23948sdkhjf

Tjänstebilsexperten: Trängselskatten är mest akut

Nu är det klart. Trängselskatten ska förmånsbeskattas redan till årsskiftet. Så många som 130 000 förmånsbilister och tusentals arbetsgivare omfattas. Och när bonus malus-skatten införs från nästa halvårsskifte, höjs skatten för de allra flesta nya bilar. Allra mest för dieseldrivna lätta lastbilar.

- För företagen är trängselskatten det mest akuta, och det kommer också ha störst påverkan på den anställdes plånbok, kommenterar tjänstebilsexperten Ronny Svensson, vd på Ynnor AB.

När finansminister Magdalena Andersson nu har presenterat regeringens budgetproposition för 2018, så finns bonus malus, ny beräkning av bilförmån och förmånsbeskattning av trängselskatten planenligt med.

- Det har i ett par år varit en uttalad vilja från regeringen att införa bonus malus-skatten, och nu vet vi att det kommer bli verklighet, konstaterar Ronny Svensson och nu är det hög tid för företagen att agera.

- För företagen är trängselskatten det mest akuta, konstaterar han, och det kommer också ha störst påverkan på den anställdes plånbok.

Från och med tisdagen den 2 januari 2018 ska tiotusentals tjänstebilsförare hålla reda på om trängselskattepassager in i och ut ur Stockholm och Göteborg är privata eller i tjänsten. I Stockholms län finns ungefär 80 000 förmånsbilister och ca 50 000 i Göteborgsområdet.

- Det är arbetsgivarna som ska se till så att de anställda blir förmånsbeskattade för de privata passagerna, säger Ronny Svensson, som konstaterar att idag finns inte några färdiga rutiner för att administrera detta för de kanske tusentals arbetsgivare som omfattas.

Bonus malus-skatten införs från nästa halvårsskifte. Bonusen för nya elbilar höjs till 60 000 kr, köpare av laddhybrider får minst 10 000 kr och bonusen för gasbilar sätts till 10 000 kr. Straffskatten, malusen, drabbar alla fossilt drivna bilar som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per km. Högst blir skatten för dieseldrivna fordon.

- Lätta lastbilar är den fordonskategori som drabbas hårdast, och för de företag som byter ut sina lätta lastbilar innan nästa halvårsskifte kan det finnas 10 000-tals kronor att spara per fordon på en treårsperiod, konstaterar Ronny Svensson.

Han ser också att bonus malus-skatten kommer att få företagen att styra om sina inköp av både transportbilar och personbilar.

- Vi kommer att se en downsizing, säger han, byten till mindre modeller, till samma modell men med en mindre motorstorlek och även byte av bränsle, från fossilt till förnybart.

 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11