Självkörande fordon för ett hållbart transportsystem

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Det råder ingen tvekan om att automatiseringen kommer att fortsätta och det är viktigt att Trafikverket har en aktiv roll, inte bara att följa utan också för att påverka utvecklingen.

Trafikverket är involverade i många olika initiativ som studerar automation. Drive Me och AutoFreight är två exempel. Syftet är att öka förståelsen för vilken roll självkörande fordon har i ett hållbart transportsystem och hur det påverkar Trafikverkets planering och prognoser. Men vi har också ett uppdrag att vara proaktiva och nytänkande för att styra utvecklingen av transportsystemet i en miljömässigt och socialt hållbar riktning.

Fyra framtidsscenarier

KTH har tillsammans med VTI och en expertgrupp med representanter från omkring 20 olika organisationer, där Trafikverket ingår, tagit fram fyra scenarier för situationen i Sverige år 2030 och utvecklingen av självkörande fordon. I  rapporten "Framtidsscenarier för självkörande fordon på väg" ges framtidsbilder för utvecklingen av självkörande fordon i Sverige 2030 med utblick mot 2050.

Två stora osäkerheter ligger till grund för scenariobeskrivningar:

  • Kommer människor att omfamna delningsekonomin eller inte (konsumtion av tjänster snarare än ägande) och i vilken mån återspeglar det sig i de mobilitetslösningar som slår igenom.
  • Kommer de ambitiösa mål som politik och institutioner har för att förändra samhället också åtföljs av nya lösningar och tänkanden eller fortsätter det mesta att göras inom ramen för dagens strukturer (såväl svenska om internationella).

De fyra scenarierna är i korthet:

  • Same, same, but different – Ett scenario där samhällsbyggnadspolitiken är proaktiv och nytänkande, men människor har inte anammat nya delade lösningar.
  • Sharing is the new black – Ett scenario där samhällsbyggnadspolitiken är proaktiv och nytänkande och människor har anammat nya delade lösningar.
  • Follow the path – Ett business-as-usual-scenario där samhällsbyggnadspolitiken är ambitiös men långsam och människor inte har anammat nya delade lösningar.
  • What you need is what you get – Ett scenario där samhällsbyggnadspolitiken är ambitiös men långsam, men människor har anammat nya delade lösningar.

I scenario 3 och 4, där politiken är långsam, visar framtidsbilderna på en stor risk för att biltrafikträngseln ökar och att landsbygd, småstäder och ytterförorter halkar efter och inte får någon större del av nyttorna med självkörande fordon.

– Rapporten visar på vikten av en proaktiv transport- och samhällsbyggnadspolitik för att styra utvecklingen av självkörande fordon i en miljömässigt och socialt hållbar riktning. Vi behöver ta fram och jobba med olika incitament och vi behöver bidra till att skapa acceptans från trafikanter och resenärer för dessa typer av lösningar. Det är också viktigt att vi har en stark samverkan mellan industri, samhälle och forskare och det har vi bland annat utifrån vår plattform för forskning och innovation (FoI), säger Hamid Zarghampour, projektledare för Drive Me.

Fortsatt arbete

Den framtagna scenariostudien utgör ett underlag i Trafikverkets arbete för att bättre förstå möjliga konsekvenser för utvecklingen av transporter, vilka effekter automatiseringen och digitaliseringen kommer få på trafikflöden, trängsel, val av färdmedel etc. och vilka behov som uppstår när det gäller fysisk och digital infrastruktur.

För att förstå konsekvenserna och effekterna av självkörande fordon på systemnivå behöver också ett antal piloter genomföras i verklig miljö. Därför ska projektet också ge förslag på pilotprojekt till åtgärdsplaneringen 2018-2029.

Analysen av systemeffekter utgår från Trafikverkets leveranskvaliteter:

  • Punktlighet
  • Kapacitet
  • Robusthet
  • Användbarhet
  • Säkerhet

Hälsa och miljö



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Danskt automotive-företag startar dotterbolag i Sverige

Många oskyddade trafikanter omkom i julitrafiken

Stor satsning på hantering av kemikalier och dokumentation

Nu backar försäljningen av begagnade bilar

Prefinal för Sportvagnsmästerskapet under Kanonloppet

Marcus Larsson slutar som vice vd för Mekonomen Group

1

SFVF varnar bilägare för åretruntdäck

Arkiv

SEAT-dominans när STCC var tillbaka

Dags att nominera till Initiativpriset 2017

SFVF lanserar en helt ny digital servicebok

Fakta i dieseldebatten

Använd leasingmarknadens definition av normalt slitage vid privatleasing

Självkörande fordon för ett hållbart transportsystem

Mercedes 3D-printar reservdelar i metall

Designskiss på nya Volkswagen T-Roc

Helt ny teknik ska revolutionera bensinmotorn

Allt fler köper nya motorcyklar

Ministern fick en lektion i Godkänd Bilverkstad

Sverige kan exportera regelverksinnovation

MRF vill få stopp på olaglig försäljning av farlig AC-gas

Stora laddhybrider vinnare bland laddbara bilar

Prins Carl Philip vann sin egen tävling igen

4 006 efterlysta bilar under första halvåret

Siemens har ny lösning för inbäddad mjukvara till bilindustrin

VW Group lanserar åtgärdspaket för dieselbilar

Ökad satsning på fordonsutbildning

Dubbelseger och hat-trick för Johan Kristoffersson

Försäljningen av begagnade personbilar ökade med 0,9 % i juli

Mats Jonsson vann Midnattssolsrallyt 2017

Porsche återkallar 21 500 Cayenne Diesel

Räddningstjänst och polis kallade in SFVF för att få information om gasfordon

SKF och BMW når uppgörelse i legal tvist

Ett ePrix i Göteborg är bra för fordonsindustrin

Försäljningen av drivmedel sjönk under första halvåret 2017

Fords transportbilar firar 100 år

Återvunnen fordonsglykol lanseringsklar

Se alla Företagens egna nyheter

För fjärde året i rad medverkar TOTAL som sponsorpartner på Copenhagen Historic Grand Prix.

Nya hjullager

Drivknut till Kia och Hyundai

Över 100 nya drivaxlar

Toyota Land Cruiser drivknut

Efterlängtat till Volvo

Huzells och Total Sweden AB ingår samarbetsavtal

Nya bromsok på programmet.

Fordonsmappar från Formac

SMARTREP.INFO - Vi gör det latt att göra det ratt

Utökning i sortiment

Oljeplugg och verktyg till VAG-modeller med plast oljetråg

Avtäckningstäcke i hög kvalité!

LISTA: Stor skillnad i servicekostnader bland Sveriges mest sålda bilar 2016

Partikelfilter Volvo S80 2.4 TD

Partikelfilter Mercedes E220 CDI

Partikelfilter Peugeot 2008 1.4 Hdi

Ännu ett nytt stödlager

Partikelfilter Lexus IS220

Partikelfilter Jaguar XF 3.0

Saab 9-3 '08 Facelift Stötfångare, fram

Kia Motors Sweden AB och Total Sweden AB ingår i nytt lokalt avtal

Deldo är en integrerad leverantör till Eontyre

Galwin Bildelar, först med det nyaste inom belysning.

Ny transmissionsolja

Sänd till en kollega

0.161