Självkörande fordon för ett hållbart transportsystem

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det råder ingen tvekan om att automatiseringen kommer att fortsätta och det är viktigt att Trafikverket har en aktiv roll, inte bara att följa utan också för att påverka utvecklingen.

Trafikverket är involverade i många olika initiativ som studerar automation. Drive Me och AutoFreight är två exempel. Syftet är att öka förståelsen för vilken roll självkörande fordon har i ett hållbart transportsystem och hur det påverkar Trafikverkets planering och prognoser. Men vi har också ett uppdrag att vara proaktiva och nytänkande för att styra utvecklingen av transportsystemet i en miljömässigt och socialt hållbar riktning.

Fyra framtidsscenarier

KTH har tillsammans med VTI och en expertgrupp med representanter från omkring 20 olika organisationer, där Trafikverket ingår, tagit fram fyra scenarier för situationen i Sverige år 2030 och utvecklingen av självkörande fordon. I  rapporten "Framtidsscenarier för självkörande fordon på väg" ges framtidsbilder för utvecklingen av självkörande fordon i Sverige 2030 med utblick mot 2050.

Två stora osäkerheter ligger till grund för scenariobeskrivningar:

  • Kommer människor att omfamna delningsekonomin eller inte (konsumtion av tjänster snarare än ägande) och i vilken mån återspeglar det sig i de mobilitetslösningar som slår igenom.
  • Kommer de ambitiösa mål som politik och institutioner har för att förändra samhället också åtföljs av nya lösningar och tänkanden eller fortsätter det mesta att göras inom ramen för dagens strukturer (såväl svenska om internationella).

De fyra scenarierna är i korthet:

  • Same, same, but different – Ett scenario där samhällsbyggnadspolitiken är proaktiv och nytänkande, men människor har inte anammat nya delade lösningar.
  • Sharing is the new black – Ett scenario där samhällsbyggnadspolitiken är proaktiv och nytänkande och människor har anammat nya delade lösningar.
  • Follow the path – Ett business-as-usual-scenario där samhällsbyggnadspolitiken är ambitiös men långsam och människor inte har anammat nya delade lösningar.
  • What you need is what you get – Ett scenario där samhällsbyggnadspolitiken är ambitiös men långsam, men människor har anammat nya delade lösningar.

I scenario 3 och 4, där politiken är långsam, visar framtidsbilderna på en stor risk för att biltrafikträngseln ökar och att landsbygd, småstäder och ytterförorter halkar efter och inte får någon större del av nyttorna med självkörande fordon.

– Rapporten visar på vikten av en proaktiv transport- och samhällsbyggnadspolitik för att styra utvecklingen av självkörande fordon i en miljömässigt och socialt hållbar riktning. Vi behöver ta fram och jobba med olika incitament och vi behöver bidra till att skapa acceptans från trafikanter och resenärer för dessa typer av lösningar. Det är också viktigt att vi har en stark samverkan mellan industri, samhälle och forskare och det har vi bland annat utifrån vår plattform för forskning och innovation (FoI), säger Hamid Zarghampour, projektledare för Drive Me.

Fortsatt arbete

Den framtagna scenariostudien utgör ett underlag i Trafikverkets arbete för att bättre förstå möjliga konsekvenser för utvecklingen av transporter, vilka effekter automatiseringen och digitaliseringen kommer få på trafikflöden, trängsel, val av färdmedel etc. och vilka behov som uppstår när det gäller fysisk och digital infrastruktur.

För att förstå konsekvenserna och effekterna av självkörande fordon på systemnivå behöver också ett antal piloter genomföras i verklig miljö. Därför ska projektet också ge förslag på pilotprojekt till åtgärdsplaneringen 2018-2029.

Analysen av systemeffekter utgår från Trafikverkets leveranskvaliteter:

  • Punktlighet
  • Kapacitet
  • Robusthet
  • Användbarhet
  • Säkerhet

Hälsa och miljö



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

SFVF varnar bilägare i dessa ”hjuletider”

Tesla kommer med en ny sportbil

STCC-kalendern 2018 är klar

18 personer omkom i oktobertrafiken på väg

Ny succé för danska FTZ-mässan

Verkstäder och bilföretag slarvar med nyckelförvaring

Nyhetsbrev

Rekordförsäljning av dieselbilar i Sverige

Arkiv

Fords tillverkningsprocesser implementeras inom cancervården

FKG vill ha nya program för leverantörsindustrin

Förra året stals 12 000 bilar - de flesta med bilens egen nyckel

EU-kommissionens förslag till utsläppsregler för nya bilar

Hela familjen kan provköra framtiden på elbilsmässan

Nu är det dags för p-platsernas AirBNB

Exclusive Cars blir första AEC-återförsäljaren

Här kommer (kanske) den nya flygande Volvon

Viktigt att fordonet är strömlöst vid lackering av elfordon

Sveriges bästa station är Rondellen i Falun AB (OKQ8)

Skärpta krav på avgasutsläpp för mopeder

Jonas Ramnek ny chef för BCA Tyskland

300 veckor till elbilens ”tipping point”

Svensk-tysk testbädd för digitaliserad tillverkning

Avslutar jubelsäsongen med ännu en seger

Unik satsning på Fordonsutbildning

Ny motormässa i Malmö – Bilsport Motor Show

Ny parkeringsvärmare för 230 V

Försäljningen av drivmedel sjönk under september

Ett viktigt steg framåt om bilens digitala innehåll

Saabs konkursbo vann i hovrätten

Avancerad teknologi bakom nya F-serien från ABS Wheels

Ewa Björling ny styrelseordförande i SPBI

Se alla Företagens egna nyheter

Män, yrke och cancer - Movemberkampanj

Var uppmärksam när länkarmens spindelled ersätts

Värmefläktar, motstånd och regulatorer.

Vintern är hård för bilens gasfjädrar

Däcketiketter från Formac

Nytt centrum som ska hjälpa företag att byta ut farliga ämnen

Ny avgaskylare

Upptäck faran i tid med nytt Radarsystem från Brigade

Har du försett dig med länkarmar till några av de mest populära bilmodellerna?

Läcksökningslampa

Gör service på automatlådor med Motorvac III ATF-Exchanger

Klistervikter framtagna och anpassade för det nordiska klimatet.

I kamp för fri data tillgång och fri konkurrens

Servicestation ASC 5300 G

Växellådsdelar till amerikanska entusiastbilar!

Den kompletta lösningen från en och samma källa

När felkoder inte är entydiga, görs reservdelen ofta till syndabock

LISTA: Sveriges bästa bilverkstäder 2017

Saab 9-3 '08 Stötfångare, fram

Hjullager till Volvo

Ny drivknut till Opel

Kylvätskan till ALLA bilar

Var försiktig med remspännare från GATES till VAG 1.2, 1.6 och 2.0 TDI-moto...

Nya BMW-axlar

Ljuddämpare till Volkswagen Passat 2.0 TFSi

Sänd till en kollega

0.142