Symbioz är en framtidsvision där bilen blir ett rum i hemmet

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Renault visar nu upp ett elbilsprojekt med konceptbilen Symbioz, som är en vision om bilen och dess roll i samhället 2030. Renaults konceptbil utforskar aktivt framtidens mobilitet och erbjuder ett helt nytt sätt att resa med tekniska funktioner och en design som interagerar med världen utanför. Bilen är elektrisk, autonom och uppkopplad och integrerar människors liv inuti och utanför bilen.

Konceptbilen visas upp som ett extra hem och dess funktioner.. Inne i hemmet blir Symbioz ett mysigt, mobilt och bekvämt extra rum.

Symbioz har samma material, inredning och möbler som i ett hus och är i harmoni med huset oavsett var det mobile rummet befinner sig.. Konceptbilen symboliserar kombinationen bil med hemmet och delar el på samma sätt som man delar utrymme. Kilowattimmar distribueras via ett smart nät och delas mellan hus och bil och behovet förutses via artificiell intelligence.

Delandet av energin kan hanteras och justeras med en skärm på ett bord i vardagsrummet eller på bilens instrumentbräda.

Den smarta uppkopplingen mellan bilen och hemmet är permanent som gör Symbioz elsystem mer effektivt. Överallt och närsomhelst kan innehavarna komma åt sitt digitala liv på ett lätt och användarvänligt sätt. Allt i enlighet med Renaults filosofi ”Easy Life”.

Huset som visar på Renaults elbilsprojekt med Symbioz på Frankfurt Motorshow är 21 meter långt, 7 meter högt och 8 meter brett. Huset är 120 kvadratmeter.

Bilen är ett komplement till hemmet och även en förlängning av det. Hemmet och bilen är lika med samma arkitektur, en stålram, ett stort glasparti och dekorer i trä. H33 är en tillbakablik av det första mobila hemmet som var inspirerat av bildesign så tidigt som 1920-1930-talet. 100 år innan Symbioz visar Renaults vision om en framtid 2030.

Genom att bygga en motorstyrd lift, en roterande plattform som höjer upp bilen från marken till första våningen. Bilen lyfts upp med fyra kablar för att säkerställa att utrymmet är så flexibelt som möjligt.

Symbioz är 4,70 meter lång, 1.98 m bred och 1.35 hög. Framtidens ”one-box” bil har mått som en D-segments bil. De spaciösa innerutrymmena är mer lik en E-segments bil.

Bilens exteriöra design är också innovativ och översidan av bilen är flytande och arkitektoniskt inspirerad är helt klart annorlunda. Undersidan är mer sensuell, muskulös och sportig.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krav på lagstiftningsförslag om bilens digitala innehåll innan årets slut

Erfaren marknadsekonom tar plats i Mekonomens styrelse

Rekordförsäljning för DEFA

Nya Porsche 911 GT3 RS

Verkstadstipset: 10 steg till ett lyckat motorbyte Skriv ut och spara

Uniti förstärker med ny COO och CMO

Nyhetsbrev

Greater Than förstärker och anställer två från försäkringsbranschen

Arkiv

Klart med statsbidrag till Verkstadsföretagarna

Mello-stjärnan Mendez i samarbete med ABS Wheels

Premiär för nya Volvo V60

Ny nordisk försäljningschef till AutoConcept

Kulturpris till Biltemas fack

Godkänd Bilverkstad ska vara införd 2020

Lexus topprankad för 7:e året i rad i USA

86 procent av fordonsgasen är förnybar

MRF och Bil Swedens valmanifest 2018

Preem gör förstudie om koldioxidinfångning

Ökning av biodrivmedel under 2017 med ca 12 procent

Digitalisering är en konkurrensfördel

PROVKÖRNING: Kompetens och flärd

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Se alla Företagens egna nyheter

Nya Subaru-axlar

NTN-SNR och dess sortiment av transmissionspackningar

Säker AC-service på hybridbilar

Kamremssats med original vattenpump

Gustaf Hesselman ny VD på Lasingoo

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Sänd till en kollega

0.143