Snåriga regler för vinterdäck på husbil

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Många vill använda sin husbil även under vinterhalvåret. Den behöver då vinterdäck, men det är inte helt lätt att veta vad som gäller. Om husbilen väger över 3 500 kilo gäller helt andra däckregler än på en bil som väger högst 3 500 kilo.

Under de två senaste åren har försäljningen av husbilar ökat kraftigt i Sverige. Under 2016 ökade antalet registrerade husbilar med 32 procent och samma utveckling har hållit i sig även hittills i år. Samtidigt har försäljningen av husvagnar minskat. Statistiken för juli visar att försäljningen av husbilar ökade med 13 procent medan försäljningen av husvagnar minskade med drygt 7 procent.

Många vill utnyttja sin husbil året runt. Det som förbryllar husbilsägare är vilken typ av vinterdäck husbilen ska ha. Är totalvikten högst 3 500 kilo är det relativt enkelt, samma regler gäller som för personbilar och lätta lastbilar. Bilen ska ha vinterdäck både fram och bak under perioden 1 december till den 31 mars, om det är vinterväglag.

Reglerna ser helt annorlunda ut om husbilen väger över 3 500 kilo. Drygt 35 procent av de registrerade husbilarna tillhör i denna kategori. Dessa fordon ska enligt lagen ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på drivaxlar när vinterväglag råder under samma period som personbilar. Är husbilen framhjulsdriven ska även däcken på bakaxlar vara vinterdäck. Mönsterdjupet ska vara minst fem millimeter. Är bilen alltså bakhjulsdriven så kräver lagen vinterdäck endast på bakaxeln medan en husbil med en vikt på högst 3 500 kilo ska ha vinterdäck på alla axlar.

– Vi rekommenderar absolut vinterdäck på alla axlar även på husbil som väger över 3 500 kilo. Främsta argumentet är säkerheten. Om husbilen har vinterdäck endast på drivande bakaxeln så börjar bilen lätt understyra på halt väglag eftersom framhjulen förlorar sitt grepp. Bilen reagerar inte på styrningen och risken är då stor att den hamnar antingen i diket eller på den motsatta körfilen, varnar Emil Sundholm , Product Manager på Nokian Tyres Sweden.

Husbilar är tunga och däcken ska kunna bära tyngden utan problem och ge stabila och säkra köregenskaper. Husbilar kan ha antingen dubbdäck eller dubbfria vinterdäck. Exempel på premiumvinterdäck för husbilar som väger högst 3 500 kilo är dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta C3 och det dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta CR3. Bra vinterdäck för tyngre husbilar med vikt på över 3 500 kilo är Nokian Hakkapeliitta LT2 , med förstärkta däcksidor av Aramid-fibrer , som finns både med dubbar och utan dubbar.

– Viktigt är att välja vinterdäck för nordiska förhållanden. De har en gummiblandning och konstruktion som är utvecklade för varierande nordiska vinterväglag. De så kallade centraleuropeiska dubbfria vinterdäcken ger bra våtgrepp, men greppet på snö och is är dåligt, säger Emil Sundholm.

Många husbilar körs med för lågt lufttryck som inte motsvarar fordonets verkliga axelvikt. Den verkliga axelvikten bör kontrolleras efter lastningen av husbilen och sedan justera lufttrycket efter det. Högre lufttryck förbättrar stabiliteten och minskar däckens värmeuppbyggnad. Däcken håller längre och rullar lättare, vilket minskar bränsleförbrukningen.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

ICDP:Elbilar halverar omsättningen

Oro över att försäljningen av biodrivmedel sjunker

Storsatsning i Nykvarn som får del av testbädd för elektromobilitet

Werksta-gruppen köper norsk bilskadekedja

Werksta Gruppen har förvärvat Bulk Bilskadeservice AS. Bulk är verksamma i Oslo och är en viktig, oberoende aktör på den norska verkstadsmarknaden som specialiserar sig på reparation av kollisionsskador. Efter förvärvet kommer Werksta utgöra ett nätverk av 60 verkstäder över hela Norden.

Veho Bil köper last- och transportbilsverksamhet i Västerås

Antalet omkomna i trafiken fortsätter öka

Nyhetsbrev

Dags för Vallåkraträffen

Arkiv

Elbilarna drar ner eftermarknaden i Norge

Elbilsboomen i Norge börjar sätta avtryck på eftermarknaden i form av minskade intäkter. Det menar Stig Morten Nilsen som leder Norges största bilbranschorganisation.

STCC tillbaka i helgen med Kanonloppet

Polestarmjukvara ger ökat vridmoment till bakhjulen

1

Han rånades på bilen i sin verkstad

Pierre Daniel rånades på sin Audi RS6 i sin bilverkstad. Rånarna togs av polisen, och friades av Tingsrätten. Nu får han räkna med att träffa gärningsmännen på stan.

Världsunik lackteknik hjälper verkstäder bli mer hållbara

De är Sveriges enda specialister på Aston Martin

Aston Hill är sedan 2016 landets enda oberoende verkstad specialiserad på Aston Martin. Men chefsmekaniker Olaf Jochems välkomnar även Austin Healeys, MGs och Jaguarer.

Lättare ladda elbilar i norr

700 laddplatser för elbilar ska etableras på lättillgängliga platser mellan Gävle och Luleå under de närmaste tre åren.

1

Därför friades bilrånare

Självkörande lastbil från Mercedes-Benz på ELMIA

Fordonskomponentgruppen vill främja och utveckla svensk hightechindustri för framtida tillväxt

Kvdbil har öppnat fyra nya anläggningar i samarbete med Autoexperten

Helt självkörande bilar är rena fantasierna tycker BMW-chef

Världens biltillverkare ”kappkör” för att få fram självkörande fordon. Men helt självkörande bilar kommer aldrig att bli verklighet. Det tror i alla fall en av bilvärldens mäktigaste män, Ian Robertson, varumärkeschef och medlem av styrelsen vid BMW AG.

Bilar för miljoner förstörda av bilbränder

Nya arbetstillfällen när Hedin Bil öppnar i Nacka

Fordonsindustrin lyfter legotillverkare

Snabbhärdande rutlim som håller vad det lovar

TEMA UTBYTES/RESERVDELAR: Efter endast 30 minuter visade nya rutlimmet från Teroson att det håller vad det lovar - framrutan satt kvar!

Verkstädernas oljemarginal försvaras av Midland

Livsmedelskedjor bygger laddstationer i Tyskland

Första tyska bussen efterutrustad med SCR

Falska mejl i Transportstyrelsens namn

Smarta varningsljus kan rädda liv i höstmörkret

Vita Huset vill sänka emissionskraven för bilar

Marchionne började sin karriär i Kanada

Handbyggda sportbilar – deras passion

1

En kinesisk Mercedes med eldrift

Debatt: Snåla fossilbilar bör ses som näst bästa miljöval

Nytt bilvårdskoncept - Detail Garage

E-mobilityexpert gästar DEFA under Almedalsveckan

Folksam bidrar till virtuella kvinnliga krockdockor

Se alla Företagens egna nyheter

Extra vattenpumpar - Ny produktportfölj i programmet av vattenpumpar

Ny kamremsats till Volvo

Continental finns på Automechanika 2018

Mercedes 9G-Tronic växellådstråg med filter!

Payback Lubricants hos Drivknuten.se

Ultrasonic Sensorsystem hjälper till att hålla alla trafikanter säkra!

Välkommen tillbaka!

Triscan wireprogram: Vi ökar, förbättrar och testar

Efterlängtad axel till Saab

"Get more – be part of it“

Träffa oss på LASTBIL 2018 den 22-24 augusti på Elmia!

HBA introducerar en ny serie inspektionslampor

Besök oss på EuroExpo Industrimässa

Fortsatt framgång och utveckling i Europas största program av framvagnsdelar

Ny drivaxel till Audi

Välkommen till Elmia Lastbil

Lagerrensning!

40% utökning av kapacitet hos Triscan centrallagret

Golvställ med magnetram

Hjullager till Subaru

E-godkänd ploglampa med värmelins

Nyckelskåp med kodlås

Lampan med det där lilla extra

Give away-set backspegelhängare

Infoskyltar till bilhall

Sänd till en kollega

0.169