Volvo Lastvagnar vill ha flytande gas för tunga transporter

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Genom att ersätta dieseln med flytande naturgas eller biogas kan koldioxidutsläppen från tunga lastbilar minskas väsentligt. Flytande naturgas (LNG) används i dag främst inom industrin, men gasen har oerhört goda förutsättningar att bli ett konkurrenskraftigt fordonsbränsle med stora miljöfördelar. Detta hävdar Volvo Lastvagnar, som nu intensifierar sin utveckling av gasdrivna lastbilar för tunga regionala transporter och fjärrtransporter.

Att minska den tunga kommersiella trafikens miljöpåverkan är en utmaning som engagerar allt från politiker och transportköpare till åkerier och fordonstillverkare. I maj presenterade EU en förordning som kräver att koldioxidutsläppen från tunga fordon deklareras från och med 2019. Syftet är att minska koldioxidutsläppen.

- Många av våra kunder och deras kunder jobbar redan hårt med att minska sin miljöpåverkan. Den här förordningen kommer att driva på utvecklingen för att minska utsläppen. Vi ser en tydlig möjlighet att öka LNG-marknadens andelar som en viktig del av lösningen. Vår vision är att lastbilar från Volvo ska bli utsläppsfria, men det finns ingen enskild lösning för att nå dit, utan snarare flera parallella lösningar, säger Lars Mårtensson, miljö- och innovationsdirektör på Volvo Lastvagnar.

Naturgas är visserligen ett fossilt bränsle, men den genererar 20 procent mindre koldioxidutsläpp än diesel. Om biogas används i stället minskar klimatpåverkan med upp till 100 procent.

Genom att använda metan i flytande form (flytande naturgas, LNG) går det att transportera stora kvantiteter bränsle och därmed uppnå en tillräckligt lång räckvidd även för fjärrtransporter. Både naturgas och biogas består främst av metan, vilket är en kraftfull växthusgas. Därför är det mycket viktigt att minimera risken för gasläckor under transport, tankning och körning.

Biogas produceras än så länge bara i begränsade kvantiteter, men den långsiktiga tillgången på naturgas är utmärkt ur ett globalt perspektiv. Detta är ett viktigt argument för storskalig expansion. Detsamma gäller ett konkurrenskraftigt pris. I många länder i Europa är naturgas billigare än diesel. En strategi för att bygga ut LNG-infrastrukturen ingår också i EU-kommissionens och medlemsstaternas åtgärdspaket för att säkra Europas energiförsörjning på sikt.

- Sammantaget gör detta flytande gas till det bästa allmänt tillgängliga klimatalternativet på marknaden för långa och tunga transporter. Vad som behövs nu är gasdrivna lastbilar som kan konkurrera med diesel när det gäller prestanda och bränsleekonomi samt en fortsatt utbyggnad av LNG-infrastrukturen. I båda fallen har det gjorts stora framsteg, säger Lars Mårtensson.



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

För första gången någonsin: En Volvo med 3-cylindrig motor

Angela Merkel åker i avgasmanipulerad Audi

Thierry Neuville vann Svenska Rallyt

Autoexperten nominerade till Årets Marknadsförare 2018

Omstrukturering ska stärka Orio

Yrkesplugget sponsrar Lipstick Racing

Nyhetsbrev

Nu är du avslöjad! Bilen du kör avslöjar din partitillhörighet

Arkiv

Kobra II Dashboard 2.0, nu med beslutsstöd för fordonsförsäljningen

Elbilsladdning hemma i vanligt eluttag är en försäkringsfälla

Mer än var 5:e bil som stjäls återfinns aldrig

Autobutler.se satsar på onlineomdömen för bilverkstäder

Circle K öppnar Sveriges största hamburgerkedja

Nu öppnar den nya elbilsbutiken i Täby Centrum

Andelen supermiljöbilar 7 procent i januari

GKN kardanaxlar till Drivknuten.se

1

Han vill stoppa de kriminella verkstäderna

600 000 fordon riskerar körförbud

Nu tar 14-årige Viktor steget upp till Formula STCC Nordic

Ökat intresse för premiumhusbilar

Pirelli tar grepp på Svenska rallyt

Området Motor utmärker sig i ARN-statistiken

Uppgradering av MINI Connected

Circle K lanserar bensin med upp till 15 procent förnybart innehåll

En ny kompakt-SUV från Jaguar

Nya Volvo V60 avslöjad

PROVKÖRNING: En underskattad bil

Misstänkt fusk-mjukvara i Mercedes Vito

Automessen – ”större” än Automässan

Ladda Hemma med hjälp av bidrag

”Indirekt TPMS fasas ut”

Taket på ny bilhall rasade in av snökaoset

PROVKÖRNING: Liten som uppför sig som en stor

Kampen mot olagliga bilverkstäder i Norge går för högtryck

Verkstad som manipulerar avgasreningen vill locka personbilskunder

”Olagligt köra med manipulerade fordon”

Här är bussen som ska minska bilbehovet

Se alla Företagens egna nyheter

Vattenpass ratt

Kardaner till Nissan Navara

Drivknuten i samarbete med Ferrita

Nyckelhantering

200 nya kardanaxlar

Ännu en ny drivknut till Audi

Gräver bilbranschen sin egen grav?

Smartrep.info: Monteringsanvisningar och användning av specialverktyg vid Gates Stretch Fit remmar

Isskrapor

5 viktiga punkter kring affärssystem

NTN-SNR hjulhastighetssensorer

Drivaxel till Dacia Logan

Endast hos Galwin Bildelar

Modellanpassade kupemattor i gummi.

Modellanpassade bagagerumsmattor

Njurar till BMW F20, F21, G30, G31, GT F34,

Monteringssats med specialbultar till Ford, Mazda och Volvo länkarmar

Formacs nyaste: 5 i 1, Sitt-Matt-Växel-Handbroms-Rattskydd

Delar för drivlinan i lager!

Avgasmunstycken

Fabriksrenoverade växellådor, alltid med garanti!

Shipman Bildelar - AutoGloben 2018

Ledningssystem för företag som arbetar med köldmedium

Nya kardanaxlar till Volvo V70/V70 XC

Det är tryck på Triscans gasfjädrar ... i mer än en mening

Sänd till en kollega

0.156