Datadriven marknadsföring ska fånga förare i bilen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen


Nya digitala verktyg i Adobe Experience Cloud möjliggör skräddarsydda annonser till bilister baserat på exempelvis deras färdrutt. I takt med att fler bilar blir uppkopplade ökar efterfrågan på verktyg som kan skräddarsy den digitala upplevelsen på fyra hjul. Adobe lanserar nu en rad verktyg inom Experience Cloud som gör det möjligt att rikta personliga annonser till bilister.

– I samband med att bilar blir allt mer uppkopplade ökar även bilisternas förväntningar på digitalt innehåll i bilen. Därför  är det väldigt viktig med verktyg som erbjuder bilägare en relevant upplevelse, oavsett var de  befinner sig, säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Experience Cloud.

Adobe samarbetar idag med de tio största biltillverkarna i världen, som alla använder verktyget Adobe Experience Cloud. Adobe är även med i projektet i Automotive Grade Linux project, som jobbar med att utveckla bilekosystem med fler avancerade, digitala möjligheter och upplevelser för bilen.

Adobes nya verktyg erbjuder:

  • Bättre förståelse för beteenden i bilen: Adobe utökar möjligheterna för målgruppsanpassning i Adobe Analytics Cloud, så att företagen kan använda sig av exempelvis röstkommandon i bilen och tillsammans med annat kunddata skräddarsy personliga upplevelser. Till exempel kan en rekommendationstjänst föreslå närliggande snabbmatsrestauranger baserat på geodata och kända preferenser. Adobe Sensei med dess inbyggda AI-teknik gör automatiserade analyser av tillgängliga data, som exempelvis när ett röstkommando misslyckas och föraren i stället behöver använda sig av en pekskärm, då får företaget en notifikation om detta.

Personligt innehåll i bilen: I Adobe Experience Manager kan företagen utveckla och rikta relevant innehåll såsom nyheter och musik på skärmarna till personer i bilen.  Med Adobe Target kan företagen jobba med innehåll i bild medan Adobe Campaign ger företagen en plattform till att kunna annonsera i olika format. 

  • Anpassad ljudreklam: Digital radio och streaming-appar i bilen blir allt mer populära. Adobe Advertising Cloud erbjuder målgruppsanpassat inköp av ljudreklam som del av sitt cross-channel-utbud. Annonsörer kan ytterligare skräddarsy ljudreklam i bilen genom att använda förstahands-data och till exempel favoritartister och musikgenrer. Efter att en förare i bilen har hört reklamen kan företagen fortsätta rikta budskapet genom video, display, social och search, för att stötta budskap, recall och konvertering. Adobe Advertising Cloud är kompatibelt med Spotify

Pressinformation Adobe Experience Cloud

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Regeringsbeslut om yrkesprogrammen kan ge lyft för fordons- och transportprogrammet

Mercedes inrättar svenskt stipendium för nya fordonstekniker från gymnasiet

Nu börjar bilkriget – Bilia lämnar Blocket

Akromatiska färger fortsätter dominera

SFVF om datorsäkerheten på verkstäder

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Nyhetsbrev

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Arkiv

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Dags igen för däcksäsongen

Fabrikskampanjer från 38 bilmärken

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Sänd till en kollega

0.176