Toppmodell av Panamera Sport Turismo med laddhybridteknik

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Porsche utökar sitt hybridutbud med ytterligare en kraftfull plug-in hybrid. Nya Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kombinerar en fyra liters V8:a med en elektrisk motor vilket resulterar i totalt 500 kW/680 hk.

Redan från strax över tomgångsvarv erbjuder Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo ett vridmoment på 850 Nm. Det betyder att den accelererar från 0 – 100 km/tim på bara 3,4 sekunder och når en toppfart av 310 km tim. Enligt NEDC, New European Driving Cycle, är bränsleförbrukningen vid blandad körning 3,0 liter per 100 km och det nya flaggskeppet i Panamera Sport Turismo-serien kan köras upp till 50 km på enbart eldrift med noll utsläpp. Det är inte bara balansen mellan prestanda och effektivitet som gör Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo unik i sitt segment; det spatiala konceptet, inklusive stor baklucka, låg lastkant, utökad bagagerumsvolym och en 4+1 säteskonfiguration innebär att den nya toppmodellen också är praktisk till vardags. Porsche kombinerar unik design och förstklassig vardagsduglighet med prestanda i världsklass och maximal effektivitet.

0-100 km/h på 3,4 sekunder och bränsleförbrukning på 3,0 liter per 100 km

Med Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo demonstrerar Porsche återigen att hybridtekniken har stor prestandapotential. Strategin för hur krafttillskottet från elmotorn levereras i den fyrhjulsdrivna bilen kommer från supersportbilen Porsche 918 Spyder. Redan från 1 400 varm/min levererar biturbo-V8-motorn (404 kW/550 hk) i kombination med den elektriska motorn (100 kW/136 hk) ett maximalt vridmoment om 850 Nm. Frånkopplaren som är integrerad i hybridmodulen aktiveras elektromekaniskt av ett elektriskt kopplingsställdon, Electric Clutch Activator (ECA). Resultatet är kort svarstid och hög komfort. Den snabbväxlande dubbelkopplingslådan Porsche Dubbelkupplung (PDK) med åtta växlar används för att överföra kraften till det adaptiva fyrhjulssystemet Porsche Traction Management (PTM), som är standard.

I läget E-performance accelererar den nya toppmodellen till 100 km/h på 3,4 sekunder. Det tar endast 8,5 sekunder ytterligare att nå 200 km/h. Toppfarten är 310 km/h. Trots den höga prestandanivån är den nya plug-in hybriden också extremt effektiv: Bränsleförbrukningen enligt NEDC, New European Driving Cycle, för plug-in hybridmodeller uppgår till 3,0 liter per 100 km och 17,6 kW/h per 100 km med eldrift. Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kan köras upp till 50 km och med en topphastighet på 140 km/h på enbart eldrift, vilket då resulterar i noll utsläpp. Elmotorn får sin kraft från ett litiumjon-batteri med en energikapacitet av 14,1 kWh som kan laddas på 2,4 till 6 timmar beroende på laddare och strömförsörjning.

Unik design, adaptiv takspoiler och 4+1 säteskonfiguration

Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo erbjuder alla de innovationer som lanserades med den andra generationen av Panamera. Det inkluderar den digitaliserade Porsche Advanced Cockpit som standard och banbrytande assistanssystem som Porsche InnoDrive inklusive adaptiv farthållare och bakaxelstyrning som tillval. En annan innovation, som är unik i sitt segment, är takspoilern, vars vinkel kan justeras i tre lägen beroende på körsituationen och på fordonsinställningarna och som ger extra marktryck på upp till 50 kg på bakaxeln. Vid hastigheter upp till 170 km/tim förblir det aerodynamiska hjälpmedlet – en central del i Porsche Active Aerodynamics (PAA) – i sin indragna position med en vinkel på minus sju grader för att följa taklinjen. Över 170 km/tim ställer takspoilern automatiskt in sig i prestandaläget med en vinkel på plus en grad för att öka stabiliteten vid körning rakt fram och vid kurvtagning. Vid inställningen Sport och Sport Plus intar takspoilern automatiskt prestandaläget i hastigheter från 90 km/tim och uppåt. PAA hjälper också aktivt till när takluckan är öppen, genom att anpassa takspoilerns lutning till plus 26 grader i hastigheter från 90 km/tim, för att minimera den turbulens som då skapas.

Konceptuellt erbjuder den nya toppmodellen tack vare sin avant-garde design alla de fördelar Sport Turismo-modellerna har. Den förhöjda taklinjen på Sport Turismo gör det lättare att kliva i och ur bilens baksäte och ger också bättre huvudutrymme. Den breda bakluckan, som öppnas och stängs elektriskt som standard, och har en lasthöjd på bara 628 mm, gör bagageutrymmet mer användbart. Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo är också utrustad med tre säten bak. De två yttre är utförda som individuella säten – i linje med modellens anspråk på sportiga prestanda med maximal komfort för de åkande – och åstadkommer därmed en 2 + 1 konfiguration bak. Som tillval kan Panamera Sport Turismo också erbjudas som fyrsitsig med två elektriskt justerbara individuella säten bak. Mätt till övre kanten på baksätena erbjuder Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo 425 liters lastvolym. Baksätenas ryggstöd kan fällas ned tillsammans eller individuellt (40:20:20) och låses upp elektriskt från bagageutrymmet. Med alla baksäten nedfällda blir lastutrymmet nästan helt slätt och lastvolymen ökar 1 295 liter.

Generös standardutrustning inklusive keramiska bromsar

I standardutrustningen för Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo ingår det elektriska krängningshämmarsystemet Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inklusive det elektriskt styrda bakre differentiallåset Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), det keramiska högprestandabromssystemet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), 21-tums lättmetallfälgar i 911 Turbo-design, servostyrning Power Steering Plus, Sport Chrono-paket och fjärrstyrd hybridspecifik tillsatsvärmare. Som med alla Panamera Sport Turismo-modeller som levererar mer än 324 kW (440 hk) är den nya toppmodellen också utrustad med trekammars­luftfjädring inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM), som erbjuder ännu större skillnad mellan de dynamiska och mer komfortorienterade chassi­inställningarna.

Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo går att beställa redan nu och priserna i Sverige börjar på 1 880 000 kronor.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Snabbhärdande rutlim som håller vad det lovar

TEMA UTBYTES/RESERVDELAR: Efter endast 30 minuter visade nya rutlimmet från Teroson att det håller vad det lovar - framrutan satt kvar!

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Nyhetsbrev

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Arkiv

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

Välfyllt program på Elmia Lastbil

Försäljningsrekord av begagnade dieselbilar

ABS Wheels går med i Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Ford firar 10 miljoner tillverkade Mustang

Digital bilnyckel i din smartphone

Hög efterfrågan på cabrioleter i sommar

Rekordvärmen verkar särskilt ha lockat fram svenskarnas intresse för cabrioleten och de taklösa bilarna säljer snabbare än några andra bilmodeller på Sveriges näst största handelsplats för bilar, Wayke, just nu.

Dags att nominera till Motorgalan och anmäla sig till årets Branschfest

DriveNow upphör i Stockholm

Teknik för att stoppa spökbilister

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Volvo-teknik kunde räddat ihjälkörd kvinna

1

Kan gymnasial lärlingsutbildning vara lösningen på verkstädernas personalbrist?

Mercedes testar helt självkörande bilar i Silicon Valley

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Audi-chefen gripen av polis

Se alla Företagens egna nyheter

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

EcoOnline uppmärksammar företag som aktivt arbetar för att skydda både milj...

100 sekunder med Drester hjultvätt

Friktionsnedsättande silikonspray

Ny TOTAL produkt, utvecklad till Peugeot & Citroën bilar!

Nyckelmärkning

Sänd till en kollega

0.138