Volvo Lastvagnar vill ha flytande gas för tunga transporter

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Genom att ersätta dieseln med flytande naturgas eller biogas kan koldioxidutsläppen från tunga lastbilar minskas väsentligt. Flytande naturgas (LNG) används i dag främst inom industrin, men gasen har oerhört goda förutsättningar att bli ett konkurrenskraftigt fordonsbränsle med stora miljöfördelar. Detta hävdar Volvo Lastvagnar, som nu intensifierar sin utveckling av gasdrivna lastbilar för tunga regionala transporter och fjärrtransporter.

Att minska den tunga kommersiella trafikens miljöpåverkan är en utmaning som engagerar allt från politiker och transportköpare till åkerier och fordonstillverkare. I maj presenterade EU en förordning som kräver att koldioxidutsläppen från tunga fordon deklareras från och med 2019. Syftet är att minska koldioxidutsläppen.

- Många av våra kunder och deras kunder jobbar redan hårt med att minska sin miljöpåverkan. Den här förordningen kommer att driva på utvecklingen för att minska utsläppen. Vi ser en tydlig möjlighet att öka LNG-marknadens andelar som en viktig del av lösningen. Vår vision är att lastbilar från Volvo ska bli utsläppsfria, men det finns ingen enskild lösning för att nå dit, utan snarare flera parallella lösningar, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationsdirektör på Volvo Lastvagnar.

Naturgas är visserligen ett fossilt bränsle, men den genererar 20 procent mindre koldioxidutsläpp än diesel. Om biogas används i stället minskar klimatpåverkan med upp till 100 procent.

Genom att använda metan i flytande form (flytande naturgas, LNG) går det att transportera stora kvantiteter bränsle och därmed uppnå en tillräckligt lång räckvidd även för fjärrtransporter. Både naturgas och biogas består främst av metan, vilket är en kraftfull växthusgas. Därför är det mycket viktigt att minimera risken för gasläckor under transport, tankning och körning.

Biogas produceras än så länge bara i begränsade kvantiteter, men den långsiktiga tillgången på naturgas är utmärkt ur ett globalt perspektiv. Detta är ett viktigt argument för storskalig expansion. Detsamma gäller ett konkurrenskraftigt pris. I många länder i Europa är naturgas billigare än diesel. En strategi för att bygga ut LNG-infrastrukturen ingår också i EU-kommissionens och medlemsstaternas åtgärdspaket för att säkra Europas energiförsörjning på sikt.

- Sammantaget gör detta flytande gas till det bästa allmänt tillgängliga klimatalternativet på marknaden för långa och tunga transporter. Vad som behövs nu är gasdrivna lastbilar som kan konkurrera med diesel när det gäller prestanda och bränsleekonomi samt en fortsatt utbyggnad av LNG-infrastrukturen. I båda fallen har det gjorts stora framsteg, säger Lars Mårtensson.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

LEDARE: Vi börjar lita på självkörande bilar

Sveriges bästa ungdomsmekaniker

Årets slutprov har avslutats och Sveriges bästa ungdomsmekaniker har nu utsetts.

Laddbart ökar i storstäderna

Ny väderfabrik simulerar alla väder

Dragracingens pionjärer möts under EM 7-10 juni

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Nyhetsbrev

"Laga plast istället för att byta ut"

Arkiv

Allt färre köper begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar minskade med 3,6 procent under första kvartalet 2018 jämfört med året innan. I mars tappade försäljningen hela 9,8 procent.

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

Plus

De jagar illegala verkstäder

Vi har följt med Malmö kommuns två miljöinspektörer som jobbar med att kartlägga stans ljusskygga bilverkstäder.

Svenskarna tror på en självkörande framtid

Fordonsbranschen allt viktigare för Sverige

SnapSkan växer internationellt

BCA bygger transportnät för fordonstransporter till och från Sverige

Bekräftat att danska FTZ är satt till salu

Kia introducerar 48V mildhybrid

Forskare har hittat nytt bränsle för bränslecell

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Här scannar biltjuven av din keyless-nyckel utanför ytterdörren

Alpine lanseras i Sverige

Håkan Jönsson ny chef för IVECO North Europe & Baltics

Motorer som inte är fackmässigt renoverade har blivit ett hot i branschen

Problembilden kring helrenovering av nyare, mindre personbilsmotorer är betydligt mer komplicerad än vad som tidigare förutspåtts av MRF och SFVF.

Interdan tar över importen av Opel i Sverige

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Subtil skönhet

Se alla Företagens egna nyheter

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

Sänd till en kollega

0.186