Snåriga regler för vinterdäck på husbil

| Av Olle Holm | Tipsa redaktionen

Många vill använda sin husbil även under vinterhalvåret. Den behöver då vinterdäck, men det är inte helt lätt att veta vad som gäller. Om husbilen väger över 3 500 kilo gäller helt andra däckregler än på en bil som väger högst 3 500 kilo.

Under de två senaste åren har försäljningen av husbilar ökat kraftigt i Sverige. Under 2016 ökade antalet registrerade husbilar med 32 procent och samma utveckling har hållit i sig även hittills i år. Samtidigt har försäljningen av husvagnar minskat. Statistiken för juli visar att försäljningen av husbilar ökade med 13 procent medan försäljningen av husvagnar minskade med drygt 7 procent.

Många vill utnyttja sin husbil året runt. Det som förbryllar husbilsägare är vilken typ av vinterdäck husbilen ska ha. Är totalvikten högst 3 500 kilo är det relativt enkelt, samma regler gäller som för personbilar och lätta lastbilar. Bilen ska ha vinterdäck både fram och bak under perioden 1 december till den 31 mars, om det är vinterväglag.

Reglerna ser helt annorlunda ut om husbilen väger över 3 500 kilo. Drygt 35 procent av de registrerade husbilarna tillhör i denna kategori. Dessa fordon ska enligt lagen ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på drivaxlar när vinterväglag råder under samma period som personbilar. Är husbilen framhjulsdriven ska även däcken på bakaxlar vara vinterdäck. Mönsterdjupet ska vara minst fem millimeter. Är bilen alltså bakhjulsdriven så kräver lagen vinterdäck endast på bakaxeln medan en husbil med en vikt på högst 3 500 kilo ska ha vinterdäck på alla axlar.

– Vi rekommenderar absolut vinterdäck på alla axlar även på husbil som väger över 3 500 kilo. Främsta argumentet är säkerheten. Om husbilen har vinterdäck endast på drivande bakaxeln så börjar bilen lätt understyra på halt väglag eftersom framhjulen förlorar sitt grepp. Bilen reagerar inte på styrningen och risken är då stor att den hamnar antingen i diket eller på den motsatta körfilen, varnar Emil Sundholm , Product Manager på Nokian Tyres Sweden.

Husbilar är tunga och däcken ska kunna bära tyngden utan problem och ge stabila och säkra köregenskaper. Husbilar kan ha antingen dubbdäck eller dubbfria vinterdäck. Exempel på premiumvinterdäck för husbilar som väger högst 3 500 kilo är dubbdäcket Nokian Hakkapeliitta C3 och det dubbfria vinterdäcket Nokian Hakkapeliitta CR3. Bra vinterdäck för tyngre husbilar med vikt på över 3 500 kilo är Nokian Hakkapeliitta LT2 , med förstärkta däcksidor av Aramid-fibrer , som finns både med dubbar och utan dubbar.

– Viktigt är att välja vinterdäck för nordiska förhållanden. De har en gummiblandning och konstruktion som är utvecklade för varierande nordiska vinterväglag. De så kallade centraleuropeiska dubbfria vinterdäcken ger bra våtgrepp, men greppet på snö och is är dåligt, säger Emil Sundholm.

Många husbilar körs med för lågt lufttryck som inte motsvarar fordonets verkliga axelvikt. Den verkliga axelvikten bör kontrolleras efter lastningen av husbilen och sedan justera lufttrycket efter det. Högre lufttryck förbättrar stabiliteten och minskar däckens värmeuppbyggnad. Däcken håller längre och rullar lättare, vilket minskar bränsleförbrukningen.

 



Håll dig uppdaterad med Motor-Magasinet
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.


Skriv din kommentar
Startsidan just nu

LEDARE: Vi börjar lita på självkörande bilar

Sveriges bästa ungdomsmekaniker

Årets slutprov har avslutats och Sveriges bästa ungdomsmekaniker har nu utsetts.

Laddbart ökar i storstäderna

Ny väderfabrik simulerar alla väder

Dragracingens pionjärer möts under EM 7-10 juni

Han tar bilen från Svalbard till Gasoline Street Week

Nyhetsbrev

"Laga plast istället för att byta ut"

Arkiv

Allt färre köper begagnade bilar

Försäljningen av begagnade bilar minskade med 3,6 procent under första kvartalet 2018 jämfört med året innan. I mars tappade försäljningen hela 9,8 procent.

Nu införs nya besiktningsregler för gasfordon

De nya regler för besiktning som börjar gälla nu på söndag den 20 maj rör även fordon som drivs med gas. Det handlar om över 20 000 fordon med gastank som innan årets slut måste besiktas enligt de nya kraven.

Plus

De jagar illegala verkstäder

Vi har följt med Malmö kommuns två miljöinspektörer som jobbar med att kartlägga stans ljusskygga bilverkstäder.

Svenskarna tror på en självkörande framtid

Fordonsbranschen allt viktigare för Sverige

SnapSkan växer internationellt

BCA bygger transportnät för fordonstransporter till och från Sverige

Bekräftat att danska FTZ är satt till salu

Kia introducerar 48V mildhybrid

Forskare har hittat nytt bränsle för bränslecell

17 personer omkom i apriltrafiken på väg

PROVKÖRNING: Kan det bli bättre än så här?

Här scannar biltjuven av din keyless-nyckel utanför ytterdörren

Alpine lanseras i Sverige

Håkan Jönsson ny chef för IVECO North Europe & Baltics

Motorer som inte är fackmässigt renoverade har blivit ett hot i branschen

Problembilden kring helrenovering av nyare, mindre personbilsmotorer är betydligt mer komplicerad än vad som tidigare förutspåtts av MRF och SFVF.

Interdan tar över importen av Opel i Sverige

Opus har fått stort kontrakt för fordonsbesiktning i Chile

Biltema storsatsar på varuhus

Ford säljer snart bara suvar i USA

PROVKÖRNING: En på dryga dussinet

Plus

CHEF-intervjun: ”Vi har en stor potential att växa i Sverige”

BMW Concept iX3 visas upp på Auto China 2018

Concentric AB utser försäljningschef för motorprodukter i Europa och Asien

Vattenfall storsatsar på laddinfrastruktur för elbilar i Europa

Lesjöforsfjädrar i Nike-skyltning i fashionabel Londonbutik

Klar förbättring inom bilskadebranschen

Li Shufu om framtiden för fordonssektorn

PROVKÖRNING: Subtil skönhet

Se alla Företagens egna nyheter

Nya BMW-godkända hjulbalanserare

≠SECURITY inside : NTN-SNR's chasis products

Fina priser på AC-maskiner

TOTAL lanserar ny toppmodern produkt!

Dekaler till Safelifts pelarliftar

Induktionsvärmare

Släcka tvåor? Är det något för vår verkstad?

FORMAC är i förändring

IRT från Hedson 50 år!

Nyckeln till körkomfort

Foliering av båtskrov till Bil & Marin

Fem tips för att komma igång med arbetsmiljöarbetet på däckverkstaden

Nya medlemmar i GEYSER-Familjen!

TechScaN’R

Styrenheter/Ballaster för xenonstrålkastare

Vad är Digital-Servicebook.com

TOTAL firar viktigt samarbete

Sittskydd från Formac

Actia 3D hjulinställning nu med registreringsummer sök

Herkules AirgoMatic 3213 från Hedson

Vill du ha en egen SNABBFIL?

Så säkerställer du som VD att däckverkstäderna inom kedjan följer lagen

Drivaxel till Opel Meriva

Ny olja för klassiska bilar

Nya kamremssatser till Volvo

Sänd till en kollega

0.163