag för att förtydliga gränsen.

– Tänk om infrastrukturministern då sagt att vi skall underlätta försök tillsammans med marknadens aktörer för att utveckla konkurrensneutrala och såväl socialt som ekonomiskt hållbara regelverk. Regler som ökar tillgänglighet och minskar miljöpåverkan från transporterna genom ökad samåkning. Utredningen har redan identifierat ett antal problemområden och gränsdragningar, berättar Kent Eric Lång och fortsätter:

– Genom försök kan vi se vad som är verkliga problem och försöka lösa dessa istället, samtidigt som vi utvecklar nyttiga tjänster. Om regelverken är hanterbara och nyttiga kan andra länder kopiera oss. Utan regelverksinnovation hämmas utvecklingen eller så tas myndigheterna på sängen med ofta negativa effekter.

Därför förordar debattörerna från RISE Viktoria och FKG en svensk strategisk satsning på att utveckla området regelverksinnovation. Detta med målet att vidga det samlade innehållet i svensk fordonsexport med kvalificerade tjänster.

 

https://www.nyteknik.se/opinion/gor-sverige-till-en-testbadd-for-ny-hallbar-mobilitet-6861684

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Danskt automotive-företag startar dotterbolag i Sverige

Många oskyddade trafikanter omkom i julitrafiken

Stor satsning på hantering av kemikalier och dokumentation

Nu backar försäljningen av begagnade bilar

Prefinal för Sportvagnsmästerskapet under Kanonloppet

Marcus Larsson slutar som vice vd för Mekonomen Group

1

SFVF varnar bilägare för åretruntdäck

Arkiv

SEAT-dominans när STCC var tillbaka

Dags att nominera till Initiativpriset 2017

SFVF lanserar en helt ny digital servicebok

Fakta i dieseldebatten

Använd leasingmarknadens definition av normalt slitage vid privatleasing

Självkörande fordon för ett hållbart transportsystem

Mercedes 3D-printar reservdelar i metall

Designskiss på nya Volkswagen T-Roc

Helt ny teknik ska revolutionera bensinmotorn

Allt fler köper nya motorcyklar

Ministern fick en lektion i Godkänd Bilverkstad

Sverige kan exportera regelverksinnovation

MRF vill få stopp på olaglig försäljning av farlig AC-gas

Stora laddhybrider vinnare bland laddbara bilar

Prins Carl Philip vann sin egen tävling igen

4 006 efterlysta bilar under första halvåret

Siemens har ny lösning för inbäddad mjukvara till bilindustrin

VW Group lanserar åtgärdspaket för dieselbilar

Ökad satsning på fordonsutbildning

Dubbelseger och hat-trick för Johan Kristoffersson

Försäljningen av begagnade personbilar ökade med 0,9 % i juli

Mats Jonsson vann Midnattssolsrallyt 2017

Porsche återkallar 21 500 Cayenne Diesel

Räddningstjänst och polis kallade in SFVF för att få information om gasfordon

SKF och BMW når uppgörelse i legal tvist

Ett ePrix i Göteborg är bra för fordonsindustrin

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Återvunnen fordonsglykol lanseringsklar

Se alla Företagens egna nyheter

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Historic Grand Prix.

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Efterlängtat till Volvo

Huzells och Total Sweden AB ingår samarbetsavtal

Nya bromsok på programmet.

Fordonsmappar från Formac

SMARTREP.INFO - Vi gör det latt att göra det ratt

Utökning i sortiment

Oljeplugg och verktyg till VAG-modeller med plast oljetråg

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Sänd till en kollega

0.33