23948sdkhjf

Toppmodell av Panamera Sport Turismo med laddhybridteknik

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Porsche utökar sitt hybridutbud med ytterligare en kraftfull plug-in hybrid. Nya Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kombinerar en fyra liters V8:a med en elektrisk motor vilket resulterar i totalt 500 kW/680 hk.

Redan från strax över tomgångsvarv erbjuder Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo ett vridmoment på 850 Nm. Det betyder att den accelererar från 0 – 100 km/tim på bara 3,4 sekunder och når en toppfart av 310 km tim. Enligt NEDC, New European Driving Cycle, är bränsleförbrukningen vid blandad körning 3,0 liter per 100 km och det nya flaggskeppet i Panamera Sport Turismo-serien kan köras upp till 50 km på enbart eldrift med noll utsläpp. Det är inte bara balansen mellan prestanda och effektivitet som gör Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo unik i sitt segment; det spatiala konceptet, inklusive stor baklucka, låg lastkant, utökad bagagerumsvolym och en 4+1 säteskonfiguration innebär att den nya toppmodellen också är praktisk till vardags. Porsche kombinerar unik design och förstklassig vardagsduglighet med prestanda i världsklass och maximal effektivitet.

0-100 km/h på 3,4 sekunder och bränsleförbrukning på 3,0 liter per 100 km

Med Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo demonstrerar Porsche återigen att hybridtekniken har stor prestandapotential. Strategin för hur krafttillskottet från elmotorn levereras i den fyrhjulsdrivna bilen kommer från supersportbilen Porsche 918 Spyder. Redan från 1 400 varm/min levererar biturbo-V8-motorn (404 kW/550 hk) i kombination med den elektriska motorn (100 kW/136 hk) ett maximalt vridmoment om 850 Nm. Frånkopplaren som är integrerad i hybridmodulen aktiveras elektromekaniskt av ett elektriskt kopplingsställdon, Electric Clutch Activator (ECA). Resultatet är kort svarstid och hög komfort. Den snabbväxlande dubbelkopplingslådan Porsche Dubbelkupplung (PDK) med åtta växlar används för att överföra kraften till det adaptiva fyrhjulssystemet Porsche Traction Management (PTM), som är standard.

I läget E-performance accelererar den nya toppmodellen till 100 km/h på 3,4 sekunder. Det tar endast 8,5 sekunder ytterligare att nå 200 km/h. Toppfarten är 310 km/h. Trots den höga prestandanivån är den nya plug-in hybriden också extremt effektiv: Bränsleförbrukningen enligt NEDC, New European Driving Cycle, för plug-in hybridmodeller uppgår till 3,0 liter per 100 km och 17,6 kW/h per 100 km med eldrift. Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo kan köras upp till 50 km och med en topphastighet på 140 km/h på enbart eldrift, vilket då resulterar i noll utsläpp. Elmotorn får sin kraft från ett litiumjon-batteri med en energikapacitet av 14,1 kWh som kan laddas på 2,4 till 6 timmar beroende på laddare och strömförsörjning.

Unik design, adaptiv takspoiler och 4+1 säteskonfiguration

Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo erbjuder alla de innovationer som lanserades med den andra generationen av Panamera. Det inkluderar den digitaliserade Porsche Advanced Cockpit som standard och banbrytande assistanssystem som Porsche InnoDrive inklusive adaptiv farthållare och bakaxelstyrning som tillval. En annan innovation, som är unik i sitt segment, är takspoilern, vars vinkel kan justeras i tre lägen beroende på körsituationen och på fordonsinställningarna och som ger extra marktryck på upp till 50 kg på bakaxeln. Vid hastigheter upp till 170 km/tim förblir det aerodynamiska hjälpmedlet – en central del i Porsche Active Aerodynamics (PAA) – i sin indragna position med en vinkel på minus sju grader för att följa taklinjen. Över 170 km/tim ställer takspoilern automatiskt in sig i prestandaläget med en vinkel på plus en grad för att öka stabiliteten vid körning rakt fram och vid kurvtagning. Vid inställningen Sport och Sport Plus intar takspoilern automatiskt prestandaläget i hastigheter från 90 km/tim och uppåt. PAA hjälper också aktivt till när takluckan är öppen, genom att anpassa takspoilerns lutning till plus 26 grader i hastigheter från 90 km/tim, för att minimera den turbulens som då skapas.

Konceptuellt erbjuder den nya toppmodellen tack vare sin avant-garde design alla de fördelar Sport Turismo-modellerna har. Den förhöjda taklinjen på Sport Turismo gör det lättare att kliva i och ur bilens baksäte och ger också bättre huvudutrymme. Den breda bakluckan, som öppnas och stängs elektriskt som standard, och har en lasthöjd på bara 628 mm, gör bagageutrymmet mer användbart. Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo är också utrustad med tre säten bak. De två yttre är utförda som individuella säten – i linje med modellens anspråk på sportiga prestanda med maximal komfort för de åkande – och åstadkommer därmed en 2 + 1 konfiguration bak. Som tillval kan Panamera Sport Turismo också erbjudas som fyrsitsig med två elektriskt justerbara individuella säten bak. Mätt till övre kanten på baksätena erbjuder Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo 425 liters lastvolym. Baksätenas ryggstöd kan fällas ned tillsammans eller individuellt (40:20:20) och låses upp elektriskt från bagageutrymmet. Med alla baksäten nedfällda blir lastutrymmet nästan helt slätt och lastvolymen ökar 1 295 liter.

Generös standardutrustning inklusive keramiska bromsar

I standardutrustningen för Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo ingår det elektriska krängningshämmarsystemet Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inklusive det elektriskt styrda bakre differentiallåset Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), det keramiska högprestandabromssystemet Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), 21-tums lättmetallfälgar i 911 Turbo-design, servostyrning Power Steering Plus, Sport Chrono-paket och fjärrstyrd hybridspecifik tillsatsvärmare. Som med alla Panamera Sport Turismo-modeller som levererar mer än 324 kW (440 hk) är den nya toppmodellen också utrustad med trekammars­luftfjädring inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM), som erbjuder ännu större skillnad mellan de dynamiska och mer komfortorienterade chassi­inställningarna.

Panamera Turbo S E-Hybrid Sport Turismo går att beställa redan nu och priserna i Sverige börjar på 1 880 000 kronor.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Inläggen nedan modereras inte i förväg och omfattas därmed inte av webbplatsens utgivningsbevis.
Startsidan just nu

Innovativa material för framtidens fordon i fokus på Stora Leverantörsdagen

På Stora Leverantörsdagen den 25 oktober, kommer BASF’s Josef R. Wuensch, Senior Vice President, Structural Materials & Systems, Automotive R&D. tala om nya innovativa material.

Sveriges enda Volvo Stand Alone bygger nytt

Rejmes Bil i Halland är Sveriges enda Volvo Stand Alone, en privat bilhandlare som uteslutande representerar Volvo. Nu bygger man nytt i Falkenberg.

​Specialversion av Ford Mustang Bullitt till Europa

Peugeot och DS satsar på leasing online

Premiär för nya lyxsuven BMW X7

Regeringen har infört nytt bidrag som hjälper kommuner forsla bort målvaktsbilar

Regeringen har beslutat om en förordning som innebär att kommuner nu kan få bidrag för kostnader som kommunen haft för flyttning, uppställning och skrotning av fordon som står felparkerade, däribland s.k. målvaktsfordon.

Nyhetsbrev

Den ”elektriska” bilen lagrar energi i karossen med hjälp av kolfiber

Arkiv

Vad blev det av elbilsprojektet Uniti?

Sista chansen att anmäla sig till Motorgalan

Razzior mot bilvårdsföretag för att hitta illegal arbetskraft

Polisen är sedan den 1 juli i år tillsynsmyndighet för att kontrollera arbetskraft. Nu genomför polisen tillsammans med andra myndigheter regelbundet razzior, eller tillslag mot företag, bland annat bilvårdsföretag.

Biltemas flygplan får norska piloter

VW: ”Våra kontroller mer omfattande än kraven för Godkänd Bilverkstad”

En del verkstäder jobbar redan med en kvalitetscertifiering som är minst lika omfattande som Godkänd Bilverkstad. De ska inte behöva genomgå GBV:s alla kontroller, förklarar man på MRF.

MRFs stora pris – tre slutkandidater är klara

Bilverkstaden var illegal spritcentral

En man i Norrköping har använt en bilverkstad som illegal spritcentral. Kunderna kunde inte bara få hjälp med service eller reparationer på bilen utan kunde även köpa sprit, öl med mera.

ABS Wheels blir Gasellföretag för andra året i rad

Nu inviger Polestar nytt huvudkontor i Sverige

Det nya huvudkontorets byggnad, vilket är dominerat av ”Polstarkuben”, är designat av svenska arkitekter från arkitektfirman Bornstein Lyckefors, i samarbete med Polestars varumärkesteam.

Kandidaterna klara för Stora Leverantörspriset 2018

Nya uppgifter om varför vissa av Volvos lastbilar och bussar överskrider NOx-gränserna

Ny utbildningsbil och flera Branschambassadörer i Karlskrona

Skånska bilköpare är mest miljövänliga

Krock med vildsvin ger bilskador för 40 000 kronor

Viltolyckorna bara fortsätter att öka. Det sker en viltolycka var nionde minut, dygnet runt, någonstans i Sverige. I smålandslänen Kalmar och Kronoberg är det störst risk att drabbas av en viltolycka, enligt försäkringsbolaget if.

-Lämna aldrig en krockskadad elbil utan uppsikt i verkstaden

Batteriet kan vara skadat och börja brinna ända upp till kanske 20 timmar eller flera dagar efter att skadan inträffat. Uppstår brand i li-jon batteriet bildas också snabbt mycket farliga gaser.

De är Sveriges första Godkänd Bilverkstad

Oberoende verkstaden Bröderna Karlsson Bilservice i Hässleholm är först i Sverige med att erhålla den nya certifieringen Godkänd Bilverkstad.

Allt fler bilister som kör ”dagen efter”

PROVKÖRNING: Bilen som gör dig till en bättre förare

”Jag blir upprörd när jag ser sådana här verkstäder"

CHEF-intervjun: ”Rätt utbildad personal är A och O”

Klokkerholm satsar på delar till veteranbilar

Saab-ägare får en ny mobilapp

Disciplinnämndens beslut att fria PWR Racing överklagas

Här är Sveriges femte motorbranschcollege

BIL Swedens statistiska årsbok Bilismen i Sverige 2018

Yrkesförare fartsyndare på 30-vägar

Innovativt skum för tunna och lätta instrumentpaneler

3

Här märks ingen ångest för Bonus Malus

”De här bilarna tål allt”

Se alla Företagens egna nyheter

Träffa oss på Persontrafik 2018

Dags igen för däcksäsongen

Maxtel Evapor Extraljus 9" LED 25

Personalliggare för fordonsverkstäder - smidigt arbetssätt och snabb inlärning

Med hjälp av Yallotrade minskar fordonens negativa påverkan på klimatet.

Nya EU-regler för märkning av fordon och drivmedelsstationer

Nytt racingfett

Succén Watch & Work fortsätter!

Ändring i Monroe's stötdämpare program

Dags att skrapa - istiden har börjat

E-godkänd färdstrålkastare med värmelins

Ny tjänst för kvalitet och hållbarhetsarbete på däckverkstad

Undvik problem vid reparation av servostyrning

Nytt handvårds program från Carystem

Äntligen en liten starthjälp som verkligen fungerar!

Unik diagnosteknikerutbildning för framtidens verkstäder

Ny smart batteritestare med startmotor- & generatortestarfunktion

Kan ett defekt fjäderbenslager vara farlig?

Vår egenutvecklade lampa för den nordiska marknaden

Dags för Miljö- och Kemidagarna! Boka tidigt 1000 kr rabatt

LED extraljus 9"

Hur fungerar vår nya ABS-testare och hur får du som kund njuta av vår inves...

ColorGlo etablerar närmre samarbete med försäkringsbolagen

Nyhet! Ventilhattar

Europeiska kemikaliemyndigheten hjälper företag att förstå lagstiftningen

Sänd till en kollega

0.202