23948sdkhjf

Ford har minskat fabrikernas koldioxidutsläpp

Ford släpper nu sin årliga hållbarhetsredovisning som bland annat visar att företaget mer än halverat sin vattenförbrukning sedan år 2000 och minskat koldioxidutsläppen från biltillverkningen med 31 procent sedan 2006. Det är 18:e året som Ford publicerar sin hållbarhetsredovisning, som initierades av Bill Ford, barnbarnsbarn till Henry Ford.

För 18:e gången i ordningen har bilföretaget Ford nu släppt sin årliga hållbarhetsredovisning. Rapporten presenterar Fords arbete och resultat med hållbara lösningar för sin produktion och hjälper till att belysa miljöpåverkan och etiska aspekter av tillverkningen av varje fordon.

– Vi har kommit en bra bit på väg, och vi har en lång väg kvar. Det är helt enkelt vår skyldighet att lämna den här världen lite bättre än vi fann den, säger Bill Ford, barnbarnsbarn till Henry Ford och initiativtagare till hållbarhetsredovisningen, i samband med offentliggörandet av årets redovisning.

I hållbarhetsredovisningen finns bland annat fullständiga siffror för Fords totala koldioxidutsläpp och vattenanvändning. Statistiken visar att Ford de senaste tio åren minskat sitt totala koldioxidutsläpp med 31 procent, trots att antalet tillverkade bilar gått upp. 2016 släppte Ford ut 690 kilo koldioxid per tillverkat fordon.

3,7 kubikmeter vatten per fordon – ner 13 procent på fyra år År 2000 påbörjades resan mot att inte förbruka något dricksvatten alls i bilproduktionen, utan istället driva till exempel kylanläggningar på regnvatten. 16 år senare har vattenanvändandet minskat med 61 procent, alltså nästan två tredjedelar. 2016 användes 3,7 kubikmeter vatten per fordon. 2012 var siffran 4,23 kubikmeter.

– Vi arbetar ständigt med att göra det rätta för våra kunder, våra samhällen och vår gemensamma planet. Genom att hållbarhetstänket finns integrerat i hela verksamheten bäddar vi in hållbarhetslösningar i alla delar av företaget och vår leverantörskedja, för att hjälpa till att göra människors liv bättre, säger Kim Pittel, chef för hållbarhet, miljö och säkerhet på Ford.

Under de senaste åren har Ford också forskat för att få fram nya, förnybara material till biltillverkningen. Bland annat har företaget forskat med bambu och rester av Agave-plantan efter tequilatillverkning. Redan 2007 började Ford tillverka skumplast av sojabönor, vilket sparat hisnande 1,4 miljarder kilo koldioxid från att släppas ut i atmosfären. Det motsvarar att köra runt jorden 350 000 gånger med en Ford Fiesta.

Hållbarhetsredovisningen använder sig framför allt av sju olika mätvärden för att skapa jämförbarhet från år till år: fordonssäkerhet, genomsnittlig bränsleförbrukning, koldioxidutsläpp i tillverkningen, vattenanvändning, antal underleverantörer som genomgått hållbarhetsutbildning, personalnöjdhet och vinst före skatt. 2016 innebar förbättringar på alla mätvärden utom genomsnittlig bränsleförbrukning och vinst. Trots att den kombinerade bränsleförbrukningen sänkts med 10 procent sedan 2009 har den genomsnittliga bränsleförbrukningen per fordon ökat något – sedan 2015 från 7,84 till 7,89 liter per 10 mil. Det beror på att efterfrågan på transportbilar och lastbilar ökat mer än på personbilar.

Deltagande i företagsallians för vatten- och klimatfrågor Ford har under de senaste två årtiondena arbetat med en rad större organisationer för att öka sin kunskap rörande miljöfrågor och hållbarhet. Ett exempel är företagets nyligen tecknade medlemskap med ”Business Alliance for Water and Climate”, en koalition med bland annat FN där deltagarna tillsammans skapat ett program för att hjälpa företag bli vattenambassadörer, så kallade ”Water stewards”. Ford har sedan år 2000 minskat sin egen vattenanvändning med över 61 procent, och har ett långsiktigt mål att aldrig använda dricksvatten till sin produktion. Ett exempel där företaget arbetat hårt med att minska sin vattenanvändning är fabriken Ford Dagenham i Storbritannien, där företagets nya 2,0-liters EcoBlue dieselmotor produceras. Här har Ford minskat sin vattenanvändning och energikonsumtion med över 50 procent per byggd motor, vilket är en av de lägsta siffrorna hos Fords fabriker i världen.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078