Öppet brev till den svenska regeringen: Full tillgång till data i fordonet!

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Öppet brev till den svenska regeringen:

Full tillgång till data i fordonet är en fråga om konsumenternas val och konkurrenskraft inom hela bilindustrin.

Den växande tekniken i dagens fordon ger både konsumenter och miljön stora fördelar. För att säkerställa konsumentens fria val av verkstad, är den avgörande faktorn att verkstäder på den fria eftermarknaden som utför reparations- och underhållstjänster fortsatt ges omedelbar tillgång till data i fordonet. Detta är också viktigt för att kunna upprätthålla nuvarande regelverk.

Eftermarknaden, som sysselsätter många människor, är en oerhört viktig del av fordonsbranschen som erbjuder fordonsägare att göra det fria valet av service och reparation av sina fordon till ett konkurrenskraftigt pris över hela Europa. Vår sektor erkänns numer på EU-nivå som en viktig komponent i hela bilindustrin. För bara två–tre år seden såg detta annorlunda ut.

Den nya EU-kommissionen, med Jean-Claude Juncker i spetsen och den nya kommissionsledamoten Elzbieta Bienkowska med ansvar för utredningen kring Dieselgate-skandalen, där industrins tidigare energiska behov var en styrande faktor och en integrerad del av befintlig lagstiftning, har på grund av dieselskandalen kommit i skymundan. Detta innebär i praktiken att viktiga detaljer kring typgodkännande av fordon nu har glömts bort i samband med omarbetning av typgodkännandeförordningen.

Nuvarande bestämmelser som reglerar branschens sektor är väl skyddade i denna nya förordning, men har inte anpassats och uppdaterats i förhållande till viktiga marknadsutvecklingar (state-of-the-art developments) inom bilindustrin sedan 2007. Trots detta är alla parter väl medvetna om att bilindustrin genomgått revolutionära förändringar och särskilt när det gäller teknisk utveckling och konsumenternas beteende.

Förändringarna medför stora konsekvenser för både konsumenterna och de företag som verkar inom bilindustrin. Mest drabbas de små och medelstora företag som utgör bredden inom branschen. För att upprätthålla och bibehålla en rättvis konkurrens och ett fritt konsumentval, har EU-lagstiftaren en avgörande roll. Förordningen måste anpassas för att garantera att små och medelstora verkstäder kan ges möjlighet att få fortsätta att arbeta på lika villkor på denna oerhört konkurrensutsatta marknad. I synergi är det lika viktigt att konsumenter ges ett fritt val att välja verkstad när dennes fordon ska in på service eller reparation.

De nödvändiga ändringarna som måste till är enkelt och tydligt formulerade i Europaparlamentets omarbetning. Ändringarna medför att en direkt och öppen tillgång ges till den data som behövs för verkstadens ska kunna göra en diagnos, reparation eller underhåll via det standardiserade fysiska anslutningsdonet (OBD-porten). Inte bara när fordonet är stationärt, exempelvis i verkstaden, utan även under körning för så kallade ”road test”-procedurer.

Ändringsförslagen från Europaparlamentet ligger nu på bordet och ska behandlas i lagstiftningsförfarandet kring översynen av typgodkännandebestämmelserna för fordon. Frågan kring fri tillgång till data via fordonets OBD-port måste tas itu med av kommissionen så som den omnämns i det ursprungliga utkastet till nytt förslag av typgodkännande. Av olika obefogade skäl har EU-kommissionen dock varit ovillig att ta tag i frågan kring OBD-portens framtid och hotar därmed direkt konsumentens fria val av verkstad på den oberoende eftermarknaden och indirekt en stor mängd arbetstillfällen som tillhandahålls av små och medelstora företag.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) uppmanar därför den svenska regeringen att adressera EU-kommissionen att ta tag i de viktiga ändringarna kring OBD-porten som framlagts av Europaparlamentet. Detta är en avgörande faktor för att en hel industrisektor ska kunna fortsätta att få tillgång till relevanta data i fordon. Data som ligger till grund för självständigt entreprenörskap och innovation.

Europaparlamentets förslag på ändringar är kort och gott många verkstäders levebröd och utan dessa riskerar vår sektor att självdö. Utan att överdriva finns risken att en hel eftermarknad med små och medelstora företag i både städer som på landsbygden utrotas. Inom EU innebär detta att cirka 500 000 små och medelstora företag som är verksamma inom den oberoende fordonsindustrin riskerar att gå under. Detta skulle på Europanivå medföra stora konsekvenser för 3,5 miljoner medarbetare inom industrin och totalt 285 miljoner fordonsägare som servar och reparerar sina fordon.

Bo Ericsson, vd SFVF

Ulf Stefansson, jurist SFVF



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

LEDARE: Vi börjar lita på självkörande bilar

Mercedes-Benz startar team för Formel E

Ännu ett bilmärke satsar nu på Formel E. Mercedes-Benz EQ Formula E Team är namnet på Mercedes stora satsning på Formel E. 2019/20 debuterar man med två bilar i ABB FIA Formula E Championship.

Sveriges bästa ungdomsmekaniker

Årets slutprov har avslutats och Sveriges bästa ungdomsmekaniker har nu utsetts.

Laddbart ökar i storstäderna

Ny väderfabrik simulerar alla väder

Dragracingens pionjärer möts under EM 7-10 juni

Nyhetsbrev

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Arkiv

"Laga plast istället för att byta ut"

Allt färre köper begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar minskade med 3,6 procent under första kvartalet 2018 jämfört med året innan. I mars tappade försäljningen hela 9,8 procent.

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

Plus

De jagar illegala verkstäder

Vi har följt med Malmö kommuns två miljöinspektörer som jobbar med att kartlägga stans ljusskygga bilverkstäder.

Svenskarna tror på en självkörande framtid

Fordonsbranschen allt viktigare för Sverige

SnapSkan växer internationellt

BCA bygger transportnät för fordonstransporter till och från Sverige

Bekräftat att danska FTZ är satt till salu

Kia introducerar 48V mildhybrid

Forskare har hittat nytt bränsle för bränslecell

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Här scannar biltjuven av din keyless-nyckel utanför ytterdörren

Alpine lanseras i Sverige

Håkan Jönsson ny chef för IVECO North Europe & Baltics

Motorer som inte är fackmässigt renoverade har blivit ett hot i branschen

Problembilden kring helrenovering av nyare, mindre personbilsmotorer är betydligt mer komplicerad än vad som tidigare förutspåtts av MRF och SFVF.

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Subtil skönhet

Se alla Företagens egna nyheter

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

Sänd till en kollega

0.145