VW ska elektrifiera med Roadmap E

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Volkswagen-koncernen lanserar det mest omfattande elektrifieringsinitiativet inom den globala fordonsindustrin med ”Roadmap E”: Volkswagen kommer senast år 2030 att ha en helt elektrifierad modellportfölj. Det innebär att det då kommer att finnas minst en elektrifierad version av var och en av de omkring 300 modellerna från alla märken på alla marknader. Volkswagen-koncernen blir härmed den första stora fordonstillverkare som satt ett datum för elektrifiering av hela modellportföljen.

Koncernen behöver årligen mer än 150 gigawattimmar batterikapacitet till år 2025 enbart för den egna parken av eldrivna fordon. Detta motsvarar minst fyra jättefabriker (så kallade Gigafactories) för battericeller. För att möta denna efterfrågan har bolaget lagt ut en anbudsförfrågan på över 50 miljarder euro – en av de största upphandlingsvolymerna i branschens historia.


– Vi har förstått och vi kommer att leverera. Det här är inte någon vag avsiktsförklaring. Det är ett frivilligt åtagande som från och med idag blir måttstocken för hur vi mäter vår prestation. Omvandlingen i vår bransch går inte att stoppa. Och vi kommer att leda den, sade Matthias Müller, Volkswagen-koncernens vd, vid koncernens pressevent Group Media Night inför Frankfurtsalongen ..

Volkswagen-koncernen har redan etablerat e-mobilitet som ett huvudfokusområde i framtidsprogrammet "TOGETHER – Strategy 2025" som presenterades i juni 2016. Målet är att bli världsledande inom e-mobilitet senast år 2025. Bolaget räknar med att omkring ett av fyra nya fordon från koncernen – upp till tre miljoner fordon per år – kan vara rent batteridrivna år 2025, beroende på hur marknaden utvecklas.

Vid årets IAA lanserar nu Volkswagen-koncernen nästa steg: "Roadmap E", som kommer att ge en extra boost till produktplaneringen för att påskynda elektrifieringen av koncernens breda fordonsportfölj. Koncernens varumärken kommer att ta fram totalt 80 nya elektrifierade modeller till kunderna senast år 2025, inklusive cirka 50 helt batteridrivna fordon och 30 laddhybrider.

Denna siffra ökar sedan stegvis över de följande åren tills det finns minst en elektrifierad version av var och en av koncernens omkring 300 modeller över alla fordonsklasser över hela världen senast år 2030, i linje med koncernens åtagande.
– "Roadmap E" innebär ett nytt kapitel i koncernens historia, där vi förbereder e-mobilitetens slutgiltiga genombrott. Sedan är det upp till kunderna att bestämma hur snabbt den får utbredd acceptans, förklarade Müller.




"Roadmap E" är också kopplad till en ökning av investeringarna i e-mobilitet. Fram till år 2030 kommer koncernen att öronmärka över 20 miljarder euro för direktinvesteringar i industrialiseringen av e-mobilitet: nya fordon baserade på två helt nya e-plattformar, uppgradering av anläggningar och utbildning av arbetskraft, laddningsinfrastruktur, handel och försäljning och sist men inte minst, inom batteriteknik och produktion.

Volkswagen-koncernen hanterar frågan om batteriteknik med en flerstegsstrategi på medellång och lång sikt – och börjar med en sammanslagning av koncernövergripande utveckling, upphandling och kvalitetssäkring av alla battericeller och moduler i ett "Center of Excellence" i Salzgitter. Märket Volkswagen sätter också upp sin första pilotlinje där, för att samla know-how inom produktion. Senast år 2025 kommer koncernen att behöva över 150 gigawattimmar litiumjonbatteri-kapacitet årligen, enbart för den egna fordonsparken.

För att möta detta enorma behov har en anbudsprocess inletts avseende långsiktiga strategiska partnerskap för Kina, Europa och Nordamerika. Upphandlingsprojektet är ett av de största i bilindustrins historia, med en total ordervolym på över 50 miljarder euro, enbart för koncernens framtida volymfordon baserade på Modular Electrification Toolkit. Detta kommer att uppfylla koncernens behov inför första vågen e-mobilitet.

För framtiden satsar Volkswagen redan nu på nästa generation: solid state-batterier. Koncernen planerar att ta denna framtidsteknik till marknaden med samarbetspartners.
– För oss är omvandlingen av transporter och energiövergången oskiljaktiga. Avgörande för framgång är att det skapas omfattande laddningsinfrastruktur snabbt – i städer och efter motorvägar. Mycket mer måste göras, i Europa, och inte minst i bilbranschens fäste Tyskland. Först då kommer kundernas förtroende att öka. Och först då kommer elbilarna ut ur nischen – och kan uppnå relevanta marknadsandelar under de kommande åren. Jag är övertygad om att detta kommer att lyckas om politiker, energibranschen och biltillverkarna samarbetar, betonade Müller.



Tillkännagivandet av det accelererade elektrifieringsinitiativet understryker Volkswagen-koncernens åtagande för en smidig systemövergång, med den moderna förbränningsmotorn som en oumbärlig bro till en utsläppsfri tid.
– Vi kommer nu att kunna erbjuda hela spektret drivlinor – från konventionella till helelektriska – för att möjliggöra hållbar och överkomlig mobilitet för många. Detta är inte ett tecken på godtycklighet, utan en fråga om sunt förnuft, säger Müller.

Oberoende studier visar att Volkswagen-koncernens nuvarande generation förbränningsmotorer är bland de renaste och mest effektiva i branschen. De senaste Euro 6-dieselmotorerna presterar över genomsnittet i den nya WLTP-cykeln under verkliga förhållanden. Och Volkswagen-koncernen fortsätter att investera i ständiga förbättringar av konventionella drivlinor under de kommande åren.

Exempelvis kommer en SCR-katalysator att vara standard i varje ny dieselmotor som tillverkas av koncernen framöver. Alla nya bensinmotorer kommer att utrustas med partikelfilter. Nästa generation motorer från och med 2019 förväntas ge ytterligare signifikanta förbättringar av förbrukning och utsläpp.

Dessutom arbetar koncernen med syntetiska bränslen från förnybara energikällor, som skulle kunna göra förbränningsmotorerna koldioxidneutrala. Koncernen utökar avsevärt utbudet av biogasfordon, och med Audi i spetsen utvecklas också bränslecellstekniken mot marknadsmognad.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

1

Därför friades bilrånare

Nyhetsbrev

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Arkiv

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Snabbhärdande rutlim som håller vad det lovar

TEMA UTBYTES/RESERVDELAR: Efter endast 30 minuter visade nya rutlimmet från Teroson att det håller vad det lovar - framrutan satt kvar!

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

Välfyllt program på Elmia Lastbil

Försäljningsrekord av begagnade dieselbilar

ABS Wheels går med i Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Ford firar 10 miljoner tillverkade Mustang

Digital bilnyckel i din smartphone

Hög efterfrågan på cabrioleter i sommar

Rekordvärmen verkar särskilt ha lockat fram svenskarnas intresse för cabrioleten och de taklösa bilarna säljer snabbare än några andra bilmodeller på Sveriges näst största handelsplats för bilar, Wayke, just nu.

Dags att nominera till Motorgalan och anmäla sig till årets Branschfest

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Se alla Företagens egna nyheter

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både milj...

100 sekunder med Drester hjultvätt

Sänd till en kollega

0.138