Datadriven marknadsföring ska fånga förare i bilen

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen


Nya digitala verktyg i Adobe Experience Cloud möjliggör skräddarsydda annonser till bilister baserat på exempelvis deras färdrutt. I takt med att fler bilar blir uppkopplade ökar efterfrågan på verktyg som kan skräddarsy den digitala upplevelsen på fyra hjul. Adobe lanserar nu en rad verktyg inom Experience Cloud som gör det möjligt att rikta personliga annonser till bilister.

– I samband med att bilar blir allt mer uppkopplade ökar även bilisternas förväntningar på digitalt innehåll i bilen. Därför  är det väldigt viktig med verktyg som erbjuder bilägare en relevant upplevelse, oavsett var de  befinner sig, säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe Experience Cloud.

Adobe samarbetar idag med de tio största biltillverkarna i världen, som alla använder verktyget Adobe Experience Cloud. Adobe är även med i projektet i Automotive Grade Linux project, som jobbar med att utveckla bilekosystem med fler avancerade, digitala möjligheter och upplevelser för bilen.

Adobes nya verktyg erbjuder:

  • Bättre förståelse för beteenden i bilen: Adobe utökar möjligheterna för målgruppsanpassning i Adobe Analytics Cloud, så att företagen kan använda sig av exempelvis röstkommandon i bilen och tillsammans med annat kunddata skräddarsy personliga upplevelser. Till exempel kan en rekommendationstjänst föreslå närliggande snabbmatsrestauranger baserat på geodata och kända preferenser. Adobe Sensei med dess inbyggda AI-teknik gör automatiserade analyser av tillgängliga data, som exempelvis när ett röstkommando misslyckas och föraren i stället behöver använda sig av en pekskärm, då får företaget en notifikation om detta.

Personligt innehåll i bilen: I Adobe Experience Manager kan företagen utveckla och rikta relevant innehåll såsom nyheter och musik på skärmarna till personer i bilen.  Med Adobe Target kan företagen jobba med innehåll i bild medan Adobe Campaign ger företagen en plattform till att kunna annonsera i olika format. 

  • Anpassad ljudreklam: Digital radio och streaming-appar i bilen blir allt mer populära. Adobe Advertising Cloud erbjuder målgruppsanpassat inköp av ljudreklam som del av sitt cross-channel-utbud. Annonsörer kan ytterligare skräddarsy ljudreklam i bilen genom att använda förstahands-data och till exempel favoritartister och musikgenrer. Efter att en förare i bilen har hört reklamen kan företagen fortsätta rikta budskapet genom video, display, social och search, för att stötta budskap, recall och konvertering. Adobe Advertising Cloud är kompatibelt med Spotify

Pressinformation Adobe Experience Cloud

 

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

1

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

1

Därför friades bilrånare

Nyhetsbrev

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

Arkiv

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Snabbhärdande rutlim som håller vad det lovar

TEMA UTBYTES/RESERVDELAR: Efter endast 30 minuter visade nya rutlimmet från Teroson att det håller vad det lovar - framrutan satt kvar!

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

Välfyllt program på Elmia Lastbil

Försäljningsrekord av begagnade dieselbilar

ABS Wheels går med i Sveriges Fordonsverkstäders Förening

Ford firar 10 miljoner tillverkade Mustang

Digital bilnyckel i din smartphone

Hög efterfrågan på cabrioleter i sommar

Rekordvärmen verkar särskilt ha lockat fram svenskarnas intresse för cabrioleten och de taklösa bilarna säljer snabbare än några andra bilmodeller på Sveriges näst största handelsplats för bilar, Wayke, just nu.

Dags att nominera till Motorgalan och anmäla sig till årets Branschfest

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Ford inleder globalt strategiskt samarbete med Volkswagen

Se alla Företagens egna nyheter

Extra vattenpumpar - Ny produktportfölj i programmet av vattenpumpar

Ny kamremsats till Volvo

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

Sänd till en kollega

0.218