23948sdkhjf

Robert Dahlgren skaffade sig guldläge i STCC

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Med två segrar och en tredjeplats var Robert Dahlgren, PWR Racing Team, helgens stora vinnare i Anderstorp. Och när mästerskapskonkurrenten Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team, nollade i ett av racen ska det hända något väldigt konstigt för att Dahlgren inte ta hem sitt efterlängtade STCC-mästerskap. Det krävs bara tre poäng i finalen på Mantorp Park om två veckor.

— Det är klart jag ska ta de poängen på finalen, det finns inget annat. Självklart vill jag inte räkna hem någon titel redan nu men det ser onekligen bra ut, sade Dahlgren.

Inför Anderstorp var den stora frågan om Fredrik Ekblom skulle kunna ta in på Robert Dahlgren i mästerskapsfajten. Svaret blev nej, det blev istället tvärtom. Kanske avgjordes säsongen i andra racet, när PWR-föraren Daniel Haglöf och Ekblom var inblandade i en situation som gjorde att Ekblom hamnade utanför banan och blev poänglös.
Och Ekblom hade bilden klart för sig vem som var ansvarig för incidenten.
— Jag försökte köra om men blev uttryckt på gräset och det går ju inte. Det är en av de grövre grejerna jag varit med om, sade Ekblom besviket.

Daniel Haglöf fick många gånger svara på frågor om situationen.
— Känslan i bilen var inte lika som det ser ut på TV. Det var en lätt touch som fick stora konsekvenser. Jag antar att Volkswagen-gänget är trött att höra det, men så blev det. Det var en juste manöver av Fredrik och touchen var inte speciellt stor, sade Haglöf.

Fredrik Ekblom å sin sida lämnade Anderstorp med stor tomhet i kropp och själ.
– Jag är givetvis jättebesviken. Det är många saker jag är besviken på den här helgen och inte minst att jag inte kunde köra fortare och vinna några race. Jag tycker att bilen och balansen i den var bra, men det har fattats två till tre tiondelar och då blir det svårt, sade han men hyllade samtidigt värste konkurrenten.
— PWR har gjort ett bra jobb och är lite snabbare än oss, framförallt på rakorna. Där får de hugg på oss.

Tre poäng – kan det omöjliga inträffa?
– Ja, det kan det. Jag har sett det hända, men vad ska jag säga…? Mina förhoppningar är inte så stora.

För Robert Dahlgren är STCC-mästerskapet nu så nära att det nästan går att ta på. Men bara nästan. Och han påminns ständigt om att han tidigare kommit till finaler som stor favorit men åkt därifrån besviken.

— Allt har hänt just för mig många gånger tidigare men i slutändan är det poängen man tar som räknas, sade Dahlgren som helst av allt ville få allting klart redan nu.
— Det är jävligt nära. Kan vi inte bara köra den här finalen direkt så skiter vi i de här två veckorna. Jag kommer inte få någonting gjort på två veckor, sade han och skrattade.

Bakom titelfajten gjorde Fredrik Blomstedt, Volkswagen Dealer Team, återigen en bra helg genom placeringarna 5-2-2. Han och Haglöf jagar både tredjepriset totalt.
– För mig har det gått bra den här helgen men teamet har inte fått de resultat vi ville ha, sade han.

I och med att Daniel Haglöf segrade i första racet, tog PWR hand om alla tre av de finaste pokalerna. Och de övriga pokalerna togs av Fredrik Ekblom och Fredrik Blomstedt, med ett undantag. Finländaren Joonas Lappalainen tog sin första pallplats i STCC-karriären när han blev trea i andra racet.

Resultat, race 1:

1. Daniel Haglöf, PWR Racing – SEAT Dealer Team, SEAT Leon, 1:39.197
2. Fredrik Ekblom, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, +1.265
3. Robert Dahlgren, PWR Racing – SEAT Dealer Team, SEAT Leon, +2.953
4. Joonas Lappalainen, Kart In Club Driving Academy, Audi RS3 LMS, +5.917
5. Fredrik Blomstedt, Volkswagen Dealer Team, VW Golf GTI, +6.032
6. Micke Ohlsson, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +12.367
7. Mattias Andersson, Honda Racing Sweden, Honda Civic, +12.383
8. Andreas Ahlberg, Micke Kågered Racing, VW Golf GTI, +14.435
9. Tobias Brink, Brink Motorsport, Audi RS3 LMS, +16.143
10. Nicklas Oscarsson, TeamA Teknik, KIA, +17.062
11. Marcus Annervi, Rent A Wreck Racing, Honda Civic, +19.248
12. Joakim Darbom, Brovallen Design, Audi RS3 LMS, +23.829
13. Olli Kangas, LMS Racing, Seat Leon, +25.804
14. Albin Wärnelöv, Experion Racing, VW Golf GTI, +26.109
15. Peter ”Poker” Wallenberg, PWR Racing Customer Team, Seat Leon, +28.123
16. Kari-Pekka Laaksonen, LMS Racing, Seat Leon, +33.045
17. Reuben Kressner, Brovallen Design, Audi RS3 LMS, +45.093
18. Dennis Strandberg, Lestrup Racing Team, VW Golf GTI, +56.697
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, PWR Racing – Junior Team, Audi RS3 LMS, +5 Laps

Race 2:

1. Robert Dahlgren, 1:38.916
2. Fredrik Blomstedt, +0.969
3. Joonas Lappalainen, +2.677
4. Mattias Andersson, +3.694
5. Micke Ohlsson, +7.125
6. Andreas Ahlberg, +7.187
7. Reuben Kressner, +8.214
8. Marcus Annervi, +9.013
9. Olli Kangas, +13.237
10. Joakim Darbom, +14.939
11. Peter ”Poker” Wallenberg, +15.258
12. Fredrik Ekblom, +16.627
13. Kari-Pekka Laaksonen, +22.414
14. Daniel Haglöf, +31.557
15. Mikaela Åhlin-Kottulinsky, +34.843
16. Nicklas Oscarsson, +3 Laps
Dennis Strandberg, +5 Laps
DNF. Tobias Brink
DNS. Albin Wärnelöv

Race 3:

1. Robert Dahlgren, 1:39.097
2. Fredrik Blomstedt, +0.777
3. Daniel Haglöf, +5.584
4. Fredrik Ekblom, +6.289
5. Tobias Brink, +21.103
6. Dennis Strandberg, +21.539
7. Reuben Kressner, +27.524
8. Marcus Annervi, +27.623
9. Micke Ohlsson, +27.778
10. Mattias Andersson, +27.996
11. Nicklas Oscarsson, +29.516
12. Peter ”Poker” Wallenberg, +32.286
13. Joakim Darbom, +42.751
14. Olli Kangas, +56.995
Kari-Pekka Laaksonen,+5 Laps
Mikaela Åhlin-Kottulinsky, +7 Laps
Joonas Lappalainen, +8 Laps
DNS. Albin Wärnelöv
EXC. Andreas Ahlberg

Poängställning, topp fem

1. Robert Dahlgren, 347 poäng
2. Fredrik Ekblom, 271
3. Johan Kristoffersson, 217
4. Fredrik Blomstedt, 198
5. Daniel Haglöf, 174

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volkswagen siktar på elbilsrekord på Nürburgring med ID. R

Efter rekordet i backtävlingen Pikes Peak med eldrivna sportbilen ID. R, har Volkswagen nu siktet inställt på ett annat rekord till sommaren: varvrekordet för elbilar på Nürburgring-Nordslingan, som anses vara en av de tuffaste racingbanorna i världen.

Groupe Renault sålde 3.9 miljoner bilar world wide förra året

I Sverige sålde Groupe Renault 24 048 fordon under 2018 med en privatmarknadsandel på 4,9 procent av totalmarknaden. Det är rekord sedan 2011.

Se världens första reklamfilm skriven av artificiell intelligens

Allt fler utländska köpare vill ha svenska begagnade bilar

Utlandsintresset för att köpa bil i Sverige ökar dramatiskt i och med den svaga kronan. Antalet utländska besökare har fyrdubblats på Sveriges näst största bilsajt Wayke det senaste året och intresset fortsätter att öka. Sex procent av besökarna är utländska i dagsläget.

Mekonomen Group vinstvarnar för fjärde kvartalet

Prestigefyllt Volvopris till Rejmes Bil

Volvo Car Excellence Club delas ut på årsbasis och bjuder in de Volvohandlare som arbetat allra bäst med att utveckla och leverera genomgående hög kundnöjdhet under föregående år, att ingå i sällskapet.

Nyhetsbrev

SFVF i möte med Arbetsmiljöverket om arbetsmiljön i fordonsbranschen

Arkiv

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Höga krav på bihandlaren i ARN

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Allt fler tvister hos Allmänna Reklamationsnämnden

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Förlust för Audi ifjol

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny UV-grundfyller från Basf

Ny vd för Circle K Sverige AB

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Se alla Företagens egna nyheter

CRC 5-56 universalolja

Ny drivaxel till Volvo XC60

Sänkta priser på delar till drivlinan

Laddbart Blixtljus

Lagerlådor till alla områden

Unik VAS-godkänd ljusinställare

Ny drivaxel till Ford

Actia 3D4C

Ny stavaxel och stickaxel

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Sänd till en kollega

0.101