23948sdkhjf

Öppet brev till den svenska regeringen: Full tillgång till data i fordonet!

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Öppet brev till den svenska regeringen:

Full tillgång till data i fordonet är en fråga om konsumenternas val och konkurrenskraft inom hela bilindustrin.

Den växande tekniken i dagens fordon ger både konsumenter och miljön stora fördelar. För att säkerställa konsumentens fria val av verkstad, är den avgörande faktorn att verkstäder på den fria eftermarknaden som utför reparations- och underhållstjänster fortsatt ges omedelbar tillgång till data i fordonet. Detta är också viktigt för att kunna upprätthålla nuvarande regelverk.

Eftermarknaden, som sysselsätter många människor, är en oerhört viktig del av fordonsbranschen som erbjuder fordonsägare att göra det fria valet av service och reparation av sina fordon till ett konkurrenskraftigt pris över hela Europa. Vår sektor erkänns numer på EU-nivå som en viktig komponent i hela bilindustrin. För bara två–tre år seden såg detta annorlunda ut.

Den nya EU-kommissionen, med Jean-Claude Juncker i spetsen och den nya kommissionsledamoten Elzbieta Bienkowska med ansvar för utredningen kring Dieselgate-skandalen, där industrins tidigare energiska behov var en styrande faktor och en integrerad del av befintlig lagstiftning, har på grund av dieselskandalen kommit i skymundan. Detta innebär i praktiken att viktiga detaljer kring typgodkännande av fordon nu har glömts bort i samband med omarbetning av typgodkännandeförordningen.

Nuvarande bestämmelser som reglerar branschens sektor är väl skyddade i denna nya förordning, men har inte anpassats och uppdaterats i förhållande till viktiga marknadsutvecklingar (state-of-the-art developments) inom bilindustrin sedan 2007. Trots detta är alla parter väl medvetna om att bilindustrin genomgått revolutionära förändringar och särskilt när det gäller teknisk utveckling och konsumenternas beteende.

Förändringarna medför stora konsekvenser för både konsumenterna och de företag som verkar inom bilindustrin. Mest drabbas de små och medelstora företag som utgör bredden inom branschen. För att upprätthålla och bibehålla en rättvis konkurrens och ett fritt konsumentval, har EU-lagstiftaren en avgörande roll. Förordningen måste anpassas för att garantera att små och medelstora verkstäder kan ges möjlighet att få fortsätta att arbeta på lika villkor på denna oerhört konkurrensutsatta marknad. I synergi är det lika viktigt att konsumenter ges ett fritt val att välja verkstad när dennes fordon ska in på service eller reparation.

De nödvändiga ändringarna som måste till är enkelt och tydligt formulerade i Europaparlamentets omarbetning. Ändringarna medför att en direkt och öppen tillgång ges till den data som behövs för verkstadens ska kunna göra en diagnos, reparation eller underhåll via det standardiserade fysiska anslutningsdonet (OBD-porten). Inte bara när fordonet är stationärt, exempelvis i verkstaden, utan även under körning för så kallade ”road test”-procedurer.

Ändringsförslagen från Europaparlamentet ligger nu på bordet och ska behandlas i lagstiftningsförfarandet kring översynen av typgodkännandebestämmelserna för fordon. Frågan kring fri tillgång till data via fordonets OBD-port måste tas itu med av kommissionen så som den omnämns i det ursprungliga utkastet till nytt förslag av typgodkännande. Av olika obefogade skäl har EU-kommissionen dock varit ovillig att ta tag i frågan kring OBD-portens framtid och hotar därmed direkt konsumentens fria val av verkstad på den oberoende eftermarknaden och indirekt en stor mängd arbetstillfällen som tillhandahålls av små och medelstora företag.

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) uppmanar därför den svenska regeringen att adressera EU-kommissionen att ta tag i de viktiga ändringarna kring OBD-porten som framlagts av Europaparlamentet. Detta är en avgörande faktor för att en hel industrisektor ska kunna fortsätta att få tillgång till relevanta data i fordon. Data som ligger till grund för självständigt entreprenörskap och innovation.

Europaparlamentets förslag på ändringar är kort och gott många verkstäders levebröd och utan dessa riskerar vår sektor att självdö. Utan att överdriva finns risken att en hel eftermarknad med små och medelstora företag i både städer som på landsbygden utrotas. Inom EU innebär detta att cirka 500 000 små och medelstora företag som är verksamma inom den oberoende fordonsindustrin riskerar att gå under. Detta skulle på Europanivå medföra stora konsekvenser för 3,5 miljoner medarbetare inom industrin och totalt 285 miljoner fordonsägare som servar och reparerar sina fordon.

Bo Ericsson, vd SFVF

Ulf Stefansson, jurist SFVF



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

På Stora Leverantörsdagen den 25 oktober, kommer BASF’s Josef R. Wuensch, Senior Vice President, Structural Materials & Systems, Automotive R&D. tala om nya innovativa material.

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Nyhetsbrev

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

Arkiv

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Sista chansen att anmäla sig till Motorgalan

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

-Lämna aldrig en krockskadad elbil utan uppsikt i verkstaden

Batteriet kan vara skadat och börja brinna ända upp till kanske 20 timmar eller flera dagar efter att skadan inträffat. Uppstår brand i li-jon batteriet bildas också snabbt mycket farliga gaser.

De är Sveriges första Godkänd Bilverkstad

Oberoende verkstaden Bröderna Karlsson Bilservice i Hässleholm är först i Sverige med att erhålla den nya certifieringen Godkänd Bilverkstad.

Allt fler bilister som kör ”dagen efter”

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.144