BIL Sweden om skattehöjningarna i budgeten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Idag presenterade regeringen Budgetpropositionen för 2018. Det tredje Bonus-malusförslaget som regeringen presenterade i början av september ligger fast. Likaså förslag till förändringar när det gäller förmånsreglerna för tjänstebilar och reduktionspliktssystemet. För bussar och lastbilar lyser förslagen med sin frånvaro. Dessutom höjer regeringen skatten på bensin- och diesel igen från årsskiftet. - Riksdagens mål om att minska koldioxidutsläppen från transportsektorn med 70 procent till 2030 är ett ambitiöst mål.

-Förslaget till Bonus-malussystem kan dock gå stick i stäv mot regeringens mål. Detta eftersom fordon som har en förhöjd fordonsskatt de tre första åren kan bli relativt sett attraktiva efter tre år när skatten blir lägre. Systemet riskerar därmed att dämpa förnyelsen, säger Bertil Moldén, vd för BIL Sweden. 

- Vi välkomnar givetvis den höjda premien/bonusen för rena batteribilar från 40 000 kronor till 60 000 kronor, men samtidigt har regeringen glömt bort en viktig pusselbit i Bonus-malussystemet – energieffektiviseringen. Sverige har varit mycket framgångsrika med att sänka koldioxidutsläppen från nya bilar genom att premiera energieffektiva bilar. Nu omfattas en mindre personbil av samma malusregler som en lätt lastbil. Att exempelvis barnfamiljer och hantverkare som väljer de miljöbästa bilar marknaden erbjuder ändå drabbas av höga malusskatter kommer att uppfattas som orättvist, fortsätter Bertil Moldén.

- Det är 12 år kvar till 2030. En bils genomsnittliga livslängd är 17 år. Denna ekvation går inte ihop. Om vi ska nå målet till 2030 behöver vi ett system som ökar förnyelsen av flottan, såväl för personbilar som för bussar och lastbilar, fortsätter Bertil Moldén.  Regeringen höjer skatten på bensin och diesel i budgeten för 2018. Höjningen på bensin blir inkl moms 30 öre per liter och för diesel blir höjningen totalt ca 27 öre per liter. Totalt har regeringen sedan den tillträdde höjt skatten på bensin med 1,39 kr (inklusive moms) per liter och för diesel med 1,37 kr (inklusive moms) per liter. Regeringen har infört en indexuppräkning av bensin- och dieselskatten för varje år från och med 2017. Det innebär att skatten höjs varje år med konsumentprisindex plus två procent. 

- Sverige är ett av Europas mest glesbefolkade länder. Att då varje år höja bensin- och dieselskatten drabbar framför allt glesbygd, barnfamiljer och människor med knappa ekonomiska marginaler som är i behov av bilen. Sverige är på väg att få världens högsta skatt på bensin och diesel. Bilismen idag är redan kraftigt överbeskattad i jämförelse med samhällsekonomiska effekter den orsakar, avslutar Bertil Moldén.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu
Plus

Verkstäderna som flyger under radarn

De finns sällan i bolagsregistret, har ofta ingen skylt, inga kontaktuppgifter och ingen hemsida. Vi tog en promenad längs Norra Grängesbergsgatan i Malmö, där det bokstavligen är lägsta pris som gäller bland de många bilverkstäderna och rekondfirmorna.

Allt färre köper begagnade bilar

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

Plus

De jagar illegala verkstäder

Vi har följt med Malmö kommuns två miljöinspektörer som jobbar med att kartlägga stans ljusskygga bilverkstäder.

Svenskarna tror på en självkörande framtid

Fordonsbranschen allt viktigare för Sverige

Nyhetsbrev

SnapSkan växer internationellt

Arkiv

BCA bygger transportnät för fordonstransporter till och från Sverige

Bekräftat att danska FTZ är satt till salu

Kia introducerar 48V mildhybrid

Forskare har hittat nytt bränsle för bränslecell

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Här scannar biltjuven av din keyless-nyckel utanför ytterdörren

Alpine lanseras i Sverige

Håkan Jönsson ny chef för IVECO North Europe & Baltics

Motorer som inte är fackmässigt renoverade har blivit ett hot i branschen

Problembilden kring helrenovering av nyare, mindre personbilsmotorer är betydligt mer komplicerad än vad som tidigare förutspåtts av MRF och SFVF.

Interdan tar över importen av Opel i Sverige

Däcktillverkare lanserar egna bilvårdsprodukter

VW visar upp sin senaste kultbil Golf GTI TCR Concept

Bekräftar rykten: Mekonomen Group i förvärsdialog med Nordic Forum

Begagnade miljöbilar säljs till utlandet

Svensk sensation på Indianapolis Raceway

Bilens historia och framtid möts på Gärdesloppet

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Subtil skönhet

Se alla Företagens egna nyheter

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

MC-Säsongen på gång

Sänd till en kollega

0.155