Ekblom med öppet sinne och tung gasfot

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Inför näst sista STCC-deltävlingen på Anderstorp har Fredrik Ekblom 40 poäng att ta in på täten, men Volkswagen Dealer Teams guldhopp ser positivt på uppdraget.

- Jag åker dit med öppet sinne och tung gasfot. Med lite tur kan vi leda mästerskapet efter helgen.

Ekblom har varit en mycket pålitlig poängplockare hittills under säsongen med tretton pallplatser på femton försök, efter att ha hoppat in med kort varsel alldeles före säsongsstart.

- Jag är lite förvånad faktiskt. Det har gått fantastiskt bra, säger Ekblom, som snabbt hittade rätt i den Volkswagen Golf GTI TCR som Kristoffersson Motorsport erbjöd.

- Den har bra balans och är lättkörd.

Men inför helgens drabbning på klassiska Anderstorp Raceway slänger den trefaldige STCC-mästaren in en liten brasklapp.

- Rent krasst borde Anderstorp och Mantorp, med långa rakor och svepande kurvor, passa oss sämst, men hittar man rätt med set-upen så kan man plocka många poäng ändå.

När Johan Kristoffersson missar resten av STCC-säsongen, till följd av sin guldjakt i rallycross-VM, så ligger ansvaret på Ekblom och betydligt mindre rutinerade stallkompisen och namnen Blomstedt.

- Vi ska kunna göra ett bra jobb ändå. Blomman har varit riktigt stark under året. Det är inte lätt att slå oss, hälsar Ekblom.

26-årige Blomstedt gör sitt första framträdande på den småländska racingbanan, men har i vanlig ordning förberett sig minutiöst.

- Jag har kollat på filmer från många gamla STCC-race där nere.

Blomstedt har överraskat racing-Sverige genom att frekvent tillhöra täten i årets race, med segern i Falkenberg som den verkliga guldkanten.

- Den här helgen vill jag lyckas med att få till alla racen. Topp tre är mitt sikte alltid inställt på.

Stallchefen i Volkswagen Dealer Team, Tommy Kristoffersson, följer tävlingen på avstånd, från rallycrossdepån i franska Lohéac, men räknar med att Ekblom och Blomstedt plockar de poäng som behövs för att stärka ledningen i teammästerskapet.

- Både Fredrik och Fredrik har visat att de kan vinna race. Lyckas vi tidigt med vår set-up så har vi stora förhoppningar på helgen, säger Kristoffersson, som i dagsläget kan räkna in en andra-, tredje- och fjärdeplats i förarmästerskapet samt ledning i teamtävlingen.

- Vi kom in sent i det här och har haft begränsad möjlighet att testa. Utifrån det har vi presterat så bra vi kan och var ändå tidiga med att hitta rätt inställningar. Det är lätt att förväntningarna höjs till en orimlig nivå efter det, men även de andra teamen jobbar hårt och utveckling går i etapper.

Till Anderstorp har Volkswagen Dealer Team totalt sett lite mindre extravikt att dra på, vilket kan bli viktigt i den hårda striden om hundradelarna.

- Det blir inga större risktagningar, men det är oerhört viktigt att vara vaken direkt i kvalet så att man inte missar Q2, påpekar Kristoffersson.

Hur ödesdiger en kvalmiss kan bli fick Kågered Racing Team bittert erfara på Gelleråsen för några veckor sedan. Andreas Ahlberg var riktigt snabb både på träningen och i racen, men ett helt misslyckat kval däremellan gjorde uppgiften betydligt svårare.

- Det var inte Andreas fel, utan vi som inte hade pejl på läget, men vi har lärt oss en läxa och tror att vi har hittat inställningarna också för blött underlag, hälsar Micke Kågered och fortsätter:

- Det skulle vara roligt med en pallplats nu, säger Kågered och ser det som en rimlig möjlighet, särskilt som Ahlberg är väl bekant med Anderstorps racingkaraktär.

Den förhoppningen har också Fredrik Lestrup, som välkomnar internationellt erfarne Dennis Strandbergs comeback efter att denne varit ersatt av Robin Fredriksson på Gelleråsen.

- Bra att ha Dennis tillbaka i teamet. Vi tror att han kan utnyttja de saker vi har ändrat på. Vi känner att vi tog ett bra kliv på Falkenberg.

Lestrup Racing Team har också hand om Albin Wärnelövs Golf GTI TCR-ekipage, Experion-föraren har även han en ambition för topplaceringar.

- Han har gjort det bra sista tiden och framför allt kvalat bra några gånger, berömmer Fredrik Lestrup, som också känner sig trygg med att teamet för några veckor sedan fick till en testdag på Anderstorp.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Nyhetsbrev

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Arkiv

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Sänd till en kollega

0.21