Vi kör bil med en färg som inte matchar personligheten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

De allra flesta bilförare kör i dag omkring i en bil vars färg inte matchar deras personlighet. Detta är den förvånande slutsatsen efter en europeisk undersökning som Nissan genomfört – 86 procent av de tillfrågade hade enligt denna valt fel färg för sin bil.

Undersökningen visade att bilköparna fortfarande är för konservativa när det gäller att välja kulör på lacken, detta trots att det i dag finns fler livfulla färger och individualiseringsalternativ att välja mellan än någonsin tidigare.

Studien genomfördes av Nissan för att fira individualiseringsmöjligheterna för helt nya Nissan MICRA. Resultaten visar att ca 1/3 av de som deltog i undersökningen borde, baserat på deras egen personlighetstyp, ha valt en mer livfull färg, som orange, istället för en traditionell som grått eller svart.

För att hjälpa kunderna på rätt väg, har Nissan tagit tekniken till hjälp och tillsammans med färgpsykologen Karen Haller utvecklat en innovativ ”chatbot”. Hjälpmedlet, som lagts upp på Facebook, undersöker användarens personlighet och presenterar sedan den rätta MICRA-kulören för just den personen – allt är avklarat på två minuter. Kunderna leds därefter vidare till en konfigurator på nätet där man har möjlighet att förfina designen ytterligare. Klicka här för att testa själv.

Både undersökningen och chatbot-lösningen bygger på Karens fackkunskaper inom området färgpsykologi. Hon har varit verksam i över 20 år och arbetat med många världsomspännande varumärken för att försöka utröna vilka färgval deras kunder gör.

22 procent av de kunder som sedan marknadslanseringen i mars köpt nya MICRA har valt att individualisera sin bil – fler än man från början räknat med. Det överkomliga priset har spelat en viktig roll för den höga efterfrågan. I snitt har kunderna endast behövt spendera endast ca 3 800 kr för att få bilen just i den stil de vill ha den.

Undersökningen är baserad på speciellt framtagna frågor som syftar till att kvantifiera användarnas personlighet genom att analysera deras beteende och preferenser. Denna teknik används allmänt för att ge en fingervisning om personens primära personlighet, t.ex. vid urvalsprocessen av jobbsökande.

Här följer några av de rön undersökningen lett fram till:

86 procent har valt fel färg på bilen baserat på deras personlighetstyp

Ca 2/3 valde mer traditionella/konservativa färger

38 procent kör i dag en bil som är svart eller grå till färgen

53 procent uppgav att färgen spelat roll för deras val av bil

Av dessa, angav fler än hälften att de valt sin favoritfärg

Baserat på de 5 000 undersökningssvaren från Europa, borde intensiva färger, som orange, toppa listan. Sådana färger pekar på energiska, humoristiska och optimistiska personlighetsdrag.

Så här kommenterar Karen det hela: – Sociala faktorer spelar roll för valet av färg. I tider av ekonomisk osäkerhet är det t.ex. vanligt att människor tar det säkra före det osäkra och väljer en bil med en neutral färg – som svart, vit eller grå. Därför förvånar det mig inte att två tredjedelar av bilägarna kör omkring i bilar lackade i en mer konservativ färg.

Hon fortsätter: – Ofta baserar sig valet av färg på aspirationer, och svart ses ofta som något framgångsinriktat som associeras med avancerad teknik och innovativa varumärken. Det kan vara så att de alls inte tar det säkra före det osäkra utan istället väljer färger som de kopplar till det fina här i livet.

Människors respons på färger går tillbaka ända till den tidiga barndomen och bestäms inte alltid av symbolik eller associationer, utan finns ”hårdkodad” i oss utan att vi kan påverka den.

Människor kan reagera på färger på olika sätt, och med hjälp av psykometrisk analys kan experter som Karen Haller bättre förstå kopplingen mellan olika personlighetstyper och färgassociationer.

– När det gäller designen för helt nya Nissan MICRA har vi redan från början prioriterat att sätta kunderna i högsätet, förklarar Priyanka Gaitonde, Senior Colour Designer på Nissan Design Europe. – Vår nya chatbot är en innovativ förlängning på det vi föresatte oss att göra i vår designstudio, nämligen att ge kunderna hjälp på traven med att välja den färg som passar dem bäst.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

LEDARE: Vi börjar lita på självkörande bilar

Mercedes-Benz startar team för Formel E

Ännu ett bilmärke satsar nu på Formel E. Mercedes-Benz EQ Formula E Team är namnet på Mercedes stora satsning på Formel E. 2019/20 debuterar man med två bilar i ABB FIA Formula E Championship.

Sveriges bästa ungdomsmekaniker

Årets slutprov har avslutats och Sveriges bästa ungdomsmekaniker har nu utsetts.

Laddbart ökar i storstäderna

Ny väderfabrik simulerar alla väder

Dragracingens pionjärer möts under EM 7-10 juni

Nyhetsbrev

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Arkiv

"Laga plast istället för att byta ut"

Allt färre köper begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar minskade med 3,6 procent under första kvartalet 2018 jämfört med året innan. I mars tappade försäljningen hela 9,8 procent.

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

Plus

De jagar illegala verkstäder

Vi har följt med Malmö kommuns två miljöinspektörer som jobbar med att kartlägga stans ljusskygga bilverkstäder.

Svenskarna tror på en självkörande framtid

Fordonsbranschen allt viktigare för Sverige

SnapSkan växer internationellt

BCA bygger transportnät för fordonstransporter till och från Sverige

Bekräftat att danska FTZ är satt till salu

Kia introducerar 48V mildhybrid

Forskare har hittat nytt bränsle för bränslecell

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Här scannar biltjuven av din keyless-nyckel utanför ytterdörren

Alpine lanseras i Sverige

Håkan Jönsson ny chef för IVECO North Europe & Baltics

Motorer som inte är fackmässigt renoverade har blivit ett hot i branschen

Problembilden kring helrenovering av nyare, mindre personbilsmotorer är betydligt mer komplicerad än vad som tidigare förutspåtts av MRF och SFVF.

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Subtil skönhet

Se alla Företagens egna nyheter

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

Sänd till en kollega

0.151