23948sdkhjf

Öppet brev till den svenska regeringen: Full tillgång till data i fordonet!

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Öppet brev till den svenska regeringen:

Full tillgång till data i fordonet är en fråga om konsumenternas val och konkurrenskraft inom hela bilindustrin.

Den växande tekniken i dagens fordon ger både konsumenter och miljön stora fördelar. För att säkerställa konsumentens fria val av verkstad, är den avgörande faktorn att verkstäder på den fria eftermarknaden som utför reparations- och underhållstjänster fortsatt ges omedelbar tillgång till data i fordonet. Detta är också viktigt för att kunna upprätthålla nuvarande regelverk.

Eftermarknaden, som sysselsätter många människor, är en oerhört viktig del av fordonsbranschen som erbjuder fordonsägare att göra det fria valet av service och reparation av sina fordon till ett konkurrenskraftigt pris över hela Europa. Vår sektor erkänns numer på EU-nivå som en viktig komponent i hela bilindustrin. För bara två–tre år seden såg detta annorlunda ut.

Den nya EU-kommissionen, med Jean-Claude Juncker i spetsen och den nya kommissionsledamoten Elzbieta Bienkowska med ansvar för utredningen kring Dieselgate-skandalen, där industrins tidigare energiska behov var en styrande faktor och en integrerad del av befintlig lagstiftning, har på grund av dieselskandalen kommit i skymundan. Detta innebär i praktiken att viktiga detaljer kring typgodkännande av fordon nu har glömts bort i samband med omarbetning av typgodkännandeförordningen.

Nuvarande bestämmelser som reglerar branschens sektor är väl skyddade i denna nya förordning, men har inte anpassats och uppdaterats i förhållande till viktiga marknadsutvecklingar (state-of-the-art developments) inom bilindustrin sedan 2007. Trots detta är alla parter väl medvetna om att bilindustrin genomgått revolutionära förändringar och särskilt när det gäller teknisk utveckling och konsumenternas beteende.

Förändringarna medför stora konsekvenser för både konsumenterna och de företag som verkar inom bilindustrin. Mest drabbas de små och medelstora företag som utgör bredden inom branschen. För att upprätthålla och bibehålla en rättvis konkurrens och ett fritt konsumentval, har EU-lagstiftaren en avgörande roll. Förordningen måste anpassas för att garantera att små och medelstora verkstäder kan ges möjlighet att få fortsätta att arbeta på lika villkor på denna oerhört konkurrensutsatta marknad. I synergi är det lika viktigt att konsumenter ges ett fritt val att välja verkstad när dennes fordon ska in på service eller reparation.

De nödvändiga ändringarna som måste till är enkelt och tydligt formulerade i Europaparlamentets omarbetning. Ändringarna medför att en direkt och öppen tillgång ges till den data som behövs för verkstadens ska kunna göra en diagnos, reparation eller underhåll via det standardiserade fysiska anslutningsdonet (OBD-porten). Inte bara när fordonet är stationärt, exempelvis i verkstaden, utan även under körning för så kallade ”road test”-procedurer.

Ändringsförslagen från Europaparlamentet ligger nu på bordet och ska behandlas i lagstiftningsförfarandet kring översynen av typgodkännandebestämmelserna för fordon. Frågan kring fri tillgång till data via fordonets OBD-port måste tas itu med av kommissionen så som den omnämns i det ursprungliga utkastet till nytt förslag av typgodkännande. Av olika obefogade skäl har EU-kommissionen dock varit ovillig att ta tag i frågan kring OBD-portens framtid och hotar därmed direkt konsumentens fria val av verkstad på den oberoende eftermarknaden och indirekt en stor mängd arbetstillfällen som tillhandahålls av små och medelstora företag.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) uppmanar därför den svenska regeringen att adressera EU-kommissionen att ta tag i de viktiga ändringarna kring OBD-porten som framlagts av Europaparlamentet. Detta är en avgörande faktor för att en hel industrisektor ska kunna fortsätta att få tillgång till relevanta data i fordon. Data som ligger till grund för självständigt entreprenörskap och innovation.

Europaparlamentets förslag på ändringar är kort och gott många verkstäders levebröd och utan dessa riskerar vår sektor att självdö. Utan att överdriva finns risken att en hel eftermarknad med små och medelstora företag i både städer som på landsbygden utrotas. Inom EU innebär detta att cirka 500 000 små och medelstora företag som är verksamma inom den oberoende fordonsindustrin riskerar att gå under. Detta skulle på Europanivå medföra stora konsekvenser för 3,5 miljoner medarbetare inom industrin och totalt 285 miljoner fordonsägare som servar och reparerar sina fordon.

Bo Ericsson, vd SFVF

Ulf Stefansson, jurist SFVF

Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Volkswagen siktar på elbilsrekord på Nürburgring med ID. R

Efter rekordet i backtävlingen Pikes Peak med eldrivna sportbilen ID. R, har Volkswagen nu siktet inställt på ett annat rekord till sommaren: varvrekordet för elbilar på Nürburgring-Nordslingan, som anses vara en av de tuffaste racingbanorna i världen.

Groupe Renault sålde 3.9 miljoner bilar world wide förra året

I Sverige sålde Groupe Renault 24 048 fordon under 2018 med en privatmarknadsandel på 4,9 procent av totalmarknaden. Det är rekord sedan 2011.

Se världens första reklamfilm skriven av artificiell intelligens

Allt fler utländska köpare vill ha svenska begagnade bilar

Utlandsintresset för att köpa bil i Sverige ökar dramatiskt i och med den svaga kronan. Antalet utländska besökare har fyrdubblats på Sveriges näst största bilsajt Wayke det senaste året och intresset fortsätter att öka. Sex procent av besökarna är utländska i dagsläget.

Mekonomen Group vinstvarnar för fjärde kvartalet

Prestigefyllt Volvopris till Rejmes Bil

Volvo Car Excellence Club delas ut på årsbasis och bjuder in de Volvohandlare som arbetat allra bäst med att utveckla och leverera genomgående hög kundnöjdhet under föregående år, att ingå i sällskapet.

Nyhetsbrev

SFVF i möte med Arbetsmiljöverket om arbetsmiljön i fordonsbranschen

Arkiv

VW och Ford i global allians för transportfordon

Nu kommer de nya registreringsnumren

BMW Motorrad visar upp självkörande motorcykel

Under elektronikmässan Consumer Electronics Show (CES) i Las Vegas bjöd BMW Motorrad på show med den självkörande motorcykeln BMW R 1200 GS.

Laddbara bilar ökade med 52 procent förra året

Det finns nu totalt finns 68 805 laddbara bilar i trafik i Sverige vilket nästan är en fördubbling sedan förra årsskiftet.

Kinesiskt fastighetsbolag tar kontroll över Nevs

”Kraven på elnätet ökar hela tiden”

Volkswagen-koncernen satte nytt rekord 2018

Legenden återvänder

En helt ny Toyota GR Supra, femte generationen av Toyotas legendariska sportbil och den första globala GR-modellen från TOYOTA GAZOO Racing, har haft världspremiär på North American International Auto Show i Detroit.

Volvo Car Sverige förändrar sin ledningsgrupp

Volvo Car Sverige gör från och med den 1 februari ett par förändringar i företagets ledning och hos sina dotterbolag.

Höga krav på bihandlaren i ARN

Olja från uttjänta däck kan fungera som drivmedel

Den pyrolysolja som Enviro utvinner från uttjänta däck kan användas som drivmedel. Det har RISE tillsammans med Enviro och Ragn-Sells kommit fram till i forskningsprojektet som startade i oktober 2017.

Allt fler tvister hos Allmänna Reklamationsnämnden

Fler nya bilar klarar högre krav på autobroms

Folksams lista över 2019 års mest säkra och bränslesnåla bilmodeller innehåller skärpta krav för autobroms för fotgängare och filbytesvarnare och 40 bilmodeller har klarat de skärpta kraven. Det står för 15 procent av alla nybilar.

”Det kommer ta tid att laga väggen”

Dieselbilägare stämmer VW för avgasmanipulering

Förlust för Audi ifjol

Nu är var tredje bil på Europas vägar vit

Han satsar på ny elbil med ny batteriteknologi

CHEF-intervju: ”Vi var lika ställda som alla andra”

Ford lanserar ny generation Transit i år

Ny UV-grundfyller från Basf

Ny vd för Circle K Sverige AB

TEMA olja: De är världens 10 största oljejättar

Högsby är Årets Bilkommun 2018

PowerCell i nytt samarbete med Bosch om bränslecellsstackar

Ny el-suv som kan ge Tesla Model X en match

Här är tekniken som ska sänka bränsletörsten med en tredjedel

Rasmus Lindh vinner KAK Performance Prize 2018

Wayke släpper budgivningstjänst för begagnatbil

Se alla Företagens egna nyheter

CRC 5-56 universalolja

Ny drivaxel till Volvo XC60

Sänkta priser på delar till drivlinan

Laddbart Blixtljus

Lagerlådor till alla områden

Unik VAS-godkänd ljusinställare

Ny drivaxel till Ford

Actia 3D4C

Ny stavaxel och stickaxel

Nokian Tyres förnyar sina däcketiketter – Framhäver kvalitet från Norden

Halvaxel till Saab och Opel

Genom grönländska glaciärer med Nokian Hakkapeliitta däck

Ny drivknut till Nissan X-Trail och Qashqai

Triscan hjälper grossister att utveckla verkstadssystem! Varför nu det?

HOUSEGARD brandsläckare Lithium

BEST BRAND in Aircon service

Knutkors till Land Rover och Range Rover

Drivaxel bak till BMW 5-serie

HBA är ny distributör av LAZER på den svenska marknaden

Högt i tak - Trånga golvytor?

Ny kardan till Audi och VW

Vägen till det mest omfattande sensorprogramet till eftermarknaden

Kopplings-kit DSG!

Lagersats till Ford differentialen!

Drivknut bak till Hyundai

Sänd till en kollega

0.096