BIL Sweden om skattehöjningarna i budgeten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Idag presenterade regeringen Budgetpropositionen för 2018. Det tredje Bonus-malusförslaget som regeringen presenterade i början av september ligger fast. Likaså förslag till förändringar när det gäller förmånsreglerna för tjänstebilar och reduktionspliktssystemet. För bussar och lastbilar lyser förslagen med sin frånvaro. Dessutom höjer regeringen skatten på bensin- och diesel igen från årsskiftet. - Riksdagens mål om att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030 är ett ambitiöst mål.

-Förslaget till Bonus-malussystem kan dock gå stick i stäv mot regeringens mål. Detta eftersom fordon som har en förhöjd fordonsskatt de tre första åren kan bli relativt sett attraktiva efter tre år när skatten blir lägre. Systemet riskerar därmed att dämpa förnyelsen, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden. 

- Vi välkomnar givetvis den höjda premien/bonusen för rena batteribilar från 40 000 kronor till 60 000 kronor, men samtidigt har regeringen glömt bort en viktig pusselbit i Bonus-malussystemet – energieffektiviseringen. Sverige har varit mycket framgångsrika med att sänka koldioxidutsläppen från nya bilar genom att premiera energieffektiva bilar. Nu omfattas en mindre personbil av samma malusregler som en lätt lastbil. Att exempelvis barnfamiljer och hantverkare som väljer de miljöbästa bilar marknaden erbjuder ändå drabbas av höga malusskatter kommer att uppfattas som orättvist, fortsätter Bertil Moldén.

- Det är 12 år kvar till 2030. En bils genomsnittliga livslängd är 17 år. Denna ekvation går inte ihop. Om vi ska nå målet till 2030 behöver vi ett system som ökar förnyelsen av flottan, såväl för personbilar som för bussar och lastbilar, fortsätter Bertil Moldén.  Regeringen höjer skatten på bensin och diesel i budgeten för 2018. Höjningen på bensin blir inkl moms 30 öre per liter och för diesel blir höjningen totalt ca 27 öre per liter. Totalt har regeringen sedan den tillträdde höjt skatten på bensin med 1,39 kr (inklusive moms) per liter och för diesel med 1,37 kr (inklusive moms) per liter. Regeringen har infört en indexuppräkning av bensin- och dieselskatten för varje år från och med 2017. Det innebär att skatten höjs varje år med konsumentprisindex plus två procent. 

- Sverige är ett av Europas mest glesbefolkade länder. Att då varje år höja bensin- och dieselskatten drabbar framför allt glesbygd, barnfamiljer och människor med knappa ekonomiska marginaler som är i behov av bilen. Sverige är på väg att få världens högsta skatt på bensin och diesel. Bilismen idag är redan kraftigt överbeskattad i jämförelse med samhällsekonomiska effekter den orsakar, avslutar Bertil Moldén.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Krav på lagstiftningsförslag om bilens digitala innehåll innan årets slut

Erfaren marknadsekonom tar plats i Mekonomens styrelse

Rekordförsäljning för DEFA

Nya Porsche 911 GT3 RS

Verkstadstipset: 10 steg till ett lyckat motorbyte Skriv ut och spara

Uniti förstärker med ny COO och CMO

Nyhetsbrev

Greater Than förstärker och anställer två från försäkringsbranschen

Arkiv

Klart med statsbidrag till Verkstadsföretagarna

Mello-stjärnan Mendez i samarbete med ABS Wheels

Premiär för nya Volvo V60

Ny nordisk försäljningschef till AutoConcept

Kulturpris till Biltemas fack

Godkänd Bilverkstad ska vara införd 2020

Lexus topprankad för 7:e året i rad i USA

86 procent av fordonsgasen är förnybar

MRF och Bil Swedens valmanifest 2018

Preem gör förstudie om koldioxidinfångning

Ökning av biodrivmedel under 2017 med ca 12 procent

Digitalisering är en konkurrensfördel

PROVKÖRNING: Kompetens och flärd

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Se alla Företagens egna nyheter

Nya Subaru-axlar

NTN-SNR och dess sortiment av transmissionspackningar

Säker AC-service på hybridbilar

Kamremssats med original vattenpump

Gustaf Hesselman ny VD på Lasingoo

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Sänd till en kollega

0.141