Vi kör bil med en färg som inte matchar personligheten

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

De allra flesta bilförare kör i dag omkring i en bil vars färg inte matchar deras personlighet. Detta är den förvånande slutsatsen efter en europeisk undersökning som Nissan genomfört – 86 procent av de tillfrågade hade enligt denna valt fel färg för sin bil.

Undersökningen visade att bilköparna fortfarande är för konservativa när det gäller att välja kulör på lacken, detta trots att det i dag finns fler livfulla färger och individualiseringsalternativ att välja mellan än någonsin tidigare.

Studien genomfördes av Nissan för att fira individualiseringsmöjligheterna för helt nya Nissan MICRA. Resultaten visar att ca 1/3 av de som deltog i undersökningen borde, baserat på deras egen personlighetstyp, ha valt en mer livfull färg, som orange, istället för en traditionell som grått eller svart.

För att hjälpa kunderna på rätt väg, har Nissan tagit tekniken till hjälp och tillsammans med färgpsykologen Karen Haller utvecklat en innovativ ”chatbot”. Hjälpmedlet, som lagts upp på Facebook, undersöker användarens personlighet och presenterar sedan den rätta MICRA-kulören för just den personen – allt är avklarat på två minuter. Kunderna leds därefter vidare till en konfigurator på nätet där man har möjlighet att förfina designen ytterligare. Klicka här för att testa själv.

Både undersökningen och chatbot-lösningen bygger på Karens fackkunskaper inom området färgpsykologi. Hon har varit verksam i över 20 år och arbetat med många världsomspännande varumärken för att försöka utröna vilka färgval deras kunder gör.

22 procent av de kunder som sedan marknadslanseringen i mars köpt nya MICRA har valt att individualisera sin bil – fler än man från början räknat med. Det överkomliga priset har spelat en viktig roll för den höga efterfrågan. I snitt har kunderna endast behövt spendera endast ca 3 800 kr för att få bilen just i den stil de vill ha den.

Undersökningen är baserad på speciellt framtagna frågor som syftar till att kvantifiera användarnas personlighet genom att analysera deras beteende och preferenser. Denna teknik används allmänt för att ge en fingervisning om personens primära personlighet, t.ex. vid urvalsprocessen av jobbsökande.

Här följer några av de rön undersökningen lett fram till:

86 procent har valt fel färg på bilen baserat på deras personlighetstyp

Ca 2/3 valde mer traditionella/konservativa färger

38 procent kör i dag en bil som är svart eller grå till färgen

53 procent uppgav att färgen spelat roll för deras val av bil

Av dessa, angav fler än hälften att de valt sin favoritfärg

Baserat på de 5 000 undersökningssvaren från Europa, borde intensiva färger, som orange, toppa listan. Sådana färger pekar på energiska, humoristiska och optimistiska personlighetsdrag.

Så här kommenterar Karen det hela: – Sociala faktorer spelar roll för valet av färg. I tider av ekonomisk osäkerhet är det t.ex. vanligt att människor tar det säkra före det osäkra och väljer en bil med en neutral färg – som svart, vit eller grå. Därför förvånar det mig inte att två tredjedelar av bilägarna kör omkring i bilar lackade i en mer konservativ färg.

Hon fortsätter: – Ofta baserar sig valet av färg på aspirationer, och svart ses ofta som något framgångsinriktat som associeras med avancerad teknik och innovativa varumärken. Det kan vara så att de alls inte tar det säkra före det osäkra utan istället väljer färger som de kopplar till det fina här i livet.

Människors respons på färger går tillbaka ända till den tidiga barndomen och bestäms inte alltid av symbolik eller associationer, utan finns ”hårdkodad” i oss utan att vi kan påverka den.

Människor kan reagera på färger på olika sätt, och med hjälp av psykometrisk analys kan experter som Karen Haller bättre förstå kopplingen mellan olika personlighetstyper och färgassociationer.

– När det gäller designen för helt nya Nissan MICRA har vi redan från början prioriterat att sätta kunderna i högsätet, förklarar Priyanka Gaitonde, Senior Colour Designer på Nissan Design Europe. – Vår nya chatbot är en innovativ förlängning på det vi föresatte oss att göra i vår designstudio, nämligen att ge kunderna hjälp på traven med att välja den färg som passar dem bäst.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Nyhetsbrev

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Arkiv

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Sänd till en kollega

0.192