Många underskattar kostnaden att äga en bil

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

 

 


Många som köper bil vet inte vad den kostar att äga över tid. Det visar en ny Sifo-undersökning från KVD Bilpriser, som jämfört ägandekostnaden för olika modeller och vad svenska folket tror att det kostar att äga en bil.

Enligt undersökningen tror de flesta att en tre år gammal begagnad bil kostar cirka 1000 kronor till 3000 kronor mindre att äga per månad än vad den faktiskt gör beroende på fabrikat. Det motsvarar en extra kostnad på upp till 50 procent.

–Många missbedömer vad en bil kostar att äga. Det kan få stora konsekvenser för ägare som riskerar få stora hål i plånboken när alla kostnader räknas samman. Innan man köper en ny bil bör man därför göra en rättvis kalkyl av den totala ägandekostnaden och framförallt inte missa värdeminskningen som är den i särklass enskilt största, kommenterar Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.

Enligt undersökningen:

Flest svaranden (28 %) tror att en småbil (VW Polo, Renault Clio, Ford Fiesta etc) kostar mellan 2000–3000 kronor i månaden att äga. I själva verket kostar det 3–4500 kronor.

För mellanstora modeller (VW Golf, Volvo V40 etc) tror flest svaranden (26 %) att det kostar 3000–4000 kronor i månaden, men som egentligen kostar mellan 4500–6000 kronor i månaden.

För stora modeller (VW Passat, Volvo V70 etc) tror de flesta (21 %) att det kostar 4000–5000 kronor i månaden. Den faktiska månadskostnaden är 6000–8000 kronor per månad. Exempelvis kostar Sveriges mest sålda bil, Volvo V70, 6274 kronor per månad att äga.

–Den viktigaste frågan man bör ställa sig är vad man ska ha bilen till. Mer premiumbetonade bilmärken och modeller har i regel högre ägandekostnad. Bilarna med högst ägandekostnad har å andra sidan oftast lägre procentuell värdeminskning. I slutändan är det dock utgifterna varje månad som bränner hål i plånboken, inte några procent vid en framtida försäljning, kommenterar Jonas Björkman, vd på KVD Bilpriser.

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 25–31 januari 2017. Totalt intervjuades 1775 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Snabbhärdande rutlim som håller vad det lovar

TEMA UTBYTES/RESERVDELAR: Efter endast 30 minuter visade nya rutlimmet från Teroson att det håller vad det lovar - framrutan satt kvar!

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Nyhetsbrev

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Arkiv

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

Välfyllt program på Elmia Lastbil

Försäljningsrekord av begagnade dieselbilar

ABS Wheels går med i Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Ford firar 10 miljoner tillverkade Mustang

Digital bilnyckel i din smartphone

Hög efterfrågan på cabrioleter i sommar

Rekordvärmen verkar särskilt ha lockat fram svenskarnas intresse för cabrioleten och de taklösa bilarna säljer snabbare än några andra bilmodeller på Sveriges näst största handelsplats för bilar, Wayke, just nu.

Dags att nominera till Motorgalan och anmäla sig till årets Branschfest

DriveNow upphör i Stockholm

Teknik för att stoppa spökbilister

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Volvo-teknik kunde räddat ihjälkörd kvinna

1

Kan gymnasial lärlingsutbildning vara lösningen på verkstädernas personalbrist?

Mercedes testar helt självkörande bilar i Silicon Valley

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Se alla Företagens egna nyheter

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både milj...

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Sänd till en kollega

0.143