2030-sekretariatet kräver tuffare tag

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Bonus-malus som gynnar nya el- och gasdrivna bilar, reduktionsplikt som gagnar klimatsmarta förnybara drivmedel, särskilt Ladda Hemma-stöd och ambitioner att stimulera förnybart även i flyget. Mycket är positivt, mycket är brett förankrat – men tuffare tag för stimulansen för beteendeförändringar dröjer ännu. Så analyserar 2030-sekretariatet årets budgetproposition.

I juni beslutade riksdagen att Sveriges klimatpåverkan inom transportsektorn ska minska 70 % 2010–2030. Budgetpropositionen är första tillfället då detta ska börja förverkligas, och här finns flera viktiga satsningar på hållbara transporter, där de viktigaste är:

Bonus-malus, där nya personbilar och lätta lastbilar får en bonus på upp till 60 000 kr om deras utsläpp är under 60 g CO2/km, finansierat med en malus-skatt för fordon med utsläpp över 95 g CO2/km.

Bränslebytet med krav på stegvis minskad klimatpåverkan från drivmedel, separerat på bensin och diesel och fortsatt skattebefrielse för koncentrerade biodrivmedel.

Miljözoner för personbilar, som ett nytt verktyg för kommuner att förbättra luftkvaliteten i städerna. Därtill förlängs och utökas det befintliga Klimatklivet och Stadsmiljöavtalet, en särskild premie för elcyklar och andra eldrivna lätta fordon införs, ett Ladda Hemma-bidrag införs, biogasens situation ses över och hur biobränsle ska införas i flyget ska utredas.

-Regeringens förslag räcker knappast hela vägen. Bonus-malus är klokt utformat, men att det först införs 1 juli 2018 lägger en våt filt över marknaden i närtid. Kravnivåerna i bränslebytet är mer försiktiga än vad ledande aktörer i branschen efterfrågat, och är bara indikativa efter år 2020. Vem vågar storsatsa på produktion av biodrivmedel utifrån en indikativ nivå? Och var är satsningarna på godstransporter med överflyttning till järnväg och sjöfart? Det frågar sig Jakob Lagercrantz, samordnare av 2030-sekretariatet.

 2030-sekretariatet är också besvikna på att inte mer görs på beteendeområdet; här utlovar regeringen bara att se över reseavdraget, utan tidplan och utan att dela ut något konkret uppdrag. Det är väsentligt svagare än 7-partiöverenskommelsen om ett förändrat reseavdrag i den nyligen avslutade landsbygdskommittén.

2030-sekretariatet applåderar höjda ambitionsnivåer för omställningen av transportsektorn, men reser frågetecken för kostnadseffektiviteten för flera av åtgärderna.

-Efter mer än tusen Klimatklivet-åtgärder varav de minsta är på några få tusenlappar kanske det administrativt så betungande småduttandet nått vägs ände och kan ersättas med enklare stöd? Det är förstås lätt att vara positiv till en särskild satsning på elcyklar – men vad hände med alla löften om att vara teknikneutrala? Behöver elcyklarna mer stimulans – och hur säkerställer vi att de ersätter bilen, inte cykeln man driver själv? Det undrar Mattias Goldmann, vd för Fores med 2030-sekretariatet.

Jakob Lagercrantz och Mattias Goldmann vid 2030-sekretariatet kommenterar budgetpropositionen.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.226